• Dripknot

Amningsnapp

Jag måste ha en amningsnapp när jag ammar min dotter. Har försökt att amma henne utan, men tyvärr har jag såna där dumma indragna bröstvårtor som typ blir platta när brösten blir varma. Efter mycket frustration och tårar fick jag låna en amningsnapp på BB när jag låg där. Det räddade det mesta. Men den är ju så jävla osmidig!! Sen sitter den dåligt, ramlar av för minsta lilla. Någon som har nåt bra tips på vad jag kan göra för att få den att sitta bättre eller på hur jag kan göra det smidigare med nappen när jag är t ex ute på stan/bland folk?? Kokar den var 24:e timme och diskar av den efter varje amningstillfälle.

Tacksam för måååånga svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 08:37:06:
    Vi var med liten till BVC i fredags för vägning. Hon hade inte gått upp mer än 60g på en vecka och det är alldeles för lite. *ledsen* Det bevisar det jag tidigare misstänkt; Jag har inte den mjölkproduktion hon kräver av mig så i fredags fick vi krypa till korset och köpa ett paket ersättning. Jag som är så kluven till det. Visst, jag skulle vara en sämre förälder om jag inte gav ersättning OCH min mjölk till min lilla.. Men jag ville ju så gärna att min mjölkproduktion skulle ha räckt till för att täcka hennes behov. Sen så tycker jag ju faktiskt att det är mysigt att amma henne, så det tänker jag fortsätta med så länge jag orkar. Men jag misstänker att det är den där amningsnappen som både hjälpt och stjälpt.

FAN.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 09:04:55:
    Jaha... Satt i förrgår och pumpade ur brösten. Har en Philips avent isis köpt på Apoteket. Pumpade i ca 60 min.. 30 min på varje bröst. Fick ihop 35ml på en timme. Det säger en hel del om min fjuttiga produktion.

Känns inte som om det är nån idé att hålla på att böka med amningsnappar, vatten, handdukar osv för något som ändå inte funkar. Visst.. Jag kan gå med på att delamma, särskilt om kvällarna. Tycker det är mysigt att amma min lilla ju! Men att ständigt behöva sitta och amma känns inte alls lockande för mig. Då ger jag hellre ersättning och ammar henne så länge hon vill under 1-2 tillfällen per dag. Det är konceptet som funkar för mig. Hellre en lugn, alert och harmonisk bebis än en hungrig, skrikande och gråtande sådan. Frågan är bara vad BVC kommer tycka. Men å andra sidan får de tycka sig less. Det är min bebis, det är jag som bestämmer och bara bebis går upp i vikt som hon ska så ser jag inga förhinder att ge ersättning och delamma!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-14 11:55:40:
    Jaha.. då blev det som det blev. Min mjölkproduktion har nu avstannat helt. Har ej ammat på 2 dagar och vid handpumpning och pumpning med bröstpumpen kommer det inte en droppe. Ingenting. Har nu inget val än att ge min lilla flaskan till fullo. Men hellre det än en strulande amning som ändå inte fungerade. Synd.. Men ibland mår man bäst av att vara realist!

• Svar på tråden Amningsnapp
  • Ninni68

Vi fick börja ge ersättning till min son när han var två veckor eftersom han inte gick upp och jag kände det som ett nederlag - tills jag såg honom dra i sig första flaskan och insåg hur hungrig han varit, stackarn. Det tog oss lång tid (sex veckor) att få igång amningen, men vi fortsatte att ge ersättning också. När amningen väl fungerade funkade det toppenbra att delamma. Jag hade inga problem med mjölkproduktionen, men tyckte ändå att det var skönt att veta att sonen alltid fick tillräckligt (hans första hungriga veckor tog hårt på mig) och i vissa lägen klarade han inte av att amma och då var det skönt att ha flaskan.

Har du anledning att tro att din dotter inte tål mjölkprotein? För i så fall ska ni ju inte ge Nan, utan specialersättning. Kolla med BVC, tror man kan få det på recept.

