• Anonym

Flytta utomlands

Jag vet inte riktigt var detta ska placeras men lägger det under myndighetskontakt för det är en del av vad detta ska handla om.
    Jag vill vara anonym!
    Jag och min man har tankar på att flytta utomlands, vila upp från detta land som behandlat oss så illa på många sätt vilka jag inte tänker gå in på här.Vilka myndigheter måste man ta kontakt med inför en flytt? Får man behålla barnbidraget fast man bor utomlands under 1 år?
    Jag är svensk, min man är utlänning. Vi har 4 barn varav 3 bor hemma.
    Jag skulle hemskt gärna vilja prata med nån som bott el bor i Spanien, Bulgarien eller Turkiet.
    Hur är det att bo där? Är det svårt få visum för att bo 1 år där?
    Hade ni ngt jobb när ni flyttade dit? Vad isåfall?
    Är det dyrt att bo i dessa länder? Vet att Bulgarien är billigast men gillar atmosfären i Turkiet mkt bra, fast där är ex matpriserna höga, som i sverige.
    Jag har 1000 frågor men fick hjärnsläpp nu, känner mej bara beredd sälja alla våra saker här hemma,,det är bara materiella ting man kan skaffa nytt av. Men det är ju så mkt att tänka på så jag vet inte i vilken ände jag ska börja ta reda på saker och ting,,snälla hjälp mej,,,,,besvara mina frågor och berätta allt du vet. Tack!

• Svar på tråden Flytta utomlands
  • Sestret

Ha ha! Det är kul att prata med andra om det här! Jo, det kanske är dyr hyra, men eftersom vi jobbar hemifrån bestämde vi ganska tidigt att vi ville ha en superfin lägenhet så att det skulle kännas lite roligare. Dessutom måste vi bo i Palma centrum på grund av företaget. Om man istället kan hyra någonstans utanför stan kan man säkert hitta någonting helt ok för kanske 600-700?. Problemet är väl att ni behöver minst tre sovrum. Jo, men runt 6000 svenska borde vara möjligt att hitta om man inte måste vara på ett visst ställe. Sedan hyr ju folk ut "fincas" alltså mindre hus på landet också. Lite mer spartanskt, men jag skulle hellre bo i ett sådant än inne i stan om jag fick välja. Som sagt, hyrorna är inte billiga här!

Klart man ska njuta om man är här! Men det blir lite automatiskt så. Jag menar, idag är det 28 grader varmt här och fram till jul kommer det att vara som svensk sommar. Det är billigt att gå ut och äta och som någon sa tidigare så lever man mycket mer utomhus och det är verkligen underbart tycker jag! Det verkar som att det enda ni behöver fundera ut är vad ni ska göra när ni är här. Om din man kan tjäna ihop pengarna och du är hemma med barnen låter det utmärkt

Om ni kan många språk är det alltid en enorm fördel. Svenska, engelska och till exempel tyska = mycket lättare att hitta jobb!

• Anonym (me)

Så mycket bra info om Spanien! Är det nån som vet hur mycket en hyresetta kan ligga på i kostnad? Och tillkommer oftast el, gas osv? Jag är inte spansktalande, så sidorna som länkats förstod jag inte.

• Sestret

Billigast är att dela lägenhet, men det beror också på vart du vill bo. I Barcelona är en etta jättedyr, säkert minst 7.500,- i månaden, men i Tarragona eller någonstans mindre känt kan man säkert hitta en för omkring 5.000. Det vanligaste här om man inte har familj är att dela lägenhet, definitivt. På webbsidan www.loquo.com finns det ganska ofta engelska annonser i Barcelona, Madrid, Palma etc. Kolla på den sidan igen, uppe till höger kan du ändra språk till engelska och på det sättet kolla om det finns hyresannonser på engelska. Jag känner mest till Barcelona och där brukar det alltid finnas annonser på engelska, speciellt för delat boende. Om det ståt "gastos incluidos" när de talar om hyran betyder det att allt är inkluderat (men oftast inte telefon/internet). Står det "gastos aparte" eller någonting liknande så tillkommer el, vatten och gas. Ibland skriver de "comunidad incluida", det är typ trappstädning och sådant och det ska vara inkluderat, de skriver väl bara ut det för att verka generösa...

• Anonym (me)

Tack Sester, så bra tips du har! Såg ju inte att det gick att byta språk! Då ligger hyrorna rätt högt. Går det lätt att få jobb, vilket som helst, som utlänning? Jag är bara engelsk och tyskspråkig och utbildad ekonom.

