• Anonym

Progesteron och missfall - hur vet man?

Hej!
    Pga två tidiga mf har min läkare skrivit ut progesteron till mig, tar en vaggis varje kväll, har gjort det sedan vecka 6 då jag var på undersökning och då slog hjärtat! Har läst någonstans att när man tar progesteron så börjar man inte blöda, trots att man fått missfall. Någon som vet eller varit med om det? Hur ska man då veta om allt är ok eller inte?

• Svar på tråden Progesteron och missfall - hur vet man?
  • Anonym

Å jag vill också veta.. Ska på undesökning i veckan och kommer få äta progeseron om allt är bra nu. Har också två missfall bakom mej..

• Thalis

Jag har blött när jag fått missfall trots progesteron!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Anonym

Vad är progesteron för något??

Jag har fått 3 mf (tidiga)

Fick en vecka före mitt senaste mf trombyl och fragmin sprutor för att inte jag skulle få blodpropp och det skulle till viss del "hindra" mf om jag inte fattade läkaren fel.
    Det fungerade inte, slutade iallafall i mf.

nu har dom tagit lite prover och ska komma fram till vad jag ska äta/göra för att få behålla mitt lilla liv i magen nästa gång.

• Thalis

Tråkigt att höra om dina missfall!

Även jag har flera mf i bagaget både tidiga och sena,förra året förlorade vi en son i v.18 pga försvagad livmoderhals i kombination med ett misstag av en BM

Nu är jag gravid igen och har blivit sydd så att livmoderhalsen inte öpnnar sig igen och får trombyl samtidigt,är i dag i v.18.

Progesteron är ett hprmon som bildas i äggstockarna i början på graviditetet och sedan av moderkakan! Detta hormon är som bibehåller graviditetet,brist på det kan orsak missfall även om det är ovanligt.

Lycka till!

• Anonym

Jag har en dotter på 16 månader, så jag VET att vi kan. MEN varför vi får dessa mf nu det undrar man ju.

Jag har LÄTT att bli gravid men det verkar inte vilja stanna kvar...
    Man börjar ju undra om jag inte "stänger" livmoderhalsen..???

Hoppas läkaren snart kommer fram till något som hjälper oss

• Anonym

Thalis. Ledsen för dina mf MEN ett STORT GRATTIS till den lill* i magen :) Hoppas allt går bra nu

• Thalis
    Anonym skrev 2007-10-08 17:30:55 följande:
    Jag har en dotter på 16 månader, så jag VET att vi kan. MEN varför vi får dessa mf nu det undrar man ju.Jag har LÄTT att bli gravid men det verkar inte vilja stanna kvar...Man börjar ju undra om jag inte "stänger" livmoderhalsen..???Hoppas läkaren snart kommer fram till något som hjälper oss

vad ledsamt men jag är glad för ert skull att ni har dottern

Även jag har lätt att bli gravid,både förra graviditetet och denna blev till trots trionetta och trots att vi var under riktigt stressiga förhållanden!

Om du har tidiga missfall så tror jag nog inte att det beror på livmoderhalsen,eftersom försvagad livmoderhals ger sig till känna mellan v.16-26 då bebisen börjar bli tung och då öppnar man sig oftast tyst,alltså utan sammandragningar eller onda värkar. man känner en enorm tryckt. Detta är också ovanligt MEN man tror att 25 % av alla sena mf beror på försvagad livmoderhals. Tyvärr finns det inte så mycket kunskap om detta här i Sverige och många av oss som har det har fått gå igenom sena missfall minst 2 gånger men oftast mer innan man får den hjälp som behövs

Anonym skrev 2007-10-08 17:31:52 följande:
    Thalis. Ledsen för dina mf MEN ett STORT GRATTIS till den lill* i magen :) Hoppas allt går bra nu
    Tack så mycket! Vi hoppas också på det bästa MEN tyvärr är man så inställd på att få MF att man inte kan njuta riktigt ännu
  • Anonym (Ledsen)

Till mig sa dom att progesteron förhindrar inte Mf som sker pga av typ missbildningar och liknande utan det hjälper till att behålla den lilla i magen om det är bristen på hormonet som är orsaken till Mf.

Är så ledsen just nu när jag mest troligen blir nekad progesteron den här graviditeten. Har 3 mf bakom mig och vi 4:de garviditen fick jag progesteron och nu har vi en liten kille.
    Är gravid igen och ringde förra veckan för att få det utskrivet igen men idag ringde gynsköterskan och sa att läkaren säger nej pga min kromosonavikelse. Hon anser att det är den som är boven, men genetik säger att dom inte tror det.
    Sköterskan ska prata med läkaren imorgon igen och fråga om jag ändå inte kan få, men det känns inte hoppfullt alls just nu.
    Ursäkta att jag stal din tråd.

