• zasata

spyfobi!!!!!

Idaaa1982 skrev 2007-09-16 22:56:51 följande:
    Varför e ni så rädda för att se folk kräkas eller kräkas själva??? Vad är det värsta som kan hända tror ni? Nyfiken bara...
    det rä nog svårt att sätta ord på. hade vi vetat exakt hade vi gjärna gjort nått åt det.
    men jag kan försöka förklaa hur jag känner.
    mår nån illa eller säger att dom har ont i magen får jag panik, jag blir nästan en helt annan människa vet inte vad jag skall göra .ställer personen 1000frågor, vadh ar du ätit, var har du varit, hur mkt illa mår du, ska du kräkas.. osv. detta tycker dom nog är jobbigt. men jag MÅSTE ställa frågorna och sen frågar jag flera gånger om dom inte ljuger ocskå.
    jag tror man/jag är rädd att tappa kontrollen, du har ingen kontroll på din kropp när du spyr. det luktar äckligt ser äckligt ut. jag kan knappt se på spttloskor sådan riktigt snoria på gatan för det vänder sig i magen på mig.
    det som gör mig rädd är att jag inte vet vad som skall hända, hurm an gör när man spy, tänk om jag inte hinner till toa? vart ska jag spy då? på golvet hemma? tänk om det ligger grejer där och jag spyr på dom? hur skall jag torka upp det sen. om jag är någon stans så kollar jag ALLTID efter toa, papperskorgar olika ställen där jag kan spy. försöker räkna ut hur lång tid jag tar på mig dit.

jag kan fortsätta rätt länge, men hoppas det ger dig nått svar.
    middiz skrev 2007-09-17 09:04:11 följande:
    Det e äckligt.. fast jag e väl inte rädd för att spy, det värsta e innan när man mår så illa!!Nu har jag varit på vårdcentralen iaf, läkaren där blev mest förbannad för dom skickade hem mej från ryhov utan att ta några prover.Så nu ska dom ta massa prover här nere istället.. så småningom en gastroskopi med, usch!!Om jag börjar spy igen måste jag sluta amma och äta losec eller nåt losec-liknande på recept.Det e magsår och IBS jag har sa dom iaf, skönt att man äntligen fått hjälp!!
    fy låter inte alls roligt. vågar du göra gastroskopi?
  • zasata

fy vad jobbigt.. min sambo får knappt dricka för mig. typ 4öl max. annars får han sova nån annan stans.. det värsta är om man ör nykter själv. hajr ga druckit lite grann så har jag lättare att slapna av med fulla människor,

Kaldorei skrev 2007-09-17 09:43:26 följande:
    jag har också denna fobi.... =/ dock har jag inga barn ännu, men tycker de e så otroligt jobbigt. Min sambo hade druckit en gång när vi å hälsade på några kompisar i en stuga, å vad gjorde han... jo han spydde på golvet, eftersopm han var förkyld samtidigt också =( Gissa var jag sov nånstans?? Ute på altanen i en träsoffa....=S från klockan 2 på morgonen..... det regnade ute också, så tur jag hade tak över huvet. =(
  • zasata

ja. jag hatar folk som hostar mkt. går av spårvagnen i så fall.
    ja så länge dom inte äter riktig mat är dt okej för mig. klarade itne det innan jag fick barn själv. men än så länge går det okej. men det är svårt ibland

Kaldorei skrev 2007-09-17 09:47:00 följande:
    oh, shit vad jag känner igen mig i din beskrivning zasata, jag e precis likadan.... eller så om nån säger att dem mår illa så ignorerar jag det. typ *aha...* å sen går jag runt å har stenkoll på personen och omgivningen....Tycker även de e jobbigt när folk hostar så det låter som att dem håller på att spy....typ när dem sätter i halsen eller så....Bebisspyor har jag dock inga problem med, det e ju inte alls samma sak liksom....
  • zasata

jag fasade för det ocskå och ville inte ha lustgas eller nått. men sen tog jag lite lustgas på det lägsta. men jag spydde inte som tur var

Kaldorei skrev 2007-09-17 09:50:27 följande:
    Ja, precis. men jag fick ju inte dricka... jag var ju gravid då med =) Fasar för det här med förlossningen, så många som säger att man kräks å sånt då.... vet inte hur jag ska palla det, jag som väntar in i det sista med att spy trots att jag har magsjuka eller har druckit för mycket(då jag drack dårå).....
  • zasata

man behöver inte så mkt mer faktiskt. det är inte så farligt som man tror att föda barn. harm an vart ravid i 9månader så ärdet nget ;)

Kaldorei skrev 2007-09-17 09:52:43 följande:
    oki. ja, jag vill ju inte ha bedövning heller, så jag antar jag MÅSTE ta lustgas.....annars pallar jag väl inte smärtan istället tänker jag... har extrem sprutfobi också.... där för jag inte vill ta bedövning....dem kan fan få sy mig utan bedövning om jag skulle spricka, så illa är det... haha.
  • zasata

då blir nog förlossningen sådan med. när e det dags?

