• Dripknot

Amningsnapp

Jag måste ha en amningsnapp när jag ammar min dotter. Har försökt att amma henne utan, men tyvärr har jag såna där dumma indragna bröstvårtor som typ blir platta när brösten blir varma. Efter mycket frustration och tårar fick jag låna en amningsnapp på BB när jag låg där. Det räddade det mesta. Men den är ju så jävla osmidig!! Sen sitter den dåligt, ramlar av för minsta lilla. Någon som har nåt bra tips på vad jag kan göra för att få den att sitta bättre eller på hur jag kan göra det smidigare med nappen när jag är t ex ute på stan/bland folk?? Kokar den var 24:e timme och diskar av den efter varje amningstillfälle.

Tacksam för måååånga svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 08:37:06:
    Vi var med liten till BVC i fredags för vägning. Hon hade inte gått upp mer än 60g på en vecka och det är alldeles för lite. *ledsen* Det bevisar det jag tidigare misstänkt; Jag har inte den mjölkproduktion hon kräver av mig så i fredags fick vi krypa till korset och köpa ett paket ersättning. Jag som är så kluven till det. Visst, jag skulle vara en sämre förälder om jag inte gav ersättning OCH min mjölk till min lilla.. Men jag ville ju så gärna att min mjölkproduktion skulle ha räckt till för att täcka hennes behov. Sen så tycker jag ju faktiskt att det är mysigt att amma henne, så det tänker jag fortsätta med så länge jag orkar. Men jag misstänker att det är den där amningsnappen som både hjälpt och stjälpt.

FAN.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 09:04:55:
    Jaha... Satt i förrgår och pumpade ur brösten. Har en Philips avent isis köpt på Apoteket. Pumpade i ca 60 min.. 30 min på varje bröst. Fick ihop 35ml på en timme. Det säger en hel del om min fjuttiga produktion.

Känns inte som om det är nån idé att hålla på att böka med amningsnappar, vatten, handdukar osv för något som ändå inte funkar. Visst.. Jag kan gå med på att delamma, särskilt om kvällarna. Tycker det är mysigt att amma min lilla ju! Men att ständigt behöva sitta och amma känns inte alls lockande för mig. Då ger jag hellre ersättning och ammar henne så länge hon vill under 1-2 tillfällen per dag. Det är konceptet som funkar för mig. Hellre en lugn, alert och harmonisk bebis än en hungrig, skrikande och gråtande sådan. Frågan är bara vad BVC kommer tycka. Men å andra sidan får de tycka sig less. Det är min bebis, det är jag som bestämmer och bara bebis går upp i vikt som hon ska så ser jag inga förhinder att ge ersättning och delamma!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-14 11:55:40:
    Jaha.. då blev det som det blev. Min mjölkproduktion har nu avstannat helt. Har ej ammat på 2 dagar och vid handpumpning och pumpning med bröstpumpen kommer det inte en droppe. Ingenting. Har nu inget val än att ge min lilla flaskan till fullo. Men hellre det än en strulande amning som ändå inte fungerade. Synd.. Men ibland mår man bäst av att vara realist!

• Svar på tråden Amningsnapp
  • OoCarinoO

Jag har haft ammnings napp på 2 av mina killar och dom ammade jag i 3 resp 6 mån. jag tyckte det hjälpte. men visst krångligt! Jag hade med mig vatten i en flaska och skjölde av dom om vi var ute.
    Men alla gör ju som dom vill med ammning!

önskar dig lycka till!

• Ninni68

Glömde säga om pumpningen - hur mycket du får ut säger egentligen ingenting om din mjölkproduktion. Jag känner några som har haft hur mycket mjölk som helst men inte fått ut i stort sett något när de pumpat. Själv pumpade jag på heltid i några veckor och fick inte ut mer än ca 60 procent av vad plutten åt, men jag hade aldrig några problem med mjölkproduktionen sen. Och sen finns det dem som kan pumpa ut massor.

• Maria303

Tjena!
    Jag ville ha amningsnapp på BB, men fick inte. De tyckte att vi skulle låta lillan suga på fingrarna våra istället. Hon har ett rejält sugbehov.

