• PussPrinsen

Att INTE använda barnolja!

Halloj!

Träffade en bekant häromdagen (hon har inte barn) och vi började prata om produkter som man använder till barn. Jag försöker använda så lite som möjligt av krämer och sådant, tar bröstmjölk på det mesta (har iofs varit befriad från röda stjärtar).

Så kom vi in på barnoljan, och hon var helt förfärad att det användes och inte ifrågasattes för det är ju MINERALOLJA! Hmm..för att inte verka helt lost så höll jag tyst, men vad är mineralolja egentligen?

Och ni som INTE använder barnolja, vad använder ni?

Kan inte ni naturföräldrar tipsa om bra produkter?

Hej!

• Svar på tråden Att INTE använda barnolja!
  • Ellalilla

Jag använder Weledas barnolja köpte den på hälsokosten, den är gjord på sesamolja. Har den bara i badvattnet smörjer henne aldrig hon har jättefin hud. Min BVCsköterska frågade mig vad jag använde för något eftersom hon har så fin hud, aldrig haft ett utslag, torr hud,skorv eller något. Vi badar även varje dag.

• Aros

Det märktes snabbt att sonen inte tålde babyoljan (jag är också känslig mot den). Vi som tyckte vi hade köpt något bra när det stod "parfymfri" och "allergivänlig-typ..". Han blev rödflammig på hela kroppen. Började med kallpressad olivolja istället och den fungerar perfekt.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Joje

Vi använder ACO babybath oil från apoteket - innehåller inga konstigheter och är inte farlig att få i sig (varken för barn eller vuxna).

• Mylla

Hej Pussprinsen
    Du kan läsa i min pres om när jag råkade utsätta min stackars son för mineralolja.

• Mylla
    isasdream skrev 2007-09-13 13:16:57 följande:
    olja eller intemjukgörande krämer eller intedet är ju inte så att bara för att man har en bebis som inte behös smörjas extra så beror det på att man som förälder gjort något bra och kan klappa sig på bröstet för att man är bättre på bebis vård än andra.barns hud är precis som vuxnas.. en de är små torrisar, en del har fet hud ,, en del behövs smörjas och andra inte.det är så tråkigt när det spårar ur och en del skriver inlägg som lite smått antyder att dom är mkt bättra på att ta hand om sina barn för att de minsann aldrig använder hjälpande produkter till sina barns hud.jag tycker nog att det mer vittnar om okunskap på barns olikheter.
    Jag tror du har missuppfattat alltihop. Det handlar om vad man smörjer med. Att akta sig för produkter som huden blir sämre av.
  • babytjej

har bara läst ts, men e det inte bra me barnolja? de sa till mig på Neo att använda barnolja när jag badar min son, vad ska man annars använda?

Kolik, Inget Jag Önskar Min Värsta Fiende...
  • Mamman till två

Vi har använt kallpressad olivolja till vår torris,. övriga babyprodukter har vi köpt på apoteket..

Deras babyprodukter är helt utan konserveringsmedel, men det finns ju säkert något annat konstigt i dem..

Någon som vet kanske?

• Mizzz
    Ellalilla skrev 2007-09-13 13:40:27 följande:
    Jag använder Weledas barnolja köpte den på hälsokosten, den är gjord på sesamolja. Har den bara i badvattnet smörjer henne aldrig hon har jättefin hud. Min BVCsköterska frågade mig vad jag använde för något eftersom hon har så fin hud, aldrig haft ett utslag, torr hud,skorv eller något. Vi badar även varje dag.
    Samma här.. tom på barnjouren sa de att de aldrig hafe sett en liten med så fin hy, fast jag använder vanlig babyolja
  • Tygtiiger

Det finnsinte minsta bevis för att mineraloljor skulle vara skadliga.
    Däremot kan man reagera på jordnötsolja om man är allergisk mot jordnöt och man kan reagera kraftigt på de växtessenser som finns i tex weledas produkter (vi använder mycket weleda och till sonen är det det enda som funkar, men man måste vara medveten om att tex lavendelolja i koncentrerad form är kraftigt hudretande!! Bara för att det är från hälsokost är det inte per automatik bra!)

Om du är tveksam till natusan etc så testa tex apotekets kallpressade mandelolja eller vanlig oliv- eller rapsolja, de brukar vara snälla mot huden.

Svar på tråden Att INTE använda barnolja!