• Nattljus

Gratis blöjor?

Nu är sonen 4 år och använder fortfarande blöjor en hel del. Har läst nån stans att man får blöjor gratis till barn med funktionshinder som är över 4 år? Nån som känner till det? Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Gratis blöjor?
  • Mia118

Via barnmottagningen ska du kontakta Habiliteringen. Dom skriver ut recept på blöjor och annat som man kan behöva. Blöjorna levereras hem till din dörr.

• Eldo

Vi har fått blöjor sedan sonen fyllde 3 år och det är habiliteringen som fixat vårt "receptet" och första leveransen. Sen ringer man själv när det är dags för påfyllning.

• Nattljus

Är det habiliteringen som skriver ut recept? För vi går till habiliteringen, men de har inte sagt nåt om det. Vad är det för sorts blöjor, kan man välja modell?

• Lefo

Det är olika på var man bor (som allt annat i denna handikappsvärd).
    Jag bor i Sth och här var det vår barnläkare som skrev recept på blöjor.
    Ringde först HAB men de hade inte en aning så jag provade med vår dotters läkare och BINGO. Nu har vi ett års förbrukning av blöjor (uttag fyra gånger).
    Linnéa är fyra ½ år och det var i aug nu i år som vi fick detta.

/Lena

• Lefo
    Nattljus skrev 2007-10-03 20:35:15 följande:
    Förresten Lefo, vad är det för blöjor då får?
    Kan först meddela att jag aldrig pratade med Linnéas läkare utan det var sjuksystern som tog mot samtalet och där meddelade jag att Linnéa inte ännu var torr och att jag ansåg att det var långt kvar innan hon blir det.
    Sedan frågade hon mig vad vi använde för sorts blöja och storleken och det blev Libero XL.
    Jag ringde i juni och när vi kom hem från en liten resa till Värmland så stod det två kartonger utanför dörren med blöjorna och kuponger som ska sändas in för nästa leverans när blöjorna har tagit slut.
    Måste säga att jag var väldigt imponerad.
    Sedan tror jag till och med att man kan få detta från tre år, men där är jag inte riktigt säker./Lena  

• Lefo

Alltså det var de blöjor som jag meddelade Linnéa använde som vi fick.

Svar på tråden Gratis blöjor?