Inlägg från: Maria från Bahia |Visa alla inlägg
  • Maria från Bahia

Go Fika

8 november är en bra dag att födas på!!

Usch, i dag har jag fått ett hemskt besked! En del av vårt bolån måste förlängas och det var ju mkt låga räntor när vi tog det, så det kommer att gå upp en hel del. Sedan går det ju upp ca 4000:- pga att jag slutade mitt jobb. Så summasummarum kommer vår inkomst inte ens räcka till att betala våra räkningar som kommer varje månad....sedan är det ju alltid några extra hit och dit. Nu har jag ju gått upp i tid (jobbar 70%) men med Marks lön så går det inte ihop sig...... Om vi säljer bilen kan vi betala räkningarna, men knappt handla mat.
    Måste vi flytta nu??? Gulp? När vi äntligen börjat bo in oss?
    Visst, vi ska jämka på huset men vet ju inte exakt hur mkt mer vi får ut i månaden. Vi började ju nu året ut och då får vi ingen skatt dragen alls, men det beror ju på att det är så få månader,,,,,

Usch , måste smöra för chefen och be om mer tid att jobba och så gäller det att sälja me&i så det knakar i vår........
    Kan ju alltid flytta hem nagelfirman och tjäna in hyran där men jaja får räkna vidare....

Ont i magen......

• Maria från Bahia

Alltså, vi har bott mkt billigt här och när jag kollar på jämkningen kommer det jag förlorade från jobbet bli plus minus noll!! Extra utgifter är en till dagisplats, bilen, plus högre ränta ca 1200-1500kr.'
    Huset kan verka lyxigt, men utan de "extra" sakerna med dagens priser och räntor skulle inte ett annat hus bli billigare.

Om vi skulle köpa något mindre med avgift skulle vi få samma kostnad ungefär. (De som bor i radhusen här har högre månadskostnad än vi).

Vi får ta en riktig funderare, men lägenhet känns låååångt borta nu. Om mark skulle ha en "normal" inkomst så skulle vi leva ok, men svårt att ta "akuta" saker. Om jag skulle jobba heltid skulle det också fungera. Sedan har jag ju inkomst från me&i som jag inte räknat med eftersom den inte är garanterad, men det ger ca 4.000kr/mån efter skatt och då lever vi utan problem. Om jag flyttar hem mina kunder på salongen får jag också några 1000lappar om de följer med dvs.

Anledningen till att vi är så fattiga är ju att jag har kämpat på alla sätt att slippa jobba heltid, men när jag jobbar härute är det inga problem. Ska prata med chefen i kväll när jag fixar hennes naglar. Men då har jag lite tid för salongen vilket gör att jag måste flytta hem med den....

Ett annat alternativ är att Mark jobbar med min pappa igen om han har något nu, då får han en ok lön och jobbar 7-16. Då har jag tid för några nagelkunder och vi får gemensamma middagar och helger. Men att jobba för min pappa är inte kul. Dessutom är det frågan om hur lång tid han har jobb. Man vill ju inte sluta ett fast jobb för ett kortsiktigt.
    Skulle han jobba där så kan jag stanna på deltid utan problem.

Vi har ju 2 månader med bra ekonomi framför oss så vi har tid att fundera.

Hedda: Tråkigt, men väntat!
    När vi har råd kommer vi och hälsar på!!

• Maria från Bahia

Jo den är ju säkert värd ca 8-900.000 mer.....

Ang naglarna funderar jag på att bygga om friggebod eller garage......får se....kostar ju lite det med!

Mia: Håller tummarna!! Kanske i kväll eller rent av i morgon på min 30års dag??

• Maria från Bahia

Grattis Mia!!!! Vad kul!!! En liten skorpion har kommit till världen. Nyfiken på vad det blev!!!???

Hedda: Vår månadskostnad ligger på ca 8.000kr. Inräknat drift. Är det stor skillnad hos er?

Fast det spelar ingen roll egentligen, vi kommer lösa det på något vis för vi vill bo kvar
    Lägga om något lån, ta hem salongen, min chef har gått med på att jag får gå upp till 75% fr om nu och ev mer sen. Så det ser ut som vi kan få det att gå runt ändå. Mark letar också jobb......Man kan ju alltid hoppas.....

