• Anonym (Villrådig)

Behöver råd om parterapi!

Hej!

Jag är i STORT behov av er hjälp vad gäller min relation, och tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

Jag och min sambo har nämligen hamnat i en för mej mycket konstig och jobbig situation, som handlar om att vi har det väldigt upp och ner i vår relation, vilket tär enormt på kärleken, tilliten och livsenergin.

Kortfattad historik om oss:

Vi har varit ett par i 4 år och 3 mån., är 31 och 35 år, har varken barn eller är förlovade. Vi har bott ihop i mindre lägenheter tidigare, men för några mån. sen flyttat ihop i en gemensam större lägenhet. Vi vill båda ha barn nån gång, men har inte kommit "till skott" än bl.a. p.g.a. att vi grälat mycket och haft det väldigt jobbigt i perioder, blandat med att vi haft det mycket mysigt och bra, med ett bra och hett sexliv och mycket mys och omtanke om varandra.

Problemet:

Det som är jättejobbigt är just kontrasterna - vi har det jättebra och mysigt vissa dagar, och hur mycket gräl och bråk som helst andra dagar. Vi pendlar mellan att verkligen älska varandra djupt och att hata varandra djupt!

Som jag ser det så har vi fastnat i vissa "gräl-roller" gentemot varandra, och enligt mej så beror det till stor del på att min sambo ofta vägrar att se SIN del i saker och ting, skönmålar sej själv och sätter in mej i en roll att "jag vill bara ha gräl" - vilket jag naturligtvis inte vill. Han säger att "såhär tycker och vill du!", när det inte alls är så.

Som i går kväll/ i natt - vi gör en god middag tillsammans och har det mysigt med vin till och bra TV. Jag har gjort mej fin och så för min sambo, och han har inte ens bytt om och duschat för min skull.

Jag frågar honom om han inte ska ta på sej en finare tröja än sin skitiga jobbtröja och om han inte ska duscha - han sätter på sej en finare tröja och säger att han ska duscha sen innan han går och lägger sej.

Jag ska jobba flera nätter framöver, och han vet att detta är enda natten vi får tillsammans på flera dygn.

Han sitter framför TV:n, jag dukar av, diskar, servar honom med tilltugg och myser med honom - han ser på TV-program efter TV-program och dricker whiskey och slappar. Visst, inget fel i det iofs - men tiden går... Och klockan börjar närma sej 3:30 på natten, och jag undrar lite försiktigt hur länge han eg. ska se på TV, tror "i min enfald" att han vill älska mej mej efter vår mysiga kväll tillsammans, och att han ska duscha som han sagt för många timmar sen.

Han säger att han inte orkar duscha, och blir skitsur på mej när jag säger att han inte längre bryr sej om att göra sej fin och fräsch för mej, ens när det är lör.kväll. Inte heller tar han minsta initiativ till sex, och jag känner mej oviktig för honom - som att TV:n är viktigare än vår relation.

Jag säger som jag känner till honom - han känner sej anklagad och säger att jag bara ska va tyst och sluta - jag känner mej i min tur oförstådd och oälskad.

Allt leder så småningom till ett jättegräl, som slutar med att han säger att jag får skylla mej själv som ställer till en sån scen när han ju bara vill kolla på TV, han säger att jag är "onormal" och att han är "helt normal", att mina åsikter och känslor är oviktiga, och han har bara klart för sej att "jag bara vill gräla".

Jag känner mej arg, frustrerad, oförstådd och oälskad - för det enda jag eg. ville (och trodde han med ville) va att vi skulle göra oss fina och fräscha för varandra, ha en mysig ikväll tillsammans - och sen avsluta med en härlig och skön stund i sängen - och inte bara sitta framför TV:n!

Han hävdar att jag är "onormal" som t.ex. vill att man ska ge varandra en godnattpuss och kram innan man ska sova, som tycker att det är mysigt att älska med varandra en lör.kväll (då vi alltid båda är lediga). Han menar att "normala par" inte gör så, att jag har "höga och konstiga krav" på honom etc.....

Jag blir så himla ledsen och arg när han säger så!!! Känns som han inte älskar mej, fast han ofta säger och visar det annars till vardags.

