• Tutilure

Vapen som leksaker?

Köper du leksakspistoler eller andra leksaksvapen till ditt barn? Isåfall, varför?

Hos oss kommer inga vapen (leksaker eller ej) innanför dörren. Vapen är och kommer aldrig att bli leksaker och med tanke på våldet som ökar så är det ännu viktigare att markera detta.

Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vapen som leksaker?
  • LuMa

Ja, våra barn har varsin vattenpistol.

• Anna1111

Nej det brukar vi inte, men när vi var på High Chaparral så köpte vi var sin knallpulverpistol åt barnen, samt Cowboyhatt.

• CeeJay

Ja äldsta dottern har en vattenpistol.

Vi har dessutom väldigt många vapen i huset då sambon är jägare. Vår äldsta dotter är intresserad och nyfiken men hon är bara 3,5 år ännu.. När hon blir äldre och frågar kommer sambon "gå igenom" vad vapen är och vad det innebär och även hur man ska/bör förhålla sig till just vapen.

• Anna1111

Tillägg: Vattenpistoler har mina barn också.

• MARIA99

Mina tjejer har aldrig velat haft några men skulle inte tycka det var så farligt om de ville ha en Emil bysse eller likn.
    Vattenpistol har de iof

• snillis

Vi kommer inte att acceptera vapen som leksaker. Däremot kommer vi inte att förhindra att han "låtsasskjuter" med pinnar och dylikt eftersom det är ett sätt för barn att hantera döden genom lek.

Vi kommer heller inte att acceptera kamouflagekläder eftersom vi vill göra ett statement att krigskläder och barn inte hör ihop. Jag menar, det finns barnsoldater i hela världen och de skulle nog göra vad som helst för att slippa sina "krigskläder".

• Soul

För mig är det otänkbart att låta barnen ha leksaksvapen. Jag tror inte att man blir en mördare av att leka med dem, men för mig kan aldrig vapen vara till för lek. Vapen är till för att döda, vilket är ok i vissa situationer t.ex. jakt, men det får aldrig bli något som tas lätt på eller som ses som något roligt och lekfullt. Skulle inte göra någon stor sak om barnen spontant lekte pangpang med fingrarna eller pinnar, men jag kommer inte att uppmuntra det.

• Tutilure
    snillis skrev 2007-10-09 09:14:23 följande:
    Vi kommer inte att acceptera vapen som leksaker. Däremot kommer vi inte att förhindra att han "låtsasskjuter" med pinnar och dylikt eftersom det är ett sätt för barn att hantera döden genom lek.Vi kommer heller inte att acceptera kamouflagekläder eftersom vi vill göra ett statement att krigskläder och barn inte hör ihop. Jag menar, det finns barnsoldater i hela världen och de skulle nog göra vad som helst för att slippa sina "krigskläder".
    Jag håller med dig. Det låter mycket vettigt!
    Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Esterella

*Suck*
    Ja, mina barn har pistoler.
    Jag hade också det som barn och jag har inte användt vapen som vuxen trots det.

En av mina tvillingtjejer gjorde en småkul sak när hon var 3 år. Vi bodde i hyreshus och vi mammor lånade ibland sandlådeleksaker av varandra om det var så att nån inte hade själv, helt ok. Men det tyckte inte Olivia utan när hon såg det så hämtade hon sitt svärd och gick ut och mopsade sig mot mamman som lånat våra saker, hrm, bådade inte så gott tänkte jag.
    Men nu är hon 9 och är en helt normal unge. Slåss inte mer med vapen iaf.

Cogito, ergo sum
  • Lillan7704
    Soul skrev 2007-10-09 09:24:10 följande:
    För mig är det otänkbart att låta barnen ha leksaksvapen. Jag tror inte att man blir en mördare av att leka med dem, men för mig kan aldrig vapen vara till för lek. Vapen är till för att döda, vilket är ok i vissa situationer t.ex. jakt, men det får aldrig bli något som tas lätt på eller som ses som något roligt och lekfullt. Skulle inte göra någon stor sak om barnen spontant lekte pangpang med fingrarna eller pinnar, men jag kommer inte att uppmuntra det.
    "Vapen är till för att döda"????

VA??? Så vi som håller på med pistolskytte gör det för att vi vill döda någon?
    Att vapen, RIKTIGA vapen, inte är till för att leka med håller jag fullständigt med om! Men det är även ett sportredskap, glöm inte det!
    Jag har aldrig varit med om att ett vapen har dödat någon eller något. Det är människan bakom vapnet som gör det!
Svar på tråden Vapen som leksaker?