• Avstängd

Ytligt???

När en person är ytlig vad betyder det för er?
    Är man en person som bara kan se det yttre hos sig själv och andra, eller är det en person som bryr sig om utseendet men även kan se en varm insida?

Jag erkänner mig själv som ytlig, jag är noga med hur jag ser ut och vad jag har på mig. Tar god tid på mig hur tidig morgon det än är att se bra ut.
    Jag älskar att prata om smink, färger på hår, frisyrer, kläder, väskor, skor och alla otroliga märken som finns.
    Är jag ytlig då?
    Tror ni att jag är en kall person som bryr mig mycket om det yttre?

Hur resonerar ni kring ytlighet?

I can´t save you
  • Svar på tråden Ytligt???
  • Avstängd

Även fast du inte vet något mer om mig?

Kan man inte vara både intresserad av yttre och ändå vara väldigt varm och omtänksam?

Trinity78 skrev 2007-09-25 14:56:14 följande:
    Ja, jag skulle definiera dig som ytlig enligt den beskrivningen. Tyvärr.
    I can´t save you
  • cloudberry79

Jodå, men då är man ju inte ytlig Möjligtvis fåfäng eller intresserad av sitt yttre utan att göra avkall på inre kvalitéer.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Trinity78
    Avstängd skrev 2007-09-25 18:39:14 följande:
    Även fast du inte vet något mer om mig?Kan man inte vara både intresserad av yttre och ändå vara väldigt varm och omtänksam?
    Du frågade ju. Ja, om de intressena du listade i trådstarten är det du prioriterar i livet så tycker jag att du är ytlig. Ja, man kan vara varm och omtänksam samtidigt.
    Gravity always wins
  • cloudberry79

Fast hon sa ju inte att hon prioriterar det, bara att hon är brydd om sitt yttre

• Avstängd

Ja alltså jag blir glad över vilka svar jag än får. Ville bara kolla vad exakt du menade

Trinity78 skrev 2007-09-25 18:45:50 följande:
    Du frågade ju. Ja, om de intressena du listade i trådstarten är det du prioriterar i livet så tycker jag att du är ytlig. Ja, man kan vara varm och omtänksam samtidigt.
    I can´t save you
  • Thursday

Jag håller med om de som sagt att ytliga personer är grunda personer, personer som inte är intresserade av något som är mer än "skin deep". Däremot kan man ju vara fåfäng eller utseendefixerad men ändå inte ytlig.

• Avstängd

Okej. Ja alltså efter vad folk sagt här inne så är jag extremt ytlig. Men i riktiga världen anser jag inte mig själv som jätte ytlig. Javisst bryr jag mig mycket om det yttre, och skulle aldrig drömma om att gå ut utan att gjort ordning mig.
    Men jag är också en varm och omtänksam människa.
    Ibland får jag känslan av att det är fult att vara intresserad av det yttre.
    Är det så?
    Eller är det så när det ytliga tar över bara?

I can´t save you
  • Trinity78
    Avstängd skrev 2007-09-25 18:48:52 följande:
    Ja alltså jag blir glad över vilka svar jag än får. Ville bara kolla vad exakt du menade
    Okej
    Gravity always wins
  • miss Y

ytlig är man om man värderar andra efter deras utseende. så jag kan vara ytlig ibland *skäms*

sen tycker jag man kan vara ytlig om man tänker typ: jag tänker inte amma, för jag vill inte ha hängbröst. det känns ytligt för mig.

• Thursday
    Avstängd skrev 2007-09-25 18:54:47 följande:
    Okej. Ja alltså efter vad folk sagt här inne så är jag extremt ytlig. Men i riktiga världen anser jag inte mig själv som jätte ytlig. Javisst bryr jag mig mycket om det yttre, och skulle aldrig drömma om att gå ut utan att gjort ordning mig.Men jag är också en varm och omtänksam människa.Ibland får jag känslan av att det är fult att vara intresserad av det yttre.Är det så?Eller är det så när det ytliga tar över bara?
    Ytlig är för mig när det yttre tar överhanden. Och inte bara när det gäller utseende utan image och hur man framstår utåt i första hand.
  • Åsa

cloudberry79: "Ytlig har egentligen inte med intressen att göra, utan med personligheten. Det kommer från engelskans shallow, alltså en person som är "grund" och saknar djup..."
    Har inget direkt att invända i vad du lägger in i "ytlig", tämligen vanlig defintion tror jag. Men varför skulle "ytlig" komma från "shallow"?? Det mest logiska torde väl vara att det är avlett från det svenska "yta"? Och engelskan har ju även synonymen och direktöversättningen "superficial".

• cloudberry79

För att personlighetsdraget shallow är det jag förknippar med ytlig, och så borde det ju översättas rent logiskt. Ytlig är lika hemskt som shallow, vi har ju ingen direkt motsvarighet till det. Även om man kan säga djup personlighet så säger man ju inte grund personlighet?

Svar på tråden Ytligt???