Kaldorei skrev 2007-09-17 10:06:16 följande:
    hehehe. Fast ska jag vara ärlig så e jag en sån där som andra gravida hatar =) En sån som knappt känner sig gravid, förutom lite ryggvärk, men den skulle jag nog haft ändå också....
  • zasata
    Iorlover skrev 2007-09-17 11:38:50 följande:
    Hej igen på er alla! Jag verkar ju verkligen inte vara ensam om det här. Skönt!Jag är nog allra allra mest rädd för just magsjukespy! Vet inte varför..alltid varit...då jag var liten hade jag megaångest...grät o skakade o var livrädd då jag skulle spy. Mamma fick alltid hålla imig då. På tex ett fik nu kan jag inte sitta nära småbarn som fikar för de kan ju äta för mycket o kräkas o då vet jag ju inte om de är magsjuka eller ej o då mår jag såå himla dåligt länge. Vill inte vara i stora folksamlingar av rädsla för att bli smittad. Blir fly förbannad på folk som åker till jobb, dagis o skola för tidigt.Skulle gå på bio en gång o de framför mig i kön berättade att hela familjen låg i magsjuka men just hon hade ju inte kräkts sen i natt!!!! Öh...gissa vem som toksprang därifrån o mina vänner fatta ingenting.Offentliga toaletter...behöver jag säga mer?
    men fy. 2dygn skall man fan vara hemma ju. fattar att du sprang. offentliga toaletter harj ag med svårt för. men efter att vart gravid är det lite lättare.
    hittade spya på toan i skolan en gång.. behövs det säga mer sen att jag itne gick till skolan på en vecka och aldrig på toa igen,,
    Blinka lilla stjärna skrev 2007-09-17 11:39:39 följande:
    Kbt tror jag absolut på men tror inte jag själv vill prova det  Får hoppas det går över nu när man själv får en liten som med största sannolikhet kommer utsätta en för både det ena och det andra.5 år inom vården har tyvärr inte hjälp mig...
    vad är kbt?
  • zasata

vart kan man gå sådan kbt? (nu vet jag avd det betyder)
    hjälper det?

lizzypizzy skrev 2007-09-17 11:49:44 följande:
    Oj oj oj vad jag känner igen mig i er.Jag lider också av spyfobi. Jag åker inte kollektivt, går inte på bio mm. När min sambo festar får han sova i ett annat rum på natten men jag sover ändå dåligt..ligger och lyssnar ifall han ska spy.Har under senaste två åren råkat ut för magsjuka 3 gånger plus 18 veckor graviditetsillamående. Nu är jag i v 40 och är livrädd för att må illa under förlossningen. Bävar också för magsjuka hos barnet sen.Jag tror min fobi bottnar i att jag ända sen jag var liten varit åksjuk coh spytt som en gris i alla bilar under min barndom. Sen har den inte blivit bättre av alkoholister i familjen som spytt rätt ut i hus och bilar. Förstår att barn inte alltid hinner säga till men när en vuxen inte säger till eller går på toa och spyr är vidrigt.Skulle gå i kognitiv beteendeterapi men blev gravid i samma veva och min terapeut ville då inte genomföra det eftersom det inte skulle vara bra för barnet att utsätta mit för den ångesten. Jag har dock bestämt mig för att så småningom gå igenom den terapin och hoppas det ska hjälpa mig.
  • zasata

hur fungerar det?

lizzypizzy skrev 2007-09-17 12:00:13 följande:
    En del säger att det hjälper, men jag är villig att pröva det efetersom jag känner mig så begränsad i mitt liv.Jag skulle få göra det genom landstinget eftersom jag redan gick i terapi för depression. Vet inte hur det är annars men man borde kunna söka på det på nätet.
  • zasata

men fy
    det skulle jag aldrig klara!

lizzypizzy skrev 2007-09-17 14:55:22 följande:
    Man blir utsatt för spyor på olika sätt. Tex. Terapeuten sitter och kväljer. Man ska göra en spygröt och sitta vid den tills ångesten går över. Gå över spygröten mm.
Svar på tråden spyfobi!!!!!