Hur som helst, så snart vi kom hem införskaffade jag en amningsnapp framförallt för att mina vårtor var så såriga att lillan spydde upp en del blod tillsammans med mjölken. Men även för att mina vårtor är väldigt känsliga, så det gjorde så ont varje gång hon skulle suga. Nu 3 månader senare så har vi fortfarande amningsnappen, och det går bra, visst får hon i sig en del luft och den sitter för taskigt. Sen är det bökigt när man är iväg någonstans och måste amma, men det är det värt. Nu för tiden så hittar inte Amelia brösten om jag inte har plasten på.

Och hon har förresten gått upp hela tiden, gick knappt ner ens i början. =)
    Så lycka till!!!

• ninen och J

Jag har inte läst hela tråden men jag tycker att du ska ta kontakt med amningshjälpen. Dom är mycket mer kunniga än en genomsnittlig BVCsköterska, och det är inte alls säkert att 60 var för lite. På BVC använder de kurvor gjorda av flaskmatade barn, och dom tenderar att stirra sej blinda på kurvorna. Detta hände nyligen en kompis till mej, som på BVCs inrådan gav tillägg och höll på att totalsabba amningen därför. Sen ringde hon amningshjälpen och fick råd av en duktig sköterska som tvärtemot vad BVC hade sagt sa att det var tom OK att gå ner lite i vikt vissa veckor. Nu funkar hennes amning utmärkt.

• lila25

Hej!
    Du får ändå vara glad att det funkar med amningsnapp. För mig funkar det inte varken amningsnapp eller brösten. Han vill bara ha flaskan, så jag pumpar o ger på flaskan.Jag vill verkligen att amningen ska funka han är bara 3 veckor så jag hoppas att de kommer att gå bra om några veckor. Vad tror ni??

Dripknot skrev 2007-10-01 08:54:00 följande:
    Jag måste ha en amningsnapp när jag ammar min dotter. Har försökt att amma henne utan, men tyvärr har jag såna där dumma indragna bröstvårtor som typ blir platta när brösten blir varma. Efter mycket frustration och tårar fick jag låna en amningsnapp på BB när jag låg där. Det räddade det mesta. Men den är ju så jävla osmidig!! Sen sitter den dåligt, ramlar av för minsta lilla. Någon som har nåt bra tips på vad jag kan göra för att få den att sitta bättre eller på hur jag kan göra det smidigare med nappen när jag är t ex ute på stan/bland folk?? Kokar den var 24:e timme och diskar av den efter varje amningstillfälle.Tacksam för måååånga svar!TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 08:37:06:Vi var med liten till BVC i fredags för vägning. Hon hade inte gått upp mer än 60g på en vecka och det är alldeles för lite. *ledsen* Det bevisar det jag tidigare misstänkt; Jag har inte den mjölkproduktion hon kräver av mig så i fredags fick vi krypa till korset och köpa ett paket ersättning. Jag som är så kluven till det. Visst, jag skulle vara en sämre förälder om jag inte gav ersättning OCH min mjölk till min lilla.. Men jag ville ju så gärna att min mjölkproduktion skulle ha räckt till för att täcka hennes behov. Sen så tycker jag ju faktiskt att det är mysigt att amma henne, så det tänker jag fortsätta med så länge jag orkar. Men jag misstänker att det är den där amningsnappen som både hjälpt och stjälpt.FAN.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-11 09:04:55:Jaha... Satt i förrgår och pumpade ur brösten. Har en Philips avent isis köpt på Apoteket. Pumpade i ca 60 min.. 30 min på varje bröst. Fick ihop 35ml på en timme. Det säger en hel del om min fjuttiga produktion. Känns inte som om det är nån idé att hålla på att böka med amningsnappar, vatten, handdukar osv för något som ändå inte funkar. Visst.. Jag kan gå med på att delamma, särskilt om kvällarna. Tycker det är mysigt att amma min lilla ju! Men att ständigt behöva sitta och amma känns inte alls lockande för mig. Då ger jag hellre ersättning och ammar henne så länge hon vill under 1-2 tillfällen per dag. Det är konceptet som funkar för mig. Hellre en lugn, alert och harmonisk bebis än en hungrig, skrikande och gråtande sådan. Frågan är bara vad BVC kommer tycka. Men å andra sidan får de tycka sig less. Det är min bebis, det är jag som bestämmer och bara bebis går upp i vikt som hon ska så ser jag inga förhinder att ge ersättning och delamma!!
  • emsan83

