• Majsan81

Lagar du mat med OXFOND?

Dessa flytande fonder är nytt för mig, jag har aldrig använt mig av dom vid tillagning.

Nu har jag i varje fall inhandlat oxfonden och tänkte bli lite inspirerad av er här Vad har ni den till? Kom med recept gärna och inte bara maträtter för jag är inte så hajpad på detta än

Ha det fint!

• Svar på tråden Lagar du mat med OXFOND?
  • Ellah

Jag använder alltid fonder till såser och grytor, ibland till att marinera kött i också (ger en tydligare smak).

Oxfond kan du just använda till köttgrytor, kalops, gulasch, till såser.

• Majsan81

Ellah: Tack det låter härligt! Har du möjligtvis någor recept att bidra med? Blev lite sugen på köttgrytor som du just nämnde...

• Ellah

Usch, jag använder mig inte av recept direkt, utan gör på känsla... Men sök på tex Tasteline så hittar du en massa recept. Även om oxfond, eller fond överhuvudtaget, ej är med i receptet brukar jag ha i lite för smakens skull - det är bara att smaka sig fram.

• Mamma Ia

Fransk köttgryta, 4 port

0,5 kg oxgrytbitar
    1 pkt bacon
    2 msk Oxfond med rödvin
    1,5 dl vatten
    1 röd paprika
    4-6 scharlottenlökar
    10-12 färska champinjoner
    2 dl grädde
    1 nypa timjan
    salt och peppar

- Skär lök, bacon och paprika i bitar och fräs tillsammans med champinjonerna i en gryta (är champinjonerna stora brukar jag halvera dem).
    - Lägg upp på ett fat och bryn sedan köttet i samma gryta.
    - Häll på vatten och fond och låt koka under lock.
    - Tillsätt baconfräset, grädde och timjan.
    - Smaksatt med salt, peppar och ev. mer fond (jag brukar ev. ta lite soja i också). Låt koka klart tills köttet är mört.

Servera med ris och en god sallad .

Behöver du fler recept med fonder, gå in på www.touchoftaste.com!

• Majsan81

Mmmm, lät jättegott! tack för tipset!

• enlitenbitkaka

Jag anväänder oxfond på ett lite annorlunda vis

Till kött brukar jag fräsa lite paprik,. minimajs, rödlök eller annat man tycker om i Oxfond med rödvin. Mums! Tycker jag och alla som smakat

Svar på tråden Lagar du mat med OXFOND?