Men sånt här får mej att tvivla starkt...

Och det värsta är att vi haft det såhär VARJE lördag de senaste veckorna!! Och att det alltid slutat med att han säger att han "inte orkar mer", tar på sej ytterkläderna för att gå. Och jag hindar honom och säger att "Vi kan säkert lösa det här med bättre kommunikation, det handlar om missförstånd!".

Det tror jag också att det gör - men jag orkar verkligen inte ha det såhär varje helg.....

Så nu undar jag om nån här vet vart man vänder sej för att komma till parterapi??? Eller heter det eg. familjeterapi va?... Sen undrar jag vad det billigaste alternativet kostar - har hört 200:-, men undrar hur man får det priset? Är det långa köer?...

Berätta gärna allt ni som vet!!

Och ni som vill får gärna skriva några rader om vad ni tror om chanserna för vår relation och vad ni tänker om den utifrån min beskrivning - för jag tvivlar alltför ofta nuförtiden...

/Kram

• Svar på tråden Behöver råd om parterapi!
  • Anonym (Villrådig)
    sötäpplet skrev 2007-10-22 22:45:20 följande:
    japp, det är en insikt som jag har gjort. Men skillanden nu är nog att vi är TVÅ som har den insikten numera. Samt att vi får helt enkelt "gilla läget" på något vis. Vi vill leva med varandra, vi vill inte leva utan varandra och då får vi också leva med de sidor hos vår partner som vi tycker lite mindre om. Tidigare kunde jag gå in i diskussioner med vissa "principer" som jag inte skulle rucka på. Sen kompromissade jag bort allt annat och med det hela mej själv i paketet ändå. Nu är jag tryggare och lugnare. Jag ser till att jag får vad jag behöver för att må bra. Men vet också att "principerna" gå att rucka lite på.
    Kloka ord! Och jag suger i mej och tar till mej!

Känner igen mej själv mkt...

***Kram***
  • Anonym (barnlös)

Hej TS...
    Har läst ditt inlägg och hela tråden.

När jag läste inlägget tyckte jag först att det kändes som om Jag hade skrivit det.

Du skrev dock att ni hade ett bra och hett sexliv. Vilket jag inte känner igen...
    Kände bara att jag ville skriva tillbaka då jag kände att jag var/ÄR i samma sits. Bråkar nästan dagligen nu med min sambo... tills vi får en storgräl... slåss och skriker och kastar saker. Jag blir fruktansvärt frustrerad och arg och skulle kunna göra illa honom om min spärr inte fanns. *tur* Efter det blir vi sams.. han säger snälla saker och LOVAR att ändra sig och visa att han älskar mig inte bara säga det... tre dagar kanske går... ibland till och med en vecka.. Allt är UNDERBART. sen glömmer han vad han sagt och vi börjar om.
    Har tänkt lämna honom... varje dag senaste två månaderna, tills jag läste att du skrev terapi. Har inte ens tänkt tanken men känner nu att det kan vara värt det.
    Hur har det gått för er nu?
    Vi har inte varit tillsammans så länge och har inga barn men vill leva med honom för alltid om han vill vara med mig. Vilket jag tvivlar på just nu och det är problemet!!!
    Känns som att man ska ha levt ihop i 30 år och ha fem barn för att få gå i parterapi... =)

hoppas det ordnar sig för er........

• Anonym (Villrådig)

Anonym (barnlös) skrev 2007-10-25 00:32:14 följande:

