• Anonym

Flytta utomlands

Jag vet inte riktigt var detta ska placeras men lägger det under myndighetskontakt för det är en del av vad detta ska handla om.
    Jag vill vara anonym!
    Jag och min man har tankar på att flytta utomlands, vila upp från detta land som behandlat oss så illa på många sätt vilka jag inte tänker gå in på här.Vilka myndigheter måste man ta kontakt med inför en flytt? Får man behålla barnbidraget fast man bor utomlands under 1 år?
    Jag är svensk, min man är utlänning. Vi har 4 barn varav 3 bor hemma.
    Jag skulle hemskt gärna vilja prata med nån som bott el bor i Spanien, Bulgarien eller Turkiet.
    Hur är det att bo där? Är det svårt få visum för att bo 1 år där?
    Hade ni ngt jobb när ni flyttade dit? Vad isåfall?
    Är det dyrt att bo i dessa länder? Vet att Bulgarien är billigast men gillar atmosfären i Turkiet mkt bra, fast där är ex matpriserna höga, som i sverige.
    Jag har 1000 frågor men fick hjärnsläpp nu, känner mej bara beredd sälja alla våra saker här hemma,,det är bara materiella ting man kan skaffa nytt av. Men det är ju så mkt att tänka på så jag vet inte i vilken ände jag ska börja ta reda på saker och ting,,snälla hjälp mej,,,,,besvara mina frågor och berätta allt du vet. Tack!

• Svar på tråden Flytta utomlands
  • Sestret

Jag tycker att det låter vettigt att först jobba för någon annan. Om inte annat för att se om man trivs. Vi betalar runt 8000 i månaden i hyra, det tillkommer el, gas, vatten, telefon och bredband och det kanske ligger på ett par tusen till i månaden. Vi jobbar hemifrån.

Det fungerar inte som hemma, att man kan ställa sig i en lägenhetskö och vänta sig till en lägenhet utan man måste ta kontakt med lägenhetsförmedlare själv. Det finns allt ifrån stora internationella företag till privata ägare som hyr ut. Det är ganska snabbt gjort att få en överblick över hyreskostnader om man börjar leta på webbsidor som:
    www.loquo.com
    www.fotocasa.es
    www.segundamano.es

Jag har tvärtom inte fått intrycket av att man köper lägenhet så fort man kan och jag jobbar i branschen. I Palma finns det bra utbud på hyreslägenheter. Har man däremot kapital man kan avvara i 10-15 år är det snart utmärkt läge för att köpa någonting kanske inte i Palma gamla stad men väl i utkanterna eller i mer okända delar av Mallorca som östkusten (Puerto Cristo etc.). Lägenhetsmarknaden har stabiliserats och det kommer alltid att finnas intresse för Mallorca. Ska inte tråka ut er med allt det här, dock.

Vad var det mer för funderingar... skolor... jag har inte barn själv, men bekanta från England som har flyttat hit med barn. Det är en blandning. Generellt sett fungerar det bättre om barnen är små, men det kan förstås gå bra även om de är lite äldre. Vet bara att för de äldre är det knepigare att komma in i skolan eftersom de måste lära sig språket innan de kan hänga med i undervisningen vilket ju inte är lika viktigt för de mindre. Det finns kanske någon svensk skola på Mallorca, men det kan nog vara ganska dyrt att låta barnen gå där. Vi hyr ut en lägenhet vi har i Barcelona till en isländsk familj och de har sin son (10) i katalansk skola. Här är det som bekant två språk de måste lära sig: mallorcanska i skolan och spanska.

När det gäller tryggheten är det nog inte som Sverige. Det finns a-kassa, men reglerna är oerhört mycket hårdare och det är alltid tidsbegränsat. Är man ensam försörjare kan det nog vara en bra idé att veta innan att man har ett bra jobb innan man flyttar. Barnomsorg har jag tyvärr ingen koll på, ser många privata dagis men mest vanligt verkar vara att mor/farföräldrar tar hand om barnen på dagarna. Kanske får övertala någon att följa med?

Hoppas att det svarar på endel i alla fall!

• Sestret

En sak till såg jag också: när man köper lägenhet i Spanien finns det i nästan alla fall köksutrustning där (inte som i ex. Tyskland att de som flyttar ut tar med sig spis, kylskåp etc.). Om man köper en helt ny lägenhet kan man eventuellt behöva komplettera med kylskåp och tvättmaskin.

Här på Mallorca är det också väldigt många lägenheter som säljs med hela möblemanget eftersom det är en ganska hög omsättning på folk. Ville jag spara pengar hade vi nog inrett hela lägenheten bara med möbler från www.loquo.com som folk vill sälja när de flyttar vidare...

• Åsa

Sestret: "Jag har tvärtom inte fått intrycket av att man köper lägenhet så fort man kan"
    Inte jag heller iofs, det är ju en stor investering att göra om man inte tänkt bo där ett bra tag framöver och har stabil ekonomi. Däremot är mitt intryck (bekanta, inte varit i sitsen själv) att utbudet av "vanliga" hyreslägenheter är betydligt sämre än i Sverige. Träffat sådana som fått betala tämligen orimliga hyror för låg standard till privatpersoner. Fast med dagens bostadsrättsombildningar kanske skillnaden inte blir så stor...