Man måste bara leta lösningar i lugn och ro.

Sen måste vi ju spara pengar för att åka och hälsa på er!!!!

• Maria från Bahia

Marie:Grattis till platsen
    Nu måste du tillbaka ju......

Tandläkaren ja. Betalade just in min adra räkning på över 1000kr idag, men nu är det "bara" tandhygeanisten kvar.

Hedda: Jo, om mark skulle få en vettig lön så behöver vi ju inte spara så mkt mer så då blir det samma sak. Men det är OM han får det. Jo, det är ju trevligt med gratis vatten, men 2000 om året tycker jag inte är så farligt. Vi bryr oss inte om att spara på vatten (vattnar gräs buskar, barnen bada i bubbelbadet när det badar etc). Men visst, alla bäckar små Det märker jag nu när vi "letar" pengar".

Nåja, vi tänker inte köpa av er när ni flyttar . Men hur ska ni hinna med allt när ni flyttar så snart? Hur ska ni göra med barnen där? Dagis, nanny....?

• Maria från Bahia

Hallå och tack för grattisen

Min födelsedag började just snyggt med mer problem med bilen! Något som kan kosta mellan 1500-6000:-. Jag ringde säljaren ( den garantin som gäller ALLT har hunnit gå ut så nu gäller det att bevisa att felet fanns när vi köpte och det är svårt med detta. Men de sa bara - ta hit den! Såååå skönt. Men det ser ut som att vi inte får någon lånebil denna gång då den är utlånad och de brukar ju ta ett tag på sig och så är det i Arninge. Så Mark har fått ta ledigt imorgon för detta. Jag jobbar till 16.00 - får gå 10min tidigare och hämta. Öhhh,,,,,det tar ca 45 min att hämta MED bil på båda dagisen den tiden så ja, jag har en rolig vecka framför mig. Räknar med ca 1,5-2 timmar att hämta nu.... Suck! Men bilen blir ju i alla fall fixad gratis förutom bensinkostnaden.

Hedda: Jo, men det vore väl lägligt att köpa ert?? Haha!
    Nej, vi blir kvar!
    Jo det är mkt det där med att byta land och dessutom med 2 barn!!

• Maria från Bahia

Grattis igen Mia! Vad kul!
    Ja, visst var det mer intensivt för mig när vattnet gick först också. Gick ju mkt snabbt med Naomi då med till jag tog epiduralen som stoppade upp......

Hoppas vi får se underverket snart

• Maria från Bahia

Mia: Allt låter väldigt lika som för mig med Troy, lugnt på BB, amningen var inte hela tiden hela natten

Jag skulle gärna få ett barn till men tyvärr tillåter inte vår ekonomi det. Men det får väl i så fall bli en sladdis

Nu har jag haft Me&i träff hemma och dags att städa och sätta sig framför tv:n

• Maria från Bahia

Troy hade visst börjat gråta när han kom ut idag. Han var rädd för snön Hahaha!

• Maria från Bahia

Ååååh vad jag längtar till skolfotona kommer. Vad bra hon blev Alexis!

Ja det med snön var mindre roligt när jag hämtade Troy igår. De var precis på väg till de större barnens avdelning dit de promenerar. Jag hörde Troy plus 2-3 barn från parkeringen. Gallskrik, hysteriskt. Han hade ingen röst när vi kom hem. Fröken lyfte just upp honom och skulle gå. Jag frågade om det var snön och hon utbrast: Han vägrar att ens stå på den. Hon var rätt slut. De tog väl knäcken på henne stackarn. Undrar var det slutar idag.
    Bilen är kvar på jobbet, några killar ska fixa den. Vi fick in en sten eller något i bromsen förra veckan och det skakade så jag todde hjulet höll på ramla av. Och varmt så det rök.
    Både skivan och klossen är rätt slut eftersom det låste sig.
    Så dit gick mina fördelsedagpengar, men skönt att någon i alla fall fixar jobbet billigt!

Svar på tråden Go Fika