• Tutilure

Vapen som leksaker?

Köper du leksakspistoler eller andra leksaksvapen till ditt barn? Isåfall, varför?

Hos oss kommer inga vapen (leksaker eller ej) innanför dörren. Vapen är och kommer aldrig att bli leksaker och med tanke på våldet som ökar så är det ännu viktigare att markera detta.

Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vapen som leksaker?
  • Soul
    Lillan7704 skrev 2007-10-09 09:27:38 följande:
    "Vapen är till för att döda"????VA??? Så vi som håller på med pistolskytte gör det för att vi vill döda någon?Att vapen, RIKTIGA vapen, inte är till för att leka med håller jag fullständigt med om! Men det är även ett sportredskap, glöm inte det!Jag har aldrig varit med om att ett vapen har dödat någon eller något. Det är människan bakom vapnet som gör det!
    Ok, du har en poäng. Vapen kan även användas till sport, även om det inte är ursprungssyftet. Nu tror jag dock inte så många barn leker prickskytte med sina leksakspistoler, i alla fall inte de barn jag har sett. Men som sagt du har en poäng, om mina barn vill ha en leksakspistol för att enbart öva prickskytte på en tavla ska jag absolut överväga det.
  • Lillan7704
    Soul skrev 2007-10-09 09:34:30 följande:
    Ok, du har en poäng. Vapen kan även användas till sport, även om det inte är ursprungssyftet. Nu tror jag dock inte så många barn leker prickskytte med sina leksakspistoler, i alla fall inte de barn jag har sett. Men som sagt du har en poäng, om mina barn vill ha en leksakspistol för att enbart öva prickskytte på en tavla ska jag absolut överväga det.
    Vill du inte att dina barn ska leka med leksaksvapen är det ju helt upp till dig att antingen tillåta eller inte.. Självklart!
    Det var ditt resonemang som jag inte köpte. Och tyvärr så är det många som använder det..
    Det jag tycker är viktigt är att informera barnen om vad ett vapen är och hur det ska användas och inte.
  • Eva S

Hoppas att vi kan komma undan pistoler och dylikt i vårt hem i framtiden. Men jag är lite inkonsekvent tyvärr eftersom jag tycker att svärd är OK och det är ju också vapen. Tillåter ni svärd?

• TyraPaloma

Nej!

Lika lite som jag kommer ha leksaksknark hemma kommer det in leksaksvapen i vårt hem.

Jag tar mycket illa vid mig om någon låtsas skjuta på mig och kan inte ens tänka mig hur det är för de som varit i den situationen på riktigt.

Vi tillåter inte svärd eller liknande hemma heller. Våld i någon form hör inte hemma hos oss.

• Lillan7704
    TyraPaloma skrev 2007-10-09 10:17:32 följande:
    Nej!Lika lite som jag kommer ha leksaksknark hemma kommer det in leksaksvapen i vårt hem. Jag tar mycket illa vid mig om någon låtsas skjuta på mig och kan inte ens tänka mig hur det är för de som varit i den situationen på riktigt.Vi tillåter inte svärd eller liknande hemma heller. Våld i någon form hör inte hemma hos oss.
    Vi tillåter inte heller våld i någon form hos oss....
  • Matheus mamma

Japp, både vattenpistoler och gevär som låter m.m Hade det själv som barn och inte skadade det mej, men så var min pappa bra på att upplysa att man inte får göra varandra illa också.

Sarahs lyx och lantblogg
  • Therese6699

Det beror ju lite på vad man menar med vapen. Vattenpistoler och sånt. Räknas det som vapen?

Mina barn är i skogen och leker krig med pinnar... är det vapen? Eller är det leken i sig som man inte vill att dom ska leka?

Min son som är tio år har börjat i pistolskytte. Det betyder inte på långa väger att han tror att vapen är till för att skjuta på folk med. Vi tillåter inte heller våld hemma. Men jag tycker inte att "cowboy vs indianer" lek är våld. Men det står förstås för mig. 

