• Tressey

Jag talar för unga föräldrar

Hejsan. jag är en tjej på snart 17 som funderar allvarligt på att skaffa ett litet knyte, som jag då vet inte är någon docka utan ett annat liv som behöver 24 timmars uppmärksamhet och att jag då inte kommer att få tid att vara ute och supa eller resa särskilt mycket. Eller som vissa nu säger, jag förstör mitt liv. Jag undrar hur det känns för era barn om de skulle få veta att de har förstört erat liv, till er som säger så. Det finns de som faktiskt skiter fullständigt i att vara ute och festa eller resa o.s.v, och allt de vill är att skaffa ett barn med någon som de verkligen älskar och som älskar en tillbaka. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i mer än två år, jag är 90 och han är 83. det funkar väldigt bra, men p.g.a att folk hela tiden talar om för mig att jag är för ung för att klara av ett barn så börjar jag att tro på det. jag blir osäker på mig själv, vilket jag inte var tidigare. Kanske är det så att jag mestadels är feg p.g.a de "äldre och erfarna" som trycker ner mig och så många andra "unga mammor". Jag känner verkligen jättemånga som fått barn när de varit i min ålder och det har gått hur bra som helst. världen är full av fördomar, verkligen. Men då vet jag även väldigt många "äldre" föräldrar som inte klarar av ett barn. Det går inte att sätta en ålder på det här, utan jag tror att det har med psyket att göra. när man själv känner sig redo.

• Svar på tråden Jag talar för unga föräldrar
  • Tressey

pappan har ju ändå skyldighet att försörja sitt barn! även om det tar slut. vi bor i en väldigt liten by, där det är grymt lätt att få jobb även utan utbildning. jag känner många som blivit det de vill utan utbildning så jag anser inte att det är ett måste. men tack för att du delar dina synpunkter.

• TheSunset
    Tressey skrev 2007-10-08 12:25:44 följande:
    Jag är inte utbildad utan går på IV och läser upp matten andra året. min pojkvän däremot har en bra ekonomi och är beredd att hjälpa till såklart.
    Nu kommer jag låta negativ men jag menar inte att vara det...

Tänk om det skulle ta slut mellan dig och killen, säger inte att det kommer göra det men tänk om.
    Kan du försörja dig själv och barnet då?
    Man måste tänka framåt....allt funkar bra nu men det kan ändras snabbt.

Inte lätt att få en jobb om man e utan utbildning....och man blir inte rik av att plugga kan jag lova.

Vill bara att du ska tänka lite framåt....som sagt det e bara du som kan göra valet.
    Men tänk oxå på bebisens framtid.

Jag hade velat ge min son så mkt mer än va jag kunde just då...vi klarde oss nätt och jämt.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tressey

mitt och min pojkväns förhållande är nog det stabilaste en kan få. och försvinner ens vänner var de nog inga vänner. jag är grymt säker på att mina vänner skulle finnas där i vått och torrt och stötta och hjälpa till, det tvekar jag inte en sekund på. jag tror ingen kan säga vad som är rätt och fel i det här, för det är så olika från person till person, men jag vill gärna höra andras syn på saken.

• Tressey

Jag förstår dig TheSunset, förstår precis vad du menar men jag har tänkt igenom detta väldigt noga faktiskt. och som sagt så är det väldigt enkelt att få ett jobb här vare sig man har utbildning eller ej. jag kommer nog ändå att vänta tills jag är 18, eftersom att vi har bokat in en utlandsresa till kreta i augusti nästa år.

• lollajapp

Pappan måste inte alls försörja barnet, om det tar slut får du ett underhållsbidrag på ca 1172 kr det är allt.

Sen så måste jag bara säga att bara för att man bor i en liten ort så betyder inte det att man kan få jobb hur lätt som helst utan utbildning.

Planerar du att bo kvar på samma ställe ända tills du går i pension?

Jag har själv ingen gymnasieutbildning och jag vet hur svårt det är att få ett jobb som ger en lön man kan överleva på.

