• Beatrissan

Spricka eller bli klippt!

Har en fundering om det gör ont att spricka eller bli klippt?
    Är skit nojjig över att det ska hända mig den dagen jag ska föda.
    Hur ont gör det? Gör det ont efter? Hur går det till?

• Svar på tråden Spricka eller bli klippt!
  • Beatrissan

Så det är bara i krisiga situationer när det finns risker för barnet som dem klipper eller?

• MERlight

Det var så BM på förlossningen sa till mig i alla fall. Men det är säkert olika på olika ställen och från BM till BM.

Man kan ju också skriva i sitt förlossningsbrev att man inte vill bli klippt om det inte är fara för barnet, det har jag gjort trots vad hon sa.

Beatrissan skrev 2007-09-22 20:08:54 följande:
    Så det är bara i krisiga situationer när det finns risker för barnet som dem klipper eller?
  • Bubbelbarn

Blev oxå klippt.
    Kände inte heller nåt av det!

Mamma till Tindra 060919
  • Pormoicheia
    Beatrissan skrev 2007-09-22 20:08:54 följande:
    Mej klippte dom upp främst för att minska trycket runt sonens huvud (han föddes 2 månader tidigt)...
    Apprentice Moraltant
  • Rigmor Mortis

Jag sprack en del och fick sys både framåt, bakåt och inuti. Men jag kände inte alls när jag sprack, däremot kändes det en del när jag syddes.

• Malhin

jag sprack när jag födde sist o kände inget samt att jag blev klippt 2 gånger under samma förlossning.. känns inget under tiden... men jag kände däremot 3 dagar efter operationen

• silverpudel

Finns ju en mängd olika anledningar varför BM ev behöver klippa. Tex Om BM ser att det finns risk att kvinnan kommer att spricka (och då spricker man ner mot analen) klipper hon snett åt sidan, för att undvika att man spricker mellan slidan och analen (mellangården eller perineum). Detta då det är svårt att sy i analen då det är en rund muskel och man inte kan sy i muskelns riktning vilket kan ge avförings inkontinens. Klippa kan BM även behöva göra vid tex när man behöver använda en sugklocka. BM mäter även hur huvudet ligger med fingrarna när det är på väg ut och ser om det finns plats att trängas ut.
    Är dålig att formulera mig. Men tänk på att BM i Sverige är bland de bästa i världen och är kunniga. Visst blir det fel ibland men annars vore vi inte människor. Lita på era BM men fråga om ni undrar över något redan nu och under förlossningen. Passa på och fråga på BM på MVC så får ni de bästa svaren.

• Beatrissan

Okej. hur syr dem inuti? inuti vad? klipper dem i de blodfyllda blygdläpparna då eller?

Hur gick det till för? har det alltid klippts? eller förr sprack dem o gick med det tills det sjlävläkte, Jag vet 100 frågor...

• Valkyriah
    Beatrissan skrev 2007-09-22 22:05:23 följande:
    Okej. hur syr dem inuti? inuti vad? klipper dem i de blodfyllda blygdläpparna då eller?Hur gick det till för? har det alltid klippts? eller förr sprack dem o gick med det tills det sjlävläkte, Jag vet 100 frågor...
    I slidan.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • honky tonk blues

Silverpudel
    Vart har du hört att sverige har bland dom bästa bm i världen?

Har nämligen fått höra något annat.. Om vi nu pratar ang. bristningar.

Det är tex ganska stor skillnad på sverige och finland. I sverige används t ex inte perinealskydd rutinmässigt, utan endast när det är "nödvändigt". Tycker bara den saken gör att bm i sverige inte är bland dom bästa. Samt att många pushar på med bedövning. Bedövning är även en anledning till bristningar.
    Yttre press är stor anledning till bristningar också, och alla bm jag har träffat på säger att dom ibland gör det för att skynda på förloppet lite. Inte för att barnet är i fara..

• Bellbox

vad är perinealskydd??

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • honky tonk blues

pixter

det är när barnmorskan håller emot me handen över mellangården..

Svar på tråden Spricka eller bli klippt!