hejsan :) ja har ju jobbat på neonatal och var flitig i amningen :)
    amningsnapp kan vara bökigt det förstår jag men somm du förklarar om din byst kan det vara ett hjälp medel.
    Görr som så amma 10min per gång sen ge nappflaskan och låt gärna pappan sköta den biten när tillfälle ges så kan du pumpa under tiden medans du ser på det kan stimulera en hel del.
    sen kan du ju mys amma efter nappflaskan igen men då får den lille iallfall i sig den mat som behövs.
    ett litet tips bara, hoppas det kommer igång igen men om du gör ett försök till denna metoden så kan det fubka gjorde det för många mammor hoss oss och drick mycket vätska och slappna av är a och o tänk inte så mycket på maten.
    finns så bra tillägg idag och du är framför allt ingen dålig mamma, du värnar ju jätte mycket om ditt barn det märks tydligt.
    kram på er

• Ninni68

Tråkigt att amningen inte funkar längre, men du har i alla fall försökt allt du kan. Lycka till i fortsättningen .

• Dripknot

Ninni68:

Tack ska du ha för lyckönskningen! Bebis mår hur bra som helst och faktum är att jag känner mig hundra ggr friare nu än när jag ammade... Men man är ju ingen dålig mamma som inte ammar.. Man är en dålig sådan om man inte ger sitt barn nog med mat. =)

• Emsor1

jag hade det precis likadant som du med min dotter. Hon vägrade ta bröstet utan nappen och jag trodde det gick bra. Dom på bvc sa att visst kunde jag ha nappen, det skulle inte va några problem men dottern gick ju inte upp. Vi provade allt möjligt och efter en månad fick vi snällt blanda in ersättningen i leken. och ju längre tiden gick desto mindre mjölk hade jag å till slut låg hon typ tio min på förtsa och fem min på andra bröstet så då gav jag upp. fast jag pumpade ut det lilla jag hade å gav henne på flaska så hon fick ungefär ett mål bröstmjölk om dagen, det tyckte tom BVC va överdrivet av mig men jag tyckte det kändes så fel å inte ge henne det lilla jag kunde. Sen va vi iväg en vecka och jag kunde inte ta med elpumpen så jag provade med handpumpen men fick bara ut typ 20 ml på hela dan så då gav jag upp. och nu äter hon enbart ersättning och jag har haft så grymt dåligt samvete för detta.

• Emsor1

och nej det känns lite drygt å behöva komma ihåg å ta med nappen så fort man sk nånstans osv, men jag gjorde så att jag hade en i en ask i skötväskan som jag tog upp å tvättade när jag använt den å la sen tillbaka den där så man alltid hade en med sig. och så hade jag en hemma.

• Emsor1

jag personligen tror att det är pga amningsnapparna som mjölken tog slut och tösen inte gick upp i vikt. tror helt enkelt det va för tröttsamt att suga sig mätt genom nappen och då anpassar ju mängden i brösten sig till åtgången så att säga... men det bara vad jag tror

• Solsken i blick

Dripknot skrev 2007-10-14 22:27:44 följande:

Ninni68:Tack ska du ha för lyckönskningen! Bebis mår hur bra som helst och faktum är att jag känner mig hundra ggr friare nu än när jag ammade... Men man är ju ingen dålig mamma som inte ammar.. Man är en dålig sådan om man inte ger sitt barn nog med mat. =)
    Bra sagt! Skönt att det känns bra!
  • Dripknot

Emsor1:
    Du ska inte ha dåligt samvete gentemot din lilla för att du ger henne enbart bröstmjölksersättning. Hon blir ju mätt och följer sin viktkurva, eller hur? Hellre att hon är mätt, nöjd och belåten än hungrig, missnöjd och gråtandes?

Man får liksom väga fördelar och nackdelar anser jag.

• Emsor1

Dripknot: nej jag vet ju det oxå men jag hade ju velat kunna amma precis som alla andra:)
    Och jag har väl egentligen accepterat fakta att hon mår bättre nu än innan och hon följer sin kurva perfekt äntligen men det som kan störa mig är att jag är helt övertygad om att det va den där amningsnappen som ställde till det. Visst hon tog inte bröstet men jag tror att med nappen mellan blev det helt enkelt för tungt å äta sig riktigt mätt utan hon slutade när hon va nöjd liksom, det va ju därför vi aldrig kopplade problemet till nappen förrän såhär i efterhand, hon verkade ju aldrig missnöjd och hungrig.
    jaja så är det och jag trivs bra nu och så gör även min dotter men som sagt, man skulle ju gärna velat:)

Svar på tråden Amningsnapp