Jag vet hur jobbigt det är att ha ett barn som inte blir mätt, hoppas att dottern går upp nu när hon får ersättning också. Vi märkte STOR skillnad på vår son när han äntligen kom upp på sin födelsekurva igen och det var först då som han orkade lära sig amma. Så se det inte som att det är kört nu för att ni har börjat ge ersättning, det kan tvärtom vara det som behövs för att ni ska få ordning på amningen .

• Dripknot

Snossan:

Nej jag tror inte att hon är allergisk eller ja, överkänslig för komjölksprotein. Att jag la om kosten till mjölkfri var mitt eget initiativ för att FÖRHINDRA att hon får kolik senare. Men det måste ju inte innebära att hon får kolik ö h t. :)

Ninni68:
    Ja jag måste säga att min lilla är som förändrad. Nu är hon vaken mer och skriker mindre. Nu är hon mycket lugnare och rent utav angenäm att ha att göra med. :) Underbart! Men vilket samvete jag har mot henne... =( Att hon fått vara så hungrig så länge.. Men nu ÄNTLIGEN får hon äta sig mätt. Bättre att ge ersättning och delamma än att helt ge upp. Jag tänker inte ge upp!!

• Ninni68

Vet precis hur du känner det, tycker fortfarande att det känns jobbigt att sonen fick vara så hungrig fast det är nästan ett år sen. Men jag kan trösta dig med att sen vi väl fick igång amningen har resten gått lätt. Och matintroduktionen har varit supersmidig, han har älskat att äta mat från första tuggen, äter nästan allt och med god aptit . Så bara för att det är trassligt i början behöver det inte bli det sen.

• Snossan

Låter mycket klokt tycker jag, så ni kan njuta av varandra.

• Dripknot

snossan:

tack... har ett tag funderat på mitt beslut om delamning och nu har jag bestämt mig.

:)

• Ninni68

Klokt beslut. Och om du delammar stänger du inga dörrar, det kan börja gå bättre med amningen om ett tag. Annars blir det folk även av flaskbarn . Passa på att amma när ni sitter i lugn och ro så det blir mysigt och ni får positiva associationer runt amningen.

• Snossan
    Ja vilka krav man har på sig själv, första sonen satt jag helt tyst och bara tittade på sonen när vi äntligen fick till det med tutten, för jag hade fått för mig att det bara skulle vara han och jag vid amningen och maten.

Andra sonen har jag sett på både tv och läst skvaller tidningar, och mår mycket bättre när jag släppte prestigen och bara njöt av att vara.
  • MaBinta

Har läst din uppdatering TS och jag tycker du gör helt rätt! Varför plåga sig när det inte fungerar? Bättre att njuta av den stund ni får tillsammans på kvällen och ge ersättning resten så du vet att den lilla verkligen blir mätt.

Önskar er all lycka till!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu är Puffen här ! ♥¸.?°´¯) ♥
  • Billabong

Jag har inte använt amningsnapp men vill bara skriva att jag gör på samma sätt, delammar, pga att jag inte kan få min dotter mätt genom att enbart amma. Och jag ammar bara när vi är hemma i lugn och ro, skulle inte fixa det om vi var iväg med en massa andra människor runtomkring.

Angående pumpning så har jag läst på flera ställen att du inte ska stirra dig blind på hur mycket du kan pumpa ut. Bebisen har ofta bättre sugtekniik än en pump så ofta får bebisen i sig mer när den ammar än du får när du pumpar.

Att delamma har även minskat stressen över mjölkmängden för mig... nu ammar jag med avsikten att mysa, inte mätta - vilket är en bra mental avstressningsfaktor.

Jag har också snappat upp en del tips på vad som ökar mjölkmängden (om du vill det)
    * lättöl
    * amningsthe (hälsokostbutiker)
    * nötter

Svar på tråden Amningsnapp