• Anonym

Flytta utomlands

Jag vet inte riktigt var detta ska placeras men lägger det under myndighetskontakt för det är en del av vad detta ska handla om.
    Jag vill vara anonym!
    Jag och min man har tankar på att flytta utomlands, vila upp från detta land som behandlat oss så illa på många sätt vilka jag inte tänker gå in på här.Vilka myndigheter måste man ta kontakt med inför en flytt? Får man behålla barnbidraget fast man bor utomlands under 1 år?
    Jag är svensk, min man är utlänning. Vi har 4 barn varav 3 bor hemma.
    Jag skulle hemskt gärna vilja prata med nån som bott el bor i Spanien, Bulgarien eller Turkiet.
    Hur är det att bo där? Är det svårt få visum för att bo 1 år där?
    Hade ni ngt jobb när ni flyttade dit? Vad isåfall?
    Är det dyrt att bo i dessa länder? Vet att Bulgarien är billigast men gillar atmosfären i Turkiet mkt bra, fast där är ex matpriserna höga, som i sverige.
    Jag har 1000 frågor men fick hjärnsläpp nu, känner mej bara beredd sälja alla våra saker här hemma,,det är bara materiella ting man kan skaffa nytt av. Men det är ju så mkt att tänka på så jag vet inte i vilken ände jag ska börja ta reda på saker och ting,,snälla hjälp mej,,,,,besvara mina frågor och berätta allt du vet. Tack!

• Svar på tråden Flytta utomlands
  • Sestret

Det vore väl härligt! Jag vet ett jättemysigt tapasställe i Palma

• Anonym
    Sestret skrev 2007-10-02 10:25:11 följande:
    Det vore väl härligt! Jag vet ett jättemysigt tapasställe i Palma
    hahaha,,,,ja det vore nåt det,,,,man skulle känna sej mer välkommen ärligt talat är det faktiskt inte alls dumt ha kontakt med några som bor i det landet man ev flyttar till, om man nu skulle flytta. Är man en nykomling så kan den banalaste saken bli en stor grej, eller hur?

Hur kommer det sej att ni bor utomlands Sestret? Hur många år har ni bott från sverige? Hur ofta besöker ni sverige? Hur blir det med släkten?
  • Sestret

Jo, det är nog en jättefördel om man redan känner till någon som bor i staden eller till och med landet dit man flyttar. En kompis till mig har precis flyttat hit till Palma, men bara för en kortare sväng. Helt klart har man kunnat hjälpa dem med mycket av det praktiska, dock.

Att jag själv bor utomlands skyller jag på mitt sameblod har alltid varit oerhört rastlös och har hunnit med Spanien en sväng förut, England drygt ett år och Schweiz likaså. Efter det flyttade jag hem till lappmarkerna och trivdes väldigt bra, men fick för mig att bo i Barcelona en sommar och träffade min engelske festman. Han var den Rätte med stort R och vi bodde i Barcelona i tre år innan vi flyttade hit för att starta eget. Det är skönt att han också har rest runt och bott i en massa olika länder för det betyder att vi är inte här på permanent basis alls. Allt som allt har jag bott utomlands i ungefär sex år, men har varvat det med universitetsstudier i Uppsala också.

Någon gång kommer jag nog att vilja flytta hem, men det blir inte för evigt heller, det är jag säker på. Vi försöker att åka och hälsa på min familj minst en gång i halvåret och av någon anledning har det varit oerhört mycket mer populärt att komma och hälsa på i Barcelona och Mallorca än i norra England och Schweiz?

För min del trivs jag ganska bra med att kunna leva mer "utanför systemet" än vad jag någonsin kunde i Sverige. Här kan man liksom glida omkring lite mer - vet inte om det låter speciellt vettigt, men man känner sig mindre bevakad här, eller vad man ska säga. Kanske är det där att man har lyckats fly undan villa, volvo, 9-5 jobb, vänta på att det ska bli helg...

Men jag måste ändå säga att första gången man flyttar utomlands, speciellt om man gör det utan kontakter eller säkerhet, är det ganska jobbigt. Men det jobbiga är innan man ger sig iväg - fixa med möbler, vem ska hyra lägenheten, ska man lämna all trygghet och bara ge sig iväg på vinst och förlust..? Men när man har gjort det en gång går det ganska mycket på rutin om man vill göra det igen!

• Sestret

Hmm, ska väl kanske säga det också att visst kan man hamna i samma rutiner på ett 9-5jobb om man flyttar utomlands, men för mig har det varit enklare att bygga upp ett företag och jobba för egen del här än vad det skulle ha varit i Sverige.

• Anonym

Hej!

Så intressant att läsa vad du skriver sestret,,man lever sej in i situationen.
    sameblod,lappmarker??Var bodde du innan om man får fråga?
    Själv bor vi i Umeå.
    Självklart kan det ju bli 9-17 där med men det känns liksom att det inte är på samma sätt.
    Jag är trött på det svenska klimatet, byråkratin, här är det nästan stört på omöjligt att driva små företag, man dras ner av alla momser och skatter.

sen svenskarnas syn på det mesta, gud så less jag är ibland på detta moralpredikande land
    fast visst finns det mkt bra här med som ex sjukvården, hur funkar den i spanien?sjukförsäkringar?Dyrt?

