• Dripknot

Amningsnapp

Jag måste ha en amningsnapp när jag ammar min dotter. Har försökt att amma henne utan, men tyvärr har jag såna där dumma indragna bröstvårtor som typ blir platta när brösten blir varma. Efter mycket frustration och tårar fick jag låna en amningsnapp på BB när jag låg där. Det räddade det mesta. Men den är ju så jävla osmidig!! Sen sitter den dåligt, ramlar av för minsta lilla. Någon som har nåt bra tips på vad jag kan göra för att få den att sitta bättre eller på hur jag kan göra det smidigare med nappen när jag är t ex ute på stan/bland folk?? Kokar den var 24:e timme och diskar av den efter varje amningstillfälle.

Tacksam för måååånga svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 08:37:06:
    Vi var med liten till BVC i fredags för vägning. Hon hade inte gått upp mer än 60g på en vecka och det är alldeles för lite. *ledsen* Det bevisar det jag tidigare misstänkt; Jag har inte den mjölkproduktion hon kräver av mig så i fredags fick vi krypa till korset och köpa ett paket ersättning. Jag som är så kluven till det. Visst, jag skulle vara en sämre förälder om jag inte gav ersättning OCH min mjölk till min lilla.. Men jag ville ju så gärna att min mjölkproduktion skulle ha räckt till för att täcka hennes behov. Sen så tycker jag ju faktiskt att det är mysigt att amma henne, så det tänker jag fortsätta med så länge jag orkar. Men jag misstänker att det är den där amningsnappen som både hjälpt och stjälpt.

FAN.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 09:04:55:
    Jaha... Satt i förrgår och pumpade ur brösten. Har en Philips avent isis köpt på Apoteket. Pumpade i ca 60 min.. 30 min på varje bröst. Fick ihop 35ml på en timme. Det säger en hel del om min fjuttiga produktion.

Känns inte som om det är nån idé att hålla på att böka med amningsnappar, vatten, handdukar osv för något som ändå inte funkar. Visst.. Jag kan gå med på att delamma, särskilt om kvällarna. Tycker det är mysigt att amma min lilla ju! Men att ständigt behöva sitta och amma känns inte alls lockande för mig. Då ger jag hellre ersättning och ammar henne så länge hon vill under 1-2 tillfällen per dag. Det är konceptet som funkar för mig. Hellre en lugn, alert och harmonisk bebis än en hungrig, skrikande och gråtande sådan. Frågan är bara vad BVC kommer tycka. Men å andra sidan får de tycka sig less. Det är min bebis, det är jag som bestämmer och bara bebis går upp i vikt som hon ska så ser jag inga förhinder att ge ersättning och delamma!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-14 11:55:40:
    Jaha.. då blev det som det blev. Min mjölkproduktion har nu avstannat helt. Har ej ammat på 2 dagar och vid handpumpning och pumpning med bröstpumpen kommer det inte en droppe. Ingenting. Har nu inget val än att ge min lilla flaskan till fullo. Men hellre det än en strulande amning som ändå inte fungerade. Synd.. Men ibland mår man bäst av att vara realist!

• Svar på tråden Amningsnapp
  • Snossan

Jo, så fort den blir sådär klibbig är det bara att slänga den och koka den jätte snabbt för annars blir den klibbig på en gång och då sitter den ihop så liten kan få svårt att suga och du få problem med att sätta på den,

Vet du hur du gör när du sätter på den?

• Monton

Nappen får inte vara för stor. På babyproffsen finns en bra napp i storlek S (medela) som jag använde i drygt 2 mån. Den satt bra om man fuktade den innan. Det var lite bökigt när man var ute bland folk men jag försökte att inte tänka på det. Jag tyckte att apotekets napp var sämre och inte alls satt fast för den var så stor. Sen gäller det att få vakuum i nappen genom att liksom "kränga" den ut och in och sedan försöka få fast den på vårtan.
    Lycka till!

• stjernan

Jag ammade med napp i ca 2 veckor, sen blev jag GALEN (mjölk över hela mig, bebben, siffan, sängen....)och började pumpa och ge ersättning. Hade exakt samma problem som du.
    Det är faktiskt inte värt det att hålla på med de där napparna, både du och bebisen mår ju inte bra av det...?
    Börja pumpa är mitt råd och kanske kan du testa igen att ge bröstet utan napp efter någon/några veckor, det gjorde jag och han sög som bara den... Nu har jag iofsinte inåtvända vårtor, men väldigt små.

• stjernan

soffan menar jag såklart, inte siffan....

• Dripknot

Snossan:

Ja.. alltså jag viker den lite utochin samtidigt som jag formar den som en svag oval. Då brukar vakuumet bli som bäst.

Monton:

Har två amningsnappar av märket Medela. Fick dem i en sån där startbox från Babyproffsen. De funkar bra när jag väl får till de på tutten. Och när det väl funkar så är det ju en njutning att amma. Min lilla är så underbar för i övrigt... Men det är ändå grymt frustrerande att behöva ha den där amningsnappen.

• Snossan
    Dripknot skrev 2007-10-01 09:42:35 följande:
    Snossan:Ja.. alltså jag viker den lite utochin samtidigt som jag formar den som en svag oval. Då brukar vakuumet bli som bäst.Monton:Har två amningsnappar av märket Medela. Fick dem i en sån där startbox från Babyproffsen. De funkar bra när jag väl får till de på tutten. Och när det väl funkar så är det ju en njutning att amma. Min lilla är så underbar för i övrigt... Men det är ändå grymt frustrerande att behöva ha den där amningsnappen.

Ja precis, om man tar i som 17 när man sätter på den tyckte jag den satt lite bättre.

Den från medela är den helt rund?

• MaBinta

Hej TS!

Jag använder Avents amningsnapp, och jag tycker dom funkar bra.

Jag klämmer ihop den lite innan jag sätter den på bröstet, så det blir som ett litet vakum. Sedan om den inte fastnar riktigt brukar jag ta mjölk eller saliv på insidan av nappen (alltså på den delen som ser ut som en vinge) och lite på bröstet, då brukar den smeta fast ordentligt.
    Fast oftast måste jag ändå hålla i den med två fingrar.

Jag har en son som fäktar mycket också, så jag brukar lägga honom vid bröstet, och försöka hålla undan armarna och sedan klämma fast nappen så gott det går.
    Jag tycker det är lättast att amma liggande, men det kan man ju inte alltid göra.

Hoppas du fått nåt bra tips, och stort lycka till! //MaBinta

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu är Puffen här ! ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ninna1

Jag använder också Avents amningnapp, köpt på Apoteket, den funkar bra tycker jag. Lite bökigt ibland, men fungerar oftast som den ska direkt. Har haft hemska sprickor på vårtorna, de är nu läkta. Försöker vara utan amningsnappen ibland.

• MiniMii

Ha precis samma problem. Jättebökigt med nappen som lossnar hela tiden. Jag har nästan ångest innan varje amning... vilket gö så att jag inte har mjölk så det räcker. Ger honom ersättning efter varje måltid. Tar så himla lång tid allt detta så jag har funderingar på att sluta amma

Svar på tråden Amningsnapp