Tessilessan 

• Mymlann

Nej om man inte räknar vattenpistoler.

Vill barn leka krig så gör de det ändå med pinnar eller nått annat.
    Jag är lite tudelad till krigslekar. Å ena sidan "ser det inte bra ut" när de skjuter på varandra och å andra sidan är leken barns sätt att bearbeta saker som de sett eller hört. Och det kan ju hända att de sett/hört om krig och då behöver de bearbeta det.

• glasbubblan

Nu är min son så liten, men vill han leka riddare i framtiden är det möjligt att han kan få ett svärd.

En chockrosa vattenpistol kan väl kanske vara okej.

Möjligen en "gammeldags" knallpulverpistol.

Men aldrig i livet att han skulle få leka med utpräglade krigsleksaker.

(Hmm, inser att jag kanske är lite kluven i frågan. Knallpulverpistolen går nog vid närmare eftertanke bort.)

• familjen K

Jag köper inte ngr slags leksaksvapen till mina barn, men de har vattenpistoler, ngn plastkniv(dolk) och ngt träsvärd och en liten plastpistol, alla har tillkommit genom presenter på deras kalas.

Man kan ju inte gärna rycka bort presenter för dem, men jag behöver ju inte uppmuntra till användandet av dem eller köpa själv.

• mamma2004

Jag kommer försöka undvika vapen till mina barn. Hittills har det gått bra. men så är de bara 3 och 1½ år så de ahr ju inte direkt tjatat .

Men visst, de har ibland plockat upp en pinne eller ad som helst och lekt att det varit en pistol och då har jag sagt till dem att man aldrig siktar på människor! Det kommer jag stå fast vid hela livet! Sikta aldrig på en människa med något! Det gäller gummisnoddar och låtsaspistoler och sånt...

Får se hur det blir med vattenpistoler så småningom, men än så länge har jag lagt undan vattenpistoler som de fått i present av vänner och släkt. Det är bättre de leker med vanliga vattensprutor!

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och plutt i magen (BF 080128)
  • CeeJay

Håller med dig till fullo!

I en jägarfamilj som mina barn lever i tror jag de kommer lära sig mycket vett och etikett kring vapen (och då handlar det INTE om krig eller dödande) eftersom deras pappa, farbror, farfar mfl har vapen/jakt som sitt intresse och det är väldigt noggranna med att vårda sina vapen och använda dem på "rätt sätt". Har man en sund inställning till vapen så förknippas det inte med våld och krig enligt mig.

Lillan7704 skrev 2007-10-09 09:41:05 följande:
    Vill du inte att dina barn ska leka med leksaksvapen är det ju helt upp till dig att antingen tillåta eller inte.. Självklart!Det var ditt resonemang som jag inte köpte. Och tyvärr så är det många som använder det.. Det jag tycker är viktigt är att informera barnen om vad ett vapen är och hur det ska användas och inte.
  • kolakaka

vapen eller inte så kommer barna att leka skjut lekar ändå, det finns pinnar, spadar allt möjligt går att leka pangpang med

• 1980 längtar

Röstar nej, men jag kommer att skaffa mig och mina barn vattenpistoler när det är läge för det älskar sånt själv

• Ragnar

Jag kommer inte att köpa leksaksvapen själv till mitt barn. Men skulle han få det av någon annan så skulle jag varken blir glad eller sur. Försöker istället att få en sund inställning till vapen för barnet. Eftersom vi har många i familjen som jagar så kommer han ju att se vapen förr eller senare ändå.
    Han fick föresten en vattenpistol (en rosa och röd) i 2-årspresent av grannen. Men han tror att det är en borrmaskin. Vilket jag bara är nöjd med såvi kommer inte att berätta sanningen om hans fina borrmaskin än på ett tag.

Svar på tråden Vapen som leksaker?