• styrleif

spindelskräck

Hej alla ni med spindelskräck här har ni en till. Står inte ut mer nu, ja tror min man har dödat ca 40 stycken stora äckliga as bara sedan i augusti hur ska detta sluta. Jag fattar inte var dessa as tar sig in för så här många som vi haft i år har vi inte haft sedan vi byggde vårat enplanshus för tre år sedan. Har tillåmed gått å köpt två apparater som man sätter i väggen som ska ta bort spindlarna eller monstren rättare sagt men det verkar inte fungera så värst bra va ska man göra!!!!!!!!! HJÄLP MIG NÅGON!!!!!!!!!

• Svar på tråden spindelskräck
  • Castle

usch ja! KAn inte hjälpa dig. sitter i samma sitts här. LIIIIVRÄDD! för spindlar, men har faktiskt på alvar börjat fundera på att gå en fobi kurs, vill inte överföra min rädsla till mina barn.

• ebbasmamma

Vi har också haft dessa enorma äckliga husspindlar... det finns inget man kan göra... men jag har inte sett en på en längre tid nu. De gillar lite fuktigare miljö. Men nu reagerar jag inte så mycket på andra "stora" spindlar.

• Niillis

jag är också rädd jag var innan sommaren livrädd alltså så rädd att ja grät när ja såg en liten en...
    till min fasa en morgon när jag skulle ut på balkongen (inglasad) hängde det och kryllade det på väggarna 100 tals spindlar om inte 1000 tals... vad fick jag göra? jag gick rakt i dom de kryllade på min kropp och jag grät o grät men de fanns ju ingen hemma... jag sprutade med något som skulle ta bort spindlar osv.. jag och sambon kom fram till att de funnits spindel ägg i blomjorden vi köpt för 2 månader innan..eftersom jag gav bort en tomatplanta till en vän och hon fick också tusentals så måste det var detta i vilket fall som helst.. jag är fortfarande rädd men inte livrädd.. och för de små kan ja bara fösa bort numera...
    värre är det med getingar de har jag sån fobi för att jag hellre stannar hemma en dag är går ut om de e fint väder

• The Mommy

Jag har oxå jättefobi för spindlar och skriker,storgråter eller fryser till is när jag råkat på dom (jag törs inte ens komma så nära att jag kan döda dom)

Men jag såg att detta smittat av sig på min son och ville då försöka vänja mig vid dom.
    Jag sitter och plågar mig själv med att titta på dom på google bildsök, fastän jag till och med får kväljningar av att se dom på bild.
    Men det börjar ha lite effekt, får inte lika mycket panik när jag ser dom längre och min son och jag tittar på dom när dom kommer in i huset.

Nästa steg är att försöka plocka upp en frivilligt, har inte lyckats ännu.

• supersickan

Jag känner igen mig i detta som ni har berättat. Vi flyttade till ett äldre hus nu i sommras. Ingen hade bott där på jättelänge. Och det var ju som sagt ett levade hus. Min man har nog tagit död på cirka 20 st olika storlekar av dessa kryp. Jag är jätterädd för dom. Jag går apsolut inte ner i källaren vi har, för där finns dom.

• Kajsa05

Jag har gått i terapi för min spindelfobi! Rekommenderas verkligen! Jag gillar dom fortfarande inte, men jag kan leva med dom...

• Embla82

usschh.. vågar knappt läsa tråden. Vad får man göra på en spindelfobikurs Kajsa05?

• Kajsa05

De första 5 möterna pratade vi om dessa djur, mina känslor när jag ser dom osv... Men sen så småningom så tog psykoterapeuten med sig lilla "Hugo" i en burk. Då fick jag börja med att titta på burken på avstånd, senare hålla i burken, stoppa ner fingret och känna på nätet. Sen tog han upp spindeln och till slut fick jag hålla i "honom".
    Detta tog mig en hel vår! Så det gick ju inte så fort! Och många tårar och panikskrik på mötena blev det!

Jag fick remiss till sån terapi, då man ansåg att jag inte kunde leva ett normalt liv med min extrema fobi. Så jag betalade 80 kr per tillfälle. Annars kostar det väl runt 600 per gång!

• Embla82

låter inte allt för kul... men verkligen starkt gjort å våga "hålla honom" sen... :)

• morsa06
    Kajsa05 skrev 2007-10-02 21:01:56 följande:
    De första 5 möterna pratade vi om dessa djur, mina känslor när jag ser dom osv... Men sen så småningom så tog psykoterapeuten med sig lilla "Hugo" i en burk. Då fick jag börja med att titta på burken på avstånd, senare hålla i burken, stoppa ner fingret och känna på nätet. Sen tog han upp spindeln och till slut fick jag hålla i "honom". Detta tog mig en hel vår! Så det gick ju inte så fort! Och många tårar och panikskrik på mötena blev det!Jag fick remiss till sån terapi, då man ansåg att jag inte kunde leva ett normalt liv med min extrema fobi. Så jag betalade 80 kr per tillfälle. Annars kostar det väl runt 600 per gång!
    vart går man för att få remiss då? Jag lever långt ifrån ett normalt liv.. Kan inte gå nånstans i huset utan att kontrollera först att det inte finns nån *** där, jag kan inte ens skriva ordet Jag har mardrömmar var och varannan natt, vaknar alldeles kallsvettig och hyperventilerar och vågar inte somna om utan att ha lampan tänd. I somras satt jag ute och solade på en solstol och jag böjer mig ner för att ta upp vattenglaset och ser då att det hänger ett kräk från stolen, jag kastar mig ur stolen, ramlar och slår mig och gör allt jag kan för att inte min son ska gå nära stolen. Ingen hemma och ingen granne som ser mig och kan hjälpa mig.. Vad gör man? Jag fick ta sonen i famnen och gå in, och vara inne resten av dagen, en strålande sommardag Min son blir ju också drabbad av det här.. jag håller på att bli tokig på detta och jag vill för allt i världen inte att mina barn ska behöva genomlida samma som jag..
  • Kajsa05

