• PussPrinsen

Att INTE använda barnolja!

Halloj!

Träffade en bekant häromdagen (hon har inte barn) och vi började prata om produkter som man använder till barn. Jag försöker använda så lite som möjligt av krämer och sådant, tar bröstmjölk på det mesta (har iofs varit befriad från röda stjärtar).

Så kom vi in på barnoljan, och hon var helt förfärad att det användes och inte ifrågasattes för det är ju MINERALOLJA! Hmm..för att inte verka helt lost så höll jag tyst, men vad är mineralolja egentligen?

Och ni som INTE använder barnolja, vad använder ni?

Kan inte ni naturföräldrar tipsa om bra produkter?

Hej!

• Svar på tråden Att INTE använda barnolja!
  • Lyiefa

Haha, jag känner igen mig i dig angående mineralolja-diskussionen min faster har haft världens föreläsning angående detta.. På gott och ont.
    Jag kan tipsa om Dermanords produkter, det finns både för dig och ditt barn!

• Rulltrappa

både jag och sonen blir torra av oljan, däremot har natusans babylotion oanade magiska förmågor och har tagit död på massor av våra eksem.

• kattfoten

Vi får köpa olja på Bvc, den de har till babymassagen, funkar lika bra i badet och att smörja in sig med.

Företaget heter "Små Liv AB". Innehåller; kallpressad biodynamisk odlad solros- och olivolja samt sesamolja och vitamin E. Den har inte härsknat än så länge! Kostar 20 kr för en liten flaska tror jag.

• Zarah81

har natusan men har aldrig anvønt det eftersom det ør så konstigt och jag va rødd o tappa lillenb från handen då han lever sitt eget liv i badbaljan så jag utesluter det ocg jag har aldrig behævt anvønd något....kanske ska prova med att løgga lite i badvattnet och kolla om det blir dunder bra ;)

annars har jag hært från mamma att man anvønder bara natusan eftersom det har hon anvønt fær oss alla

sorry orkar inte byta till svenska bokstøver :-P

• cokie

rapsoljan man köper i affären, är det mineralolja? eller kan man ha det i badet?

Fick en liten Mio den 28/2!!
  • Lishon

Rapsolja är knappast mineralolja då det kommer från raps.
    Alla barnoljor är inte mineraloljor men många är det. Vi använder ACO:s från apoteket och den är inte en mineralolja utan naturlig från växtriket.

cokie skrev 2007-09-13 19:31:59 följande:
    rapsoljan man köper i affären, är det mineralolja? eller kan man ha det i badet?
  • Lishon

Olivolja eller rapsolja kan man ha i badet ja. Rapsolja är förövrigt bra att ha i barnmat också.

• dagdrömmare

vanlig oliv och raps olja då är det bra för huden då, de täpper inte till porer och så?

• cokie
    Lishon skrev 2007-09-13 20:57:17 följande:
    Rapsolja är knappast mineralolja då det kommer från raps. Alla barnoljor är inte mineraloljor men många är det. Vi använder ACO:s från apoteket och den är inte en mineralolja utan naturlig från växtriket.
    Tja vad vet jag.. det kanska är tillsatt några ämnen..! Då kanske det är bättre att det istället
    Fick en liten Mio den 28/2!!
  • cleopatra2

jag har barnolja som jag använder ibland men oftast använder jag olivolja till kroppen och håret och ibland en fett rysisk creme till stärtjan.

• PussPrinsen

verkar finnas mycket bra alternativ! tack alla!

• rosakaninen

Här kör vi med olivolja! Fast det blir ofta stopp i avloppet....

• Knoppisar

Jag använder ingenting. Lillen är så mjuk och go iallafall

• Lequisha

Sheasmör!!

Det kan du till precis varenda kroppsdel på bebisen och det hjälper mot nästan allt som har med huden att göra. Så fort det dyker upp minsta lilla eksem, myggbett, blöjeksem, skorv osv osv, så använder vi smöret. Och det tar bara en dag så ser man markant skillnad.
    Stjärten smörjer vi dagligen på sonen nu och den är underbart len och mjuk utan minsta spår av irritation.

Jag ska även köpa sheaoljan till mig själv att använda i duschen.

Fakta:
    Det är ett mycket hudvänligt fett som har en bra läkande effekt på torr och eksem-artad hud, stimulerar cellernas nybildning och tillväxt. Är svagt infektions- och inflammationshämmande. Skyddar huden mot solen (solskyddsfaktor 2-3) och har också en vattenbindande effekt som skyddar mot uttorkning.

Svar på tråden Att INTE använda barnolja!