Kläder på sovande barn?
Hur mycket har era barn på sej på natten när dom sover?? Han e 5 dagar och på bb sov han med mössa, hur länge ska dom göra det?
Hur mycket har era barn på sej på natten när dom sover?? Han e 5 dagar och på bb sov han med mössa, hur länge ska dom göra det?
Another baby maybe skrev 2007-10-01 03:26:37 följande:
URsäkta om jag kommer och stör men vad ska man ha som "täcke" eller behövs inte det ?
Vi har skippat täcke eftersom vi är hönsiga (och livrädda för att bebisen ska sno in sig och inte kunna andas). Vi använder sovpåse och idag (han är snart ett år) skiner han upp som en sol och gosar in sig i sin sovpåse - en succe från dag 1
Vi fick lära oss att inte ha gosedjur i sängen, inga kuddar, inga lösa filtar m.m. (tappade nästan andan när jag såg ankissens bild!) -inte ens spjälskydd. Han sover i sin sovpåse (vi anväder såklart underlakan på madrassen!) men det är allt han har i sängen.
Här visar dom hur man bäddar: www.sidsandkids.org/cot.htm
På tal om täcken så undrar jag också hur många som använder detta? Vi har vanliga barntäcken (köpta på IKEA) i våra tvillingars spjälsängar, men dessa är ju alldeles för stora känns det som. Ändå så är det den vanliga standard-storleken. Jag måste vika täcket dubbelt för att få plats med det och då blir det ju så himla varmt. Hur har ni andra bäddat i sängen? Det kanske räcker med en lite tunnare filt? Mina har hela pyjamaser på sig när de sover.
Dessutom i natt så vaknade jag av att den ena killen gnällde. Jag hittade honom under täcket (som var dubbelvikt). Mina twins är snart ett år, så de är ju rätt stora och rörliga vid det här laget, men det kändes ändå jätteobehagligt. Förresten var köper man sovpåsar? Till vilken ålder kan man ha det?
Första natten sov vår skrutt i pyjamas och tjockt täcke men det berodde på att förlossningen var tung för honom. Han behövde lite hjälp på traven att komma igång om man säger så...
Sedan dag två har han bara haft blöja på sig, han blir så irriterad och sjukt varm om han har något mer på sig.
Han sparkar av sig täcket ett par ggr/natt men blir aldrig kall.
Min son har haft en body under sommaren o sen en el 2 filtar på sig...(men han ligger mest hos mig så då blir det mitt täcke). Nu har han pyjamas, utan fötter. När han ligger i sin säng (första delen av natten) så sparkar han av sig filten, jag brukar lägga på honom igen men då sätter han genast igång o sparkar tills filten är av :)! Så han verkar ha lagom på sig! Har också täcke från ikea, lapptäcket, men tycker det är för stort o klumpigt på något vis så det har jag på golvet som "lekfilt" istället.
min dotter har pyamas på sig och hon ligger i min dubbelsäng (pappan har eget rum) hon har ett eget täcke och hon sticker ut foten om det skulle bli varmt.
Ahhh...glömde! När han kom hem från bb så hade han bara en body o små sockar på sig på natten + att jag virade en filt om honom...sov hos mig! Mössan tog jag av dagen efter förlossningen, svepte in honom ordentligt i en filt istället...men tog på den igen till natten (tror jag). Hemma använde jag den inte alls.
Vi köpte också IKEA:s täcke till spjälsängen, men vi insåg snabbt att det nog får vänta ett år eller mer. Det är ju så stort! Vår son, snart 4 månader, sover i pyjamas och så lägger vi en liten, tunn babyfilt över. Eftersom han rör sig så mycket ligger filten i bästa fall kvar över benen...
vi köpte täcke på ullared. tycker det är precis lagom stort för spjälsängen. däremot kan det vara aningen för varmt, därav anledningen till att hon sover i bara blöja
Tycker det låter lite hysteriskt att vara rädd för att barnet ska trassla in sig eller kväva sig på grejerna i spjälsängen eller på sin blöja. vi har täcke, spjälsängsskydd, två nallar, en liten snuttekanin och givetvis kudde. herregud så farligt kan det väl inte vara. det ska ju vara mysigt för barnet oxå
Denna årstiden passar väl en pyjamas med fötter samt en tunn filt bra. Det beror självklart på hur varmt ni har inne men har ni normal rumstemperatur så borde det funka. Bebisar som sover på rygg ska även ha en liten speciell baby kudde för att undvika platt nacke.
Sovpåse är ett annat bra alternativ
www.iob-butiken.se/shop/
Ankissen skrev 2007-09-30 21:43:40 följande:
Nyfödda är ofta kalla om händer och fötter.
Jag hade den där mössan på i ca en vecka
Det verkade så skönt med den på för min lille son
så den behöll jag på ett tag.
Nu är han 9 månader och sover med en hel pyjamas eftersom han gärna sparkar av sig täcket hela tiden (omedvetet eller medvetet vet jag inte)
Vi har pyjamas och sockar på fötterna om det är kallt då våran tjej älskar att sparka av sig täcket.
jag har ett långtäcke som jag satt under madrassen så hon ej kan dra det ovanpå huvudet.
hehe... I regel hittar man henne alltid ovanpå huvudkudden ihoprullad som en boll på morgonen.
Mössan använde vi bara om vi vädrade mycket eller om vi gick ut.
Vårt BVC sa att det behövs inte om man nu inte bor väldigt dragigt vilket vi inte gör.
båda mina barn har pyamas på sig. Dottern har även en filt som hon sover med men hon är ju två år. sonen vägrar ha filt på sig men pyamas går bra och då blir han inte så kall och han är ett