hmmm, funderar. Jag ringde vårdcentralen först. De sa åt mig att skriva ett brev till psykiatriska öppenvårdskliniken i vår stad. Därifrån ringde de upp mig. Eller om jag fick ett brev, kommer inte ihåg riktigt.

Tycker helt klart du ska göra det! Mitt liv har blivit bättre. Jag leter inte efter spindlar i alla rum längre. Och jag kan gå förbi en spindel... (dock fortfarande inte UNDER en!) Jag kan döda en spindel själv om jag måste. Jag KAN gå iskogen utan vantar, mössa, halsduk och snusnäsduk i ansiktet!

Min omgivning tycker jag är himla duktig på att inte föra rädslan vidare till barnen. Min stora tjej tycker det är jätteintressant med spindlar, så jag verkar ha lyckats bra! Haha. Hör av dig igen om du undrar något! Jag vet vad du går igen om tjejen!

• lyckliga sagofén

ja de är verkligen SJUKT äckliga! * huva*

• morsa06
    Kajsa05 skrev 2007-10-07 16:48:08 följande:
    hmmm, funderar. Jag ringde vårdcentralen först. De sa åt mig att skriva ett brev till psykiatriska öppenvårdskliniken i vår stad. Därifrån ringde de upp mig. Eller om jag fick ett brev, kommer inte ihåg riktigt.Tycker helt klart du ska göra det! Mitt liv har blivit bättre. Jag leter inte efter spindlar i alla rum längre. Och jag kan gå förbi en spindel... (dock fortfarande inte UNDER en!) Jag kan döda en spindel själv om jag måste. Jag KAN gå iskogen utan vantar, mössa, halsduk och snusnäsduk i ansiktet!Min omgivning tycker jag är himla duktig på att inte föra rädslan vidare till barnen. Min stora tjej tycker det är jätteintressant med spindlar, så jag verkar ha lyckats bra! Haha. Hör av dig igen om du undrar något! Jag vet vad du går igen om tjejen!
    ok.. ska man ringa bara nån sköterska eller brukar det finnas typ terapeuter på VC?

Låter underbart att kunna leva normalt! Jag håller som sagt på att bli tokig på alla mardrömmar och dyl.

Tack för råden! Jag hör av mig om det är något jag undrar över
  • Trynträ

Det låter som alternativet är att flytta norrut. Söderut finns det mycket mer och större spindlar. På Gotland t.ex går det inte att bo för där vimlar det av läbbiga spindlar.

• minskaivikt

Spindelägare här.. lätt för mej o säga att det inte är så farligt..

MEN det var inte det jag tänkte säga, utan gå till närmaste djuraffär köp en burk med ardap, så om ni ser någon spindel spruta lite sådant, så är dom döda inom några sekunder..

• morsa06
    minskaivikt skrev 2007-10-14 22:31:51 följande:
    Spindelägare här.. lätt för mej o säga att det inte är så farligt.. MEN det var inte det jag tänkte säga, utan gå till närmaste djuraffär köp en burk med ardap, så om ni ser någon spindel spruta lite sådant, så är dom döda inom några sekunder..
    å huvva!!?? En tam jävel?? *GAAAAH* Usch, sånt borde förbjudas  tänk om den rymmer??!! Shit, blir alldeles kallsvettig av blotta tanken

Fy fan.. Allvarligt? Varför har man en sån frivilligt? Dom är ju inte ens fina att titta på, typ som akvarium, det är fint, även om man inte kan göra så mycket med fiskarna!.. och kom inte och säg att ni kelar med den?! *Ryser*
  • Trynträ

Ja precis. Vad har man en spindel till. Den liksom sitter ju bara på samma ställe i tio år och gör ingenting?
    Fiskar däremot är ju vackra och simmar omkring men spindlar. Huvva!!

morsa06 skrev 2007-10-16 10:53:41 följande:
    å huvva!!?? En tam jävel?? *GAAAAH* Usch, sånt borde förbjudas  tänk om den rymmer??!! Shit, blir alldeles kallsvettig av blotta tankenFy fan.. Allvarligt? Varför har man en sån frivilligt? Dom är ju inte ens fina att titta på, typ som akvarium, det är fint, även om man inte kan göra så mycket med fiskarna!.. och kom inte och säg att ni kelar med den?! *Ryser*
Svar på tråden spindelskräck