• Sestret

Åsa: nu förstår jag hur du menar! Utbudet i sig är väl ok, men man måste sålla ganska mycket. Räknar man utbud av lägenheter som för oss skandinaver är "ok" så är det genast ganska dåligt och lägenheterna är definitivt inte billiga - vare sig att hyra eller att köpa! Man måste nog räkna med att leta i ett par månader för att hitta någonting bra.

• smulisen

Här är en till som väldigt gärna skulle vilja flytta .... till Spanien, Marbella isåfall!!

Anonym (jag): Ja, jag är också ensam med barn. Det är det enda "problemet" anser jag. Måste ha en barnflicka isåfall, vilket kan bli jättedyrt. Annars kan jag inte jobba heltid och då har jag inte råd att bo där.
    Hur gammal är ditt/dina barn??

Enligt min bästa kompis som bor där nu så är jobb och lägenhet inga problem alls att skaffa.

Har även bott i Turkiet ett tag för några år sen. Jag avskydde det och kommer aldrig sätta min fot i det landet igen. *ryser*

När det gäller barnbidrag i Spanien så får man det i ett år från FK. Privat skola och dagis finns men är väldigt dyrt.
    Tänkte sätta både mig och mitt barn på en intensivkurs i spanska först och sedan får barnet gå i kommunal skola.
    Det är gratis och barn lär sig språk så lätt.

• Anonym

smulisen- berätta vf du avskydde Turkiet? De ggr jag varit där tycker jag atmosfären är så mysig,,gillar att höra böneropen och för att inte tala om buss turerna,haha. Chaufförerna stannade å väntade om du inte hann p minuten(inte sekunden) tutade åt alla och var allmänt trevliga.
    Det enda jobbiga är turkarnas sätt att försöka lura på folk det ena och det andra,det gillade vi inte!!

sen det med jobb i spanien, vad för slags jobb är lätt att få? som din kompis sagt om.

• smulisen
    Anonym skrev 2007-09-30 20:05:18 följande:
    smulisen- berätta vf du avskydde Turkiet? De ggr jag varit där tycker jag atmosfären är så mysig,,gillar att höra böneropen och för att inte tala om buss turerna,haha. Chaufförerna stannade å väntade om du inte hann p minuten(inte sekunden) tutade åt alla och var allmänt trevliga.Det enda jobbiga är turkarnas sätt att försöka lura på folk det ena och det andra,det gillade vi inte!!sen det med jobb i spanien, vad för slags jobb är lätt att få? som din kompis sagt om.
    Ja, som turist i Turkiet är det säkert okej??
    Men att bo där och jobba för Turkar är ingen kul historia. "Lura" är bara förnamnet.
    Turkar är inget trevligt folkslag mot europeér som bor och arbetar där..... tvärtom!!
    Dessutom är det SVINkallt inomhus under vinter, tidig vår och höst. Har aldrig haft så mkt kläder på mig inomhus och ändå frusit halvt ihjäl.
    Luktar illa och är allmänt stökigt/äckligt när alla gator rivs upp varje vår.
    Finns massor att säga..... men ni kanske har mer tur än vi hade.

Har bott i många andra länder också och alltid trivts bra. Men som sagt.... ALDRIG mer Turkiet!!!

Min kompis bor där det finns mkt turister så det gäller mest såna jobb.

Hennes föräldrar öppnade restaurang med svensk mat där, men det gick inte bra alls, så nu driver de ett café istället som går jättebra.

Själv tänkte jag söka jobb på en mäklarfirma eller liknande, har många år i restaurangbranschen, turism, flygvärdinna, reseledare m.m men vill helst ha ett rent kontorsjobb nu.

Vad tänkte ni jobba med? Hur gamla är barnen?
  • Anonym

smulisen- bra få denna info om turkiet iaf, som turist är det ju klart allt är på ett annat sätt och vi bodde på fina hotell.

barnen är 15, 6 och 5 år.
    Jag har inte kommit så långt i tankarna om vad för jobb man vill ha, det var därför jag undrade vad man lätt kan få,,,,mest har vi haft tanke på att starta eget, antingen inom restaurang el fastigheter, dessa har vi idag så det kan vi.
    Men jag vet inte. Helst skulle det vara nåt eget så barnen kunde vara med oss, jag har faktiskt inte lust lämna på nåt dagis el liknande om man just flyttat till ett annat land.

• Anonym

sestret- mkt bra länkar du gett,,tack så himla mkt!!Men vilken dyr hyra ni har! Känns som att jag hade velat bo lite billigare och få känna mej mer som rikemansfolk än här hemma njuta av tillvaron och slösa mer. Låter som jag är värsta bortskämda frun vilket jag inte är kanske därför jag skulle vilja njuta lite nu om vi flyttar.

Svar på tråden Flytta utomlands