• Thalis
    Anonym (Ledsen) skrev 2007-10-08 17:48:54 följande:
    Till mig sa dom att progesteron förhindrar inte Mf som sker pga av typ missbildningar och liknande utan det hjälper till att behålla den lilla i magen om det är bristen på hormonet som är orsaken till Mf.Är så ledsen just nu när jag mest troligen blir nekad progesteron den här graviditeten. Har 3 mf bakom mig och vi 4:de garviditen fick jag progesteron och nu har vi en liten kille.Är gravid igen och ringde förra veckan för att få det utskrivet igen men idag ringde gynsköterskan och sa att läkaren säger nej pga min kromosonavikelse. Hon anser att det är den som är boven, men genetik säger att dom inte tror det.Sköterskan ska prata med läkaren imorgon igen och fråga om jag ändå inte kan få, men det känns inte hoppfullt alls just nu.Ursäkta att jag stal din tråd.

Men suck!!! Ibland blir jag riktig förbannad på läkare!

Om läkaren är så himla säkert på att dina mf beror på avvikelsen då spelar det väl ingen roll om han/hon skriver ut progesteron! Det kan ju inte skada!

Stå på dig!
    Påpeka att då du fick progesteron så gick det hela vägen och ni fick er son!
    Lycka till! Hoppas att det går kanon med denna graviditet!
    kram

• Anonym (Ledsen)
    Thalis skrev 2007-10-08 17:54:32 följande:
    Men suck!!! Ibland blir jag riktig förbannad på läkare! Om läkaren är så himla säkert på att dina mf beror på avvikelsen då spelar det väl ingen roll om han/hon skriver ut progesteron! Det kan ju inte skada! Stå på dig!Påpeka att då du fick progesteron så gick det hela vägen och ni fick er son!Lycka till! Hoppas att det går kanon med denna graviditet!kram

Håller med och det lustiga är att det är samma läkaren som förra gången tyckte att vi skulle testa med progesteron och hon ville att vi skulle gå på regelbundna vul för att kolla att allt fortlöpte som det skulle. Hon menade att det var lika viktigt att jag mådde bra som att hålla koll på magen.

Men nu så har hon tvärvänt helt. Fattar inte hur hon tänker.
    Jag hoppas att hon tar sitt förnuft tillfånga imorgon. Just nu känns det som att jag lika gärna kan ge upp tanken på att det ska gå bra. Min livlina försvann med ett telesamtal idag.
    Tack för lyckönskingarna och grattis själv, håller tummarna att allt går bra för er.
    Kram.

• Thalis
    Anonym (Ledsen) skrev 2007-10-08 18:01:04 följande:
    Håller med och det lustiga är att det är samma läkaren som förra gången tyckte att vi skulle testa med progesteron och hon ville att vi skulle gå på regelbundna vul för att kolla att allt fortlöpte som det skulle. Hon menade att det var lika viktigt att jag mådde bra som att hålla koll på magen. Men nu så har hon tvärvänt helt. Fattar inte hur hon tänker.Jag hoppas att hon tar sitt förnuft tillfånga imorgon. Just nu känns det som att jag lika gärna kan ge upp tanken på att det ska gå bra. Min livlina försvann med ett telesamtal idag.Tack för lyckönskingarna och grattis själv, håller tummarna att allt går bra för er.Kram.
    Där du bor finns det någon fertilitetsklinik eller kvinnoklinik? Om det gör det vänd dig till dom! Eller privat gyn!
  • Anonym (Ledsen)
    Thalis skrev 2007-10-08 18:05:44 följande:
    Där du bor finns det någon fertilitetsklinik eller kvinnoklinik? Om det gör det vänd dig till dom! Eller privat gyn!
    Jag vet faktiskt inte om det finns någon annanstans jag kan vända mig än till sjukhuset. Dom privata brukar ha fullt, men man kan ju iof testa. Säger hon nej i morgon med så kommer jag försöka få tag på BM här och höra om hon kan hjälpa mig på nåt sätt.
    Tänk så lite det behövs för att ens hopp och lilla lugn som fanns ska försvinna. Tycker jag har mer värk i mage och rygg nu, men det är säkert inbillning bara för att jag känner mig så ledsen och besviken. (Jag hoppas iallafall att jag inbillar mig.)
  • Anonym (Ledsen)

Hon ändrade sig Jag får mina progesteron iallafall. Är så himla glad just nu, nu finns det ett litet hopp hos mig i allafall.

Svar på tråden Progesteron och missfall - hur vet man?