• TheSunset
    Tressey skrev 2007-10-08 12:29:40 följande:
    pappan har ju ändå skyldighet att försörja sitt barn! även om det tar slut. vi bor i en väldigt liten by, där det är grymt lätt att få jobb även utan utbildning. jag känner många som blivit det de vill utan utbildning så jag anser inte att det är ett måste. men tack för att du delar dina synpunkter.
    du får underhåll på 1273 kr (va du får av pappan) bara om ni inte bor tillsammans.
    Barnbidrag på 1050 kr...

Sen får du väl 3000 i föräldrapenning om du tar ut 5 dagar i veckan med lägstanivån...då kan du vara hemma 1 år.

Sen då...? vad får du inte för pengar än:
    1273+1050=2323
  • Sailor

Jag säjer såhär: Det är inget fel med att skaffa barn tidigt MEN var medveten om att du ger dig in i ngt som du inte vet vad det handlar om. Det gör nämligen alla förstagångsföräldrar. Jag tycker att du därför ska kompromissa med människors goda råd o vänta iaf tills du är färdig med gymnasiet. Annars sitter du dessvärre i skiten. Så är det oavsett om du väljer att inte tro mig eler inte. Det kommer en dag när du måste ha pengar, för barn kräver mkt mkt pengar. Då är det bra o ha någonting at falla tillbaka på. En gymnasieutbildning är inte mkt idag, men iaf någonting. Själv skulle jag ALDRIG skaffa barn utan att ha ett fast jobb. Det är inget moraliserande utan en kunskap jag begagnat genom erfarenhet. Det går typ inte att ha barn utan ekonomi. Lycka till med allt!

• Bonanza

Och så blir det en lågkonjunktur om en 5 år och alla jobb försvinner. Där sitter du utan gymnasieexamen (kanske), utan kille (inga förhållanden är huggna i sten). Vad gör du då? Det bästa är att fixa de bästa förutsättningarna medan man kan. Du är fortfarande inte myndig ens. Så här är det: barn är det bästa man har. Därför har man en skyldighet att ge dem de bästa förutsättningarna. En mamma som läser på iv-programmet och som är 17 år är inte lika bra förutsättningar som om denna mamma hade tagit studenten och arbetat lite och blivit myndig. Dessutom måste man ha tålamod när man har barn! Om du inte orkar vänta något år eller två nu - hur ska du orka vänta i en timme på att ett barn ska sluta leka med pinnen och vilja gå hem? En halvtimme för att få på kläderna? osv osv.

Jag betvivlar inte att du skulle bli lika bra förälder som någon annan, men det handlar om vilka förutsättnignar man vill ge sig själv och sina barn!

Tressey skrev 2007-10-08 12:29:40 följande:
    Underbara älskade...
  • TheSunset
    TheSunset skrev 2007-10-08 12:34:07 följande:
    du får underhåll på 1273 kr (va du får av pappan) bara om ni inte bor tillsammans.Barnbidrag på 1050 kr...Sen får du väl 3000 i föräldrapenning om du tar ut 5 dagar i veckan med lägstanivån...då kan du vara hemma 1 år.Sen då...? vad får du inte för pengar än:1273+1050=2323
    Kan tillägga att man får inte lätt en lght heller om man inte har fast inkomst...
  • Krodan
    Tressey skrev 2007-10-08 12:31:48 följande:
    mitt och min pojkväns förhållande är nog det stabilaste en kan få. och försvinner ens vänner var de nog inga vänner. jag är grymt säker på att mina vänner skulle finnas där i vått och torrt och stötta och hjälpa till, det tvekar jag inte en sekund på. jag tror ingen kan säga vad som är rätt och fel i det här, för det är så olika från person till person, men jag vill gärna höra andras syn på saken.
    Men kör då? Du har ju alla svar, så vad vill du med tråden?
    Angelina och Athena är mina sessor
Svar på tråden Jag talar för unga föräldrar