• Dripknot

Amningsnapp

Jag måste ha en amningsnapp när jag ammar min dotter. Har försökt att amma henne utan, men tyvärr har jag såna där dumma indragna bröstvårtor som typ blir platta när brösten blir varma. Efter mycket frustration och tårar fick jag låna en amningsnapp på BB när jag låg där. Det räddade det mesta. Men den är ju så jävla osmidig!! Sen sitter den dåligt, ramlar av för minsta lilla. Någon som har nåt bra tips på vad jag kan göra för att få den att sitta bättre eller på hur jag kan göra det smidigare med nappen när jag är t ex ute på stan/bland folk?? Kokar den var 24:e timme och diskar av den efter varje amningstillfälle.

Tacksam för måååånga svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 08:37:06:
    Vi var med liten till BVC i fredags för vägning. Hon hade inte gått upp mer än 60g på en vecka och det är alldeles för lite. *ledsen* Det bevisar det jag tidigare misstänkt; Jag har inte den mjölkproduktion hon kräver av mig så i fredags fick vi krypa till korset och köpa ett paket ersättning. Jag som är så kluven till det. Visst, jag skulle vara en sämre förälder om jag inte gav ersättning OCH min mjölk till min lilla.. Men jag ville ju så gärna att min mjölkproduktion skulle ha räckt till för att täcka hennes behov. Sen så tycker jag ju faktiskt att det är mysigt att amma henne, så det tänker jag fortsätta med så länge jag orkar. Men jag misstänker att det är den där amningsnappen som både hjälpt och stjälpt.

FAN.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 09:04:55:
    Jaha... Satt i förrgår och pumpade ur brösten. Har en Philips avent isis köpt på Apoteket. Pumpade i ca 60 min.. 30 min på varje bröst. Fick ihop 35ml på en timme. Det säger en hel del om min fjuttiga produktion.

Känns inte som om det är nån idé att hålla på att böka med amningsnappar, vatten, handdukar osv för något som ändå inte funkar. Visst.. Jag kan gå med på att delamma, särskilt om kvällarna. Tycker det är mysigt att amma min lilla ju! Men att ständigt behöva sitta och amma känns inte alls lockande för mig. Då ger jag hellre ersättning och ammar henne så länge hon vill under 1-2 tillfällen per dag. Det är konceptet som funkar för mig. Hellre en lugn, alert och harmonisk bebis än en hungrig, skrikande och gråtande sådan. Frågan är bara vad BVC kommer tycka. Men å andra sidan får de tycka sig less. Det är min bebis, det är jag som bestämmer och bara bebis går upp i vikt som hon ska så ser jag inga förhinder att ge ersättning och delamma!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-14 11:55:40:
    Jaha.. då blev det som det blev. Min mjölkproduktion har nu avstannat helt. Har ej ammat på 2 dagar och vid handpumpning och pumpning med bröstpumpen kommer det inte en droppe. Ingenting. Har nu inget val än att ge min lilla flaskan till fullo. Men hellre det än en strulande amning som ändå inte fungerade. Synd.. Men ibland mår man bäst av att vara realist!

• Svar på tråden Amningsnapp
  • FruGustavsson

det fungerar inte utan om du lixom nästan stoppar in hela vårtgården i munnen på bebisen?

• gbgumman

Köp en till på apoteket eller i en välsoterad ica så har du fler än en. Sedan är det bra om den är lite fuktig nä du sätter på den så vakum bildas. Jag hade napp i början när jag ammaa sonen och lyckades sedan vänja honom av med den. Min kompis hade den hela tiden det gick bra det med. Lycka till.

• FruGustavsson

jag hade amningsnapp i början pga såriga bröstvårtor, men det var helt sjukt jobbigt att pyssla med den, speciellt när den höll på att ramla loss hela tiden,

hoppas du slipper den, annars hoppas jag att någon annan har bättre råd än jag!

• Solsken i blick

Har inga tips direkt. Ville bara säga att jag använde nappen helt i 2,5 månader och nu lite av och till den senaste månaden. Lyckades aldrig få den att sitta bra, det var verkligen jättebökigt. Men å andra sidan, om amningsnappen inte funnits hade jag nog inte lyckats amma pga mina såriga börstvårtor i början.

• Dripknot
    FruGustavsson skrev 2007-10-01 08:57:15 följande:
    det fungerar inte utan om du lixom nästan stoppar in hela vårtgården i munnen på bebisen?
    Jag har ju redan sagt i min TS att jag inte lyckades få igång amningen utan nappen......?
  • Solsken i blick

Det finns något som heter "vårtformare" eller nåt liknande av märket medela som ska hjälpa till att trycka ut vårtorna. Man ska gå med dem på mellan amningarna. Kanske värt att testa...

• Dripknot

Hannispannis:

Ibland får jag till det där vakuumet i nappen och då sitter den som berg. Min bebis är typ som en väderkvarn med sina armar.. de flyger överallt och ofta får hon tag i nappen innan jag hunnit lägga henne till bröstet och då åker den av och jag får börja om. Det resulterar i att hon blir ännu argare och svårare att lägga till bröstet en gång till.

SJUKT JOBBIGT.

• Yena2

Har inte heller något bra tips eg. Jag hade amningsnapp i ca en månad eftersom lillan inte kunde greppa runt bröstvårtan. Jag gav snabbt upp att försöka amma i sängen!!! Men visst var det ett jäkla meckel annars också. Fast utan så hade det blivit ersättning.

• Lovan

*hm* Amningsnappar finns i olika storlekar i välsorterade barn-butiker. Kanske skulle du behöva en napp i annan storlek än den du har? Den kanske är för stor? Jag har använt amningsnapp till båda mina barn, o för min del behövde jag en större storlek än den som fanns på typ ica (de kör ju med en storlek). Fick tipset om andra storlekar o åkte för att titta. Där fanns det både s, m, l och xl. Suveränt att det finns eftersom ju alla bröstvårtor ser olika ut. Finns ju liksom inte bara en storlek på dem.

• Snossan
    Dripknot skrev 2007-10-01 09:10:14 följande:
    Hannispannis:Ibland får jag till det där vakuumet i nappen och då sitter den som berg. Min bebis är typ som en väderkvarn med sina armar.. de flyger överallt och ofta får hon tag i nappen innan jag hunnit lägga henne till bröstet och då åker den av och jag får börja om. Det resulterar i att hon blir ännu argare och svårare att lägga till bröstet en gång till.SJUKT JOBBIGT.

Gud,,vet precis va du går igenom. Min första kille tog inte tutten utan den. Man blir galen..den åker av, liten skriker och kanske viftar till så den åker åt helve..

Men det jag undar är vilken har du? Finns 2 st varianter, jag tyckte den som va "hel" gick bort helt för där blev det inte vakum och svårt att få in bröstvårtan.

Jag gav upp efter 4-månader för det blev för många tårar från mig. Andra gången sa jag till mig själv att inte slita mitt hår för amningen men då tog lilla tutten på en gång så det finns hopp!!

Svar på tråden Amningsnapp