• Helle04

    Kort mens...åldersförändring?

    Hej!
    Har bestämt oss för att försöka få till ett syskon. Då kroppen varit i olag gick jag till gynekologen som mest stressade upp mig och gav oklara besked. Har sedan jag tog ut p staven i maj haft väldigt korta menstruationer (2-3 dagars blödning) och min tidigare 6 v långa cykel har blivit 4 veckor. Gynekologen gör bara en vanlig undersökning med UL och konstaterar följande:
    * Kortare mens pga åldersförändringar.
    * "pigga äggstockar"
    * Jag är fet kring magen och behöver gå ned i vikt (väger 5 kg + mot när jag blev gravid sist).
    Åtgärd: Gå ned i vikt o kom tillbaka om ett halvår.

    Jag har tagit tag i att gå ned i vikt men känner att undersökningen inte är är fullständig (kan man förvänta sig ngt annat?)och främst gav mig oro om att jag är på väg in i klimakteriet (fyller 40 senare i år). Är ovan tecken på det? Någon som har ngt råd? Ngn annan som fått kortare mens o annan cykel? Tror ni att det räcker att minska midjemåttet?...på vilket sätt kommer detta att hjälpa? Känns som om hela besöket gav mig ångest och stress över hela grejen och det var ju liksom inte syftet med att gå dit. Sist blev jag gravid väldigt snabbt...
    Tack för alla svar o råd...//Helle

  • Svar på tråden Kort mens...åldersförändring?
  • Helle04

    Lillstruma4: Ja, jag kanske oroar mig i onödad. Får se om systemet går mer tillbaka till normalt nu om jag går ned i vikt...

  • snarf

    Jag har oxå en kort mens på 3 dagar. Första och andra mens dagen blöder jag rikligt men dag 3 jätte lite och ibland lite blodblandad flytning på dag 4.
    Tog upp med min läkare i uppsala när vi hade informations möte om ivf och undrade om de var min slemhinna som var för tunn.
    Jag var samma dag på cykel 4 och min mens hade precis tagit slut så han gjorde ett vul. han sa att min hinna då var 5 mm och att de var bra precis efter en mens så att jag skulle inte alls vara orolig. Han lugnade mig med orden att kort mens inte alls betyder att slemhinnan behöver vara för tunn så nu kan jag vara glad över min korta mens :)

  • Lilldetta

    Jag har alltid haft kort och lite mens. Första dagen kommer det ganska mycket och sedan under 2 dagar jättelite. Kan om jag vill sova utan skydd på natten - fast det skulle bli lite jobbigt när jag kliver upp ( ) För när jag kliver upp kommer allt som samlats under natten.
    Har två barn så det har inte varit några problem att bli gravid. Dock var jag gravid för ett par år sedan (15 år sedan den senaste) som slutade i mf. Provade därefter i ca 1,5 år för att bli gravid igen men utan resultat. Har nog med åldern att göra är 44 nu.

  • Helle04

    Snarf: Det lugnade mig det du skrev...O Lilldetta också. Då skall jag försöka att vara lite coolare. Kanske ändrar det sig lite nu när jag går ned i vikt.

  • grådis

    Min mens har också förändrat sig, jag är 37. Tog ut en Levonova hormonspiral för 2,5 år sedan, efter det har mensen varit lite halvskum. Den försvann ju nästan helt under tiden med spiralen.
    Jag har normal längd på cykeln, runt 28 +/- några dagar. Men ett tag kom som bara bruna flytningar, sen kom det igång och jag fick "riktig" blödning...men bara en dag och sen en eller två dar med brun/röd flytning. räcker med trosskydd och inget skydd på natten...visst är det bekvämt men... Jag var också inne på det där med för tunn slemhinna osv
    Konstaterade mha gyn (och en förmögenhet i äl-tester innan det) att jag inte har ngn ägglossning.
    Provade pergotime några ggr och då hade jag fin ägglossning.
    Nu har dock "verkstaden" legat nere ett tag pga av andra orsaker...men klimakteriefunderingarna kommer ju, gråa hår, rynkig överläpp, förändrad mens, utebliven äl, humör...man känner sig inte purfärsk längre

    Men med mha en bra gyn kan man nog lösa det mesta
    Lycka till

  • Helle04

    Tack för svar o tips! Kör med stickor denna månad o skall kolla om äl är som den skall...annars blir det gyn igen.

  • Sleepingbeuty

    Du ska nog inte vara oroligböver din slemhinna. Min mens brukar vara jätte riklig på ddag 2 sen så försvinner denna ganska snabbt med brunt i några dagar.
    Ju tjockare slemhinna desto mer blöder man sa min gyn igår.
    Men man kan blöda olika. En del blöder mycker en eller två dagar.Andra blöder en hel vecka. Så det är normalt.
    När du téstar med dina ÄL stickor så börja inte försent och sluta inte för tidigt.Då cykeln kan förändras.Ta ett vul när du får utslag så ser dom hur din slemhinna ser ut.Då ska den ju vara som tjockast.Tänk också på att när du får utslag så kanske själva ägglossningen inte sker förrän efter 72 timmar.Precis som det står i bruksanvisningen.Lycka till!!

  • Primrose

    Hej!

    Lillstrumpa4 - a propos det där du skrev att du genom ett vul fick besked att du har många ägg gjorde mig litet konfunderad. Jag gjorde nämligen ett test i somras (via blodprov) på en privat fertilitetsklinik som skickades till England för analys. Kliniken påstod att de var de enda som utförde det testet i hela Sverige. Testet visar kvinnans äggreserv, dvs hur många ägg hon har kvar under sin "fertila livstid". Den fertila livstiden kan visa att man är yngre eller äldre (eller normal) än sin egentliga ålder Annars brukar man ju kolla FSH-värdet. Genom vul ser man väl hur många äggblåsor/folliklar man har - vilket säkert också är indikativt på hur stor chans man har att bli gravid, ju färre äggblåsor desto mindre chans till ägg?
    Jag tycker att det är ganska förvirrande det hela!

    Jag har gått på akupunktur i samband med IVF - det påstås göra slemhinnorna tjockare. Avslappnande var det i alla fall, och det kändes bra. Om det sedan har någon positiv inverkan på babyfronten...ja inte vet jag. Men jag tyckte att det var värt att försöka.

  • Simply CC

    Jag tog ut min p-stav för ca 3,5mån sen och har bara haft tredagars mens sen dess och jag är bara 23år.. Blöder mycket en dag, pyttelite i två och ingenting på nättrena. Trodde ett tag att jag var gravid eftersom vi körde oskyddat en gång efter uttaget av staven, men testen visar negativt. Jag har inga barn och tidigare har jag haft ordentligt med mens i en vecka varje omgång. Så det behöver absolut inte vara åldern.

  • Novelli

    Jag blödde bara i 2-3 dagar sedan ca 4-5 år tillbaka men blev ändå gravid vid nyss fyllda 43 år. Min mens blev alltså plötsligt kortare vid ca 38 års ålder. Om jag inte minns fel så jobbade jag vid det tillfället tillsammans med en 20-årig tjej och jag tror att man synkar sig med andra tjejer som man har tät kontakt med. Du kan ju göra som många här inne och köra med rosenrot och andra saker som du kan läsa om i 40+trådarna...

Svar på tråden Kort mens...åldersförändring?