• Beatrissan

Spricka eller bli klippt!

Har en fundering om det gör ont att spricka eller bli klippt?
    Är skit nojjig över att det ska hända mig den dagen jag ska föda.
    Hur ont gör det? Gör det ont efter? Hur går det till?

• Svar på tråden Spricka eller bli klippt!
  • Beatrissan

Uggh.. någon nämde tidigare i tråden att det inte va så vanligt att man klippte i sverige... nu e jag inte lika lugnad längre...

• Bellbox

Jag har läst att man kan välja att klippa "rakt" nedåt, eller i formen av ett "J"; syftet med ett J är att undvika att man spricker mot analöppningen, men å andra sidan kan ett J ta lite längre tid att läka & är ändå inte en garanti...
    MEN; jag läste också att tack vare att många mödrar uppmanas att använda tyngdkraften i utdrivningsskedet så kan man oftare undvika att spricka om man har en erfaren BM som coach!

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • MERlight

Jasså, BM på min förlossningsavdelning sa det till mig att de tagit bort förlossningspallarna för att det blev så mycket skador pga kombinationen tyngdkraft, att man fick så mycket kraft i den ställningen samt att BM inte kan hjälpa till att hålla emot.

Sen sa hon också att iprincip enda gången som de klipper är om barnet visar tecken på att det är medtaget och inte klarar en för mamman "mjuk" utgång med att glida lite ut och in innan huvudet kommer ut helt. Då klipper det för att få ut barnet snabbt.

Det fanns ett till tillfälle då de kunde klippa och det var om man hade en lång mellangård för då kunde mamman gå sönder innifrån mellan slidan och analen men vara hela på utsidan där de höll emot.

Bellbox skrev 2007-09-22 11:57:17 följande:
    Jag har läst att man kan välja att klippa "rakt" nedåt, eller i formen av ett "J"; syftet med ett J är att undvika att man spricker mot analöppningen, men å andra sidan kan ett J ta lite längre tid att läka & är ändå inte en garanti...MEN; jag läste också att tack vare att många mödrar uppmanas att använda tyngdkraften i utdrivningsskedet så kan man oftare undvika att spricka om man har en erfaren BM som coach!
  • LB1978

Med första barnet klippte dem upp mig mycket för min bebis var stor och kom inte riktigt ut, men jag kände absolut inget av det sedan.
    Dem sydde igen mig när jag hade fått bebisen i famnen och då var man så upprymd av det så jag märkte inget när dem sydde heller.

Andra barnet sprack jag upp stygnen från första förlossningen men det fick jag veta först efteråt när dem skulle sy igen dem igen, då bekom det mig inte, upplevde inte det heller smärtsamt.

Nu tredje barnet tar jag det med ro......

Lycka till

• Valkyriah
    Beatrissan skrev 2007-09-22 15:59:34 följande:
    hmm vad menas med mellangård?
    området mellan slidan och analen
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Bellbox

MERlight: Man måste inte använda förlossningspall; man kan stå på knä i sängen vänd mot sänghuvudet som är höjt *svårt att förklara*.

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • mami84

Jag blev klippt, det kändes inget. Var lite obehagligt när dem sydde för då ville jag ju vara iferd med min lilla bebis. Efter 2 veckor var det läkt och efter en månad kände jag inte av det alls. Hade BM inte klippt så hade jag nog spruckit eftersom min flicka låg lite snett. Visst kanske det är bättre om man får en liten bristning men spricker man i mellangården KAN man få stora problem efteråt.

It's all about family
  • MERlight

Jo, det vet jag också (har personligen provat den ställningn )men jag blev lite förvånad av vad BM sa om att "stå" och använda tyngdlagen vid utdrivningen eftersom jag fått för mig av vad jag läst att det ska vara så bra men hon verkade inte alls förtjust över det just med tanke på riskerna att spricka.

Bellbox skrev 2007-09-22 19:04:44 följande:
    MERlight: Man måste inte använda förlossningspall; man kan stå på knä i sängen vänd mot sänghuvudet som är höjt *svårt att förklara*.
  • Disa jansson

jag blev klippt kände inget av just klippet hörde inget heller eftersom jag skrek som fan.. ha ha.. jag är glad att dom gjorde det annars hade vår son kanske inte funnits idag.. han kom nämligen inte ut m huvudet (hade ganska stort huvud), och hans värden sjönk så dom ville ha ut honom..

Svar på tråden Spricka eller bli klippt!