• Anonym

log när jag läste om släkten som hellre kommer till mallorca än england,hihi. ja man kan ju verkligen undra varför??De kommer väl inte på sommaren när det är varmt och skönt?

• Sestret

Från utanför Gällivare ursprungligen, vissa av min familj har lite samma tendenser att flytta runt mycket också, så vi brukar skämta om det! Jag bodde i Umeå ett tag också... Men som sagt, Mallorca var ett populärt val

Vet vad du menar med att vara leds på Sverige, det har jag också varit många gånger. Något som är positivt med att bo utomlands är dock att man lite får tillbaka en positiv syn på Sverige som man tappat - det är skönt att komma "hem" och man kan börja fundera på att kanske bo där igen framöver. Mest att saker fungerar utan alltför mycket tjafs (bara en sådan sak som att skaffa bredband här kan vara hur irriterande och tidskrävande som helst) och att folk ändå i allmänhet är trevliga och ärliga. I alla fall i norr hahahaha, skojar bara ifall någon tar illa upp!

Det mest irriterande hemma är att det finns så mycket åsikter om hur man "ska" göra. Lever man lite utanför normen är det så konstigt/intressant/fel och det blir ganska tröttsamt. Men ibland tror jag att spanjorer i Spanien har samma dolda krav och som utlänning ser man det inte lika tydligt och det är lättare att leva sitt eget liv lite på sidan av.

Sjukvården här fungerar bra, men återigen är det en fördel om man kan spanska. Vissa doktorer pratar bra engelska, men man vet aldrig. Det finns privatkliniker också, men det och sjukförsäkringar har jag tyvärr ingen koll på. Vi har bara råkat ut för en bruten fot än så länge och då fungerade allting smidigt. Det var i och för sig i Barcelona, men jag skulle tro att det är samma här på Mallorca.

• Anonym

sestret- från utanför Gällivare,,hmm,,,världen är allt bra liten iaf för jag kommer ursprungligen från Gällivare jag med,hahaha tänkte faktiskt att du kom därifrån nånstans när du skrev :jo på ett ställe istället för Ja

• Sestret

hahaha, vilket sammanträffande! Jag skulle vilja kunna skriva "schoo", du vet, inåtandningen som betyder "ja", men "jo" får duga!!

• Anonym
    Sestret skrev 2007-10-03 18:50:49 följande:
    hahaha, vilket sammanträffande! Jag skulle vilja kunna skriva "schoo", du vet, inåtandningen som betyder "ja", men "jo" får duga!!
    hahahahaha, jadu,,,vet vad du menar,hihihi visst var det lite kul alltså, vilket sammanträffande.
  • Anonym

Här blev det tyst,,va tråkigt,,kändes lite roligt få läsa några rader på denna sida

idag är det mulet ute,blä,då får man än mer lust bara lämna allt. Finns liksom inget att se fram emot, fredag är det men finns inget man kan göra direkt när det är fuktigt å kallt ute.

sestret, vet du någon privat som hyr ut bostad för kortare tid ifall man skulle vilja komma till spanien flera ggr för att leta efter bostad och kolla läget i övrigt?
    Det blir ju jättedyrt om man måste boka vanlig charter resa för sånt.
    Kanske du kan länka till någon tidning el liknande där man kan annonsera själv eller svara på annonser.
    Vore jättesnällt få lite tips. tack!

• Sestret

Hej! Det har varit ganska mycket jobb i veckan, men det är bra! Det var en helt otrolig storm här igår, vi satt i bilen och det kändes som världens undergång, typ. Mitt på dagen vart det alldeles mörkt, blixtar kors och tvärs, riktigt tungt och intensivt regn - man såg ingenting annat än stolar och bord som blåste omkring överallt och idag såg jag att en del träd ryckts med också! Lite spännande

I alla fall, för att hitta korttidsbostäder kan du kolla en del av länkarna för "riktigt" boende också. www.loquo.com brukar vara bra, det finns en egen sektion for korttidsuthyrning. I Barcelona vet jag att det finns ett enormt utbud. Kanske de som hyr ut för längre perioder kan tänka sig att hyra ut bara ett par månader också. Kanske en bra idé att inte komma under högsäsong (sommar), på vintern är det nog lättare att hitta tillfälligt boende.

Hur funderar du/ni nu då? Ska ni börja fundera på allvar över att flytta? Pratat med barnen? Vilket land känns mest lockande? Det har ju varit så mycket surr om Spanien från min del nu så jag hoppas att det inte varit för mycket fokus på det. Jag kan tänka mig att man kan komma billigare undan i Turkiet eller Bulgarien. Turkiet känns lite mindre lockande för min del på grund av kvinnosynen, men Bulgarien verkar vara lite av ett framtidsland och det finns nog mycket bättre möjligheter där att köpa eget boende och ha det som en investering för framtiden också. Här är ju marknaden redan så mättad...

Finns det ingen på hela FL som har bott i Bulgarien?

• gordita

Du har rätt till barnbidraget 6 månader från det du lämnade sverige... Sen upphör det och du måste skriva in dig hos FK efter du kommit hem igen... Lycka till med er flytt... SKulle vilja hänga på er för att samla lite krafter men det får vänta några år...

• Anonym

hej bodde också i umeå och min man i åsele vi ägde ett litet företag som gick i botten nu bor vi i usa hoppas på drömmen här

Svar på tråden Flytta utomlands