• Sestret

Funderar du på Barcelona eller mer generellt? Ekonom, hmmm. Undrar om www.infojob.net har en sida på engelska, där hittar man vad det är för typ av jobb man lätt kan hitta på plats. Kan du ingen spanska alls? För om man söker jobb i Spanien men inte kan spanska brukar man oftast hamna som telefonförsäljare i Barcelona eller kanske hotellpersonal här på Mallorca. Eller i en bar någonstans. Kanske kunde du komma hit och läsa spanska i ett halvår och sedan söka jobb? De jobb man kan hitta utan spanska, om man nu inte ska försöka sig på egenföretagande, är oftast ganska dåligt betalda tyvärr... Jag vet även många som kommer hit och till slut försörjer sig på att vara privatlärare i engelska, ifall det kunde vara ett alternativ?

• Anonym (me)

Ingen spanska alls har jag läst och jag tänker på Spanien i allmänhet. Privatlärare i engelska eller hotellpersonal kanske kan funka. Att läsa spanska i Spanien har jag aldrig tänkt på, det är en toppenidé om det finns kurser som csn godkänner.

• Anonym

min man talar flytande engelska, tyska, svenska, franska, persiska, turkiska,,ja för han blir det inte så mkt problem på språkfronten själv har jag svårt att lära mej språk tyvärr, kan mest engelska och lite av 2 andra språk jag inte ids avslöja här så någon känner igen mej vill hålla dessa tankar för oss själv.

själva boendet hade jag nog hellre valt ett litet hus utanför stan, lugn å ro,,har sett i packat å klart när en del ska köpa el hyra hus i spanien,,vad mysigt det sett ut.

• smulisen
    Anonym skrev 2007-09-30 22:45:34 följande:
    min man talar flytande engelska, tyska, svenska, franska, persiska, turkiska,,ja för han blir det inte så mkt problem på språkfronten själv har jag svårt att lära mej språk tyvärr, kan mest engelska och lite av 2 andra språk jag inte ids avslöja här så någon känner igen mej vill hålla dessa tankar för oss själv.själva boendet hade jag nog hellre valt ett litet hus utanför stan, lugn å ro,,har sett i packat å klart när en del ska köpa el hyra hus i spanien,,vad mysigt det sett ut.
    Oj, du låter ju klippt och skuren för att bli hemmafru i en mysig stuga i bergen eller nåt.... med en sån språkbegåvad man menar jag

Jag tror Spanien är ett bra val då svenskar är "populära" och omtyckta där..... stämmer det Sestret??
    Så säger min väninna iaf, men hon kanske bara vill lura dit mig.... ?? Ha ha....
  • Sestret
    jo, hon vill nog bara ha dig till Spanien! Nej men allvarligt, svenskar har väl inte något speciellt dåligt rykte här, men jag får inte intrycket att det är riktigt bra heller? Fast här på Balearerna och i Katalonien är lokalbefolkningen så tjuriga i alla fall så de tycker inte om några som inte är härifrån... I Andalusien tycker de nog om alla. Förresten har nog tyskar extra dåligt rykte, deras personligheter skär sig något enormt med den spanska mentaliteten.

Men Mallorca är trots allt så himla vackert och väldigt mysigt när man håller sig borta från turistorterna! Skaffa ett hus här på landet låter som en dröm, med en make som tar hand om försörjningen. Speciellt med så många språk i bagaget! Själv har jag tyska, franska, spanska, engelska och har aldrig haft problem att få jobb!

Anonym (me) - det finns ganska många spanska skolor som CSN godkänner. Jag har erfarenhet av två och på båda ställena var lärarna otroligt professionella, verkligen fantastiskt duktiga!
  • Anonym
    smulisen skrev 2007-10-01 07:41:27 följande:
    Oj, du låter ju klippt och skuren för att bli hemmafru i en mysig stuga i bergen eller nåt.... med en sån språkbegåvad man menar jag Jag tror Spanien är ett bra val då svenskar är "populära" och omtyckta där..... stämmer det Sestret?? Så säger min väninna iaf, men hon kanske bara vill lura dit mig.... ?? Ha ha....
    Detta med språk, min man har bott i Tyskland, Turkiet, Iran och sverige förståss har lätt för att lära sej språk så han skulle nog även lära sej ett till språk.
    Märkligt hur enkelt det är för en del? En annan måste sitta och skriva ner det först för att få det inpräntat i huvet, jobbigt!

Ja din kompis smörar nog på nu för självklart vill hon att du flyttar till spanien om hon är där och för din del skulle det nog vara att rekommendera så du inte blir så ensam först.

Tror det blir lite annat om man far som par/familj, då är man ju inte själv.
    Kul tråd detta utvecklats till,,kanske vi alla dimper ner i spanien en vacker dag och skriver :sestret,,,dags träffas på en kaffe för du var den hjälpande handen till att vår dröm gick i uppfyllelse
Svar på tråden Flytta utomlands