Hej TS...Har läst ditt inlägg och hela tråden. När jag läste inlägget tyckte jag först att det kändes som om Jag hade skrivit det.Du skrev dock att ni hade ett bra och hett sexliv. Vilket jag inte känner igen... Kände bara att jag ville skriva tillbaka då jag kände att jag var/ÄR i samma sits. Bråkar nästan dagligen nu med min sambo... tills vi får en storgräl... slåss och skriker och kastar saker. Jag blir fruktansvärt frustrerad och arg och skulle kunna göra illa honom om min spärr inte fanns. *tur* Efter det blir vi sams.. han säger snälla saker och LOVAR att ändra sig och visa att han älskar mig inte bara säga det... tre dagar kanske går... ibland till och med en vecka.. Allt är UNDERBART. sen glömmer han vad han sagt och vi börjar om.Har tänkt lämna honom... varje dag senaste två månaderna, tills jag läste att du skrev terapi. Har inte ens tänkt tanken men känner nu att det kan vara värt det.Hur har det gått för er nu?Vi har inte varit tillsammans så länge och har inga barn men vill leva med honom för alltid om han vill vara med mig. Vilket jag tvivlar på just nu och det är problemet!!! Känns som att man ska ha levt ihop i 30 år och ha fem barn för att få gå i parterapi... =)hoppas det ordnar sig för er........
    Tråkigt att det är så mellan er då, förstår att du tycker det är jättejobbigt såklart - särskilt med alla tvivel och tillitsbristen som smugit sej på.

Man kan gå i parterapi/familjerådgivning fast man inte ens har barn. Har hört att om man går via ens kommun så kostar det bara 200:-/h, men kan va kö några mån ibland.

För oss är det faktiskt jättebra nu - jag har verkligen tänkt på att fokusera på det POSITIVA hos min sambo, visa honom hur mkt jag älskar ioch uppskattar honom, varit gosig, mjuk och kärleksfull - istället för att hela tiden som leta bevis på att han älskar mej - så UTGÅR jag från att han gör det, och det blir ett helt annat lugn och en mkt mjukare och varmare stämning oss emellan.

Jag har helt tagit till mej det att man aldrig kan ändra på en annan person, utan bara på sitt eget förhållningssätt och beteende - och att INGEN växer och utvecklas av kritik, det leder ALDRIG till nåt positivt.

Och det är så skönt att se hur min sambo har som "blommat upp" och riktigt njuuuter av att jag numera är så kärleksfull och gó mot honom, det gör att han i sin tur blir mer kärleksfull mot mej tillbaks.

Till helgen ska vi ut och äta och gå på bio, ser jag fram emot. Vi är faktiskt som "nykära" och båda trivs sååå bra med det betydligt bättre klimatet oss emellan.

Det är sååå nyttigt att ta till sej av andras råd och erfarenheter, så man inte snöar in på sitt eget tankesätt, som faktiskt kan va heltokigt eg.

Tack alla som skrivit och skriver i den här tråden - ni betyder jättemkt!!!!

Lycka till för er med med kärleken och er egen utveckling!

***Kram***
  • Anonym (barnlös)

Ts... Har verkligen tänkt mycket på hur du skivit. och alla andra. Vem vill vara med en tjatig surkärring? Inte jag iaf...hahaha
    Har bestämt mig att göra som dig.... ge mitt allt och vara glad.
    Funkar inte det så funkar det inte. Kommer ju ingenvart med hur det är nu iaf...... Tack! =)

• Anonym (Villrådig)

Anonym (barnlös) skrev 2007-10-26 10:03:00 följande:

Ts... Har verkligen tänkt mycket på hur du skivit. och alla andra. Vem vill vara med en tjatig surkärring? Inte jag iaf...hahahaHar bestämt mig att göra som dig.... ge mitt allt och vara glad. Funkar inte det så funkar det inte. Kommer ju ingenvart med hur det är nu iaf...... Tack! =)
    Grattis till de nya insikterna! Men visst kan det va svårt att svälja sin stolthet - en riktig utmaning!

Lycka till med allt!! Skriv gärna och berätta mer hur er relation utvecklas!

****Kram****
  • Anonym (barnlös)

hehe gick fort... fick psykbryt samma dag.. han har blivit väldigt otrevlig. jag som försöker vara så trevlig och snäll men icke icke...
    verkar vara kört för oss faktiskt. är osäker på om jag ens vill ha honom längre... tror han ljuger för mig....
    blä!!!

Anonym (Villrådig) skrev 2007-10-28 15:37:44 följande:

Anonym (barnlös) skrev 2007-10-26 10:03:00 följande:
    Grattis till de nya insikterna! Men visst kan det va svårt att svälja sin stolthet - en riktig utmaning! Lycka till med allt!! Skriv gärna och berätta mer hur er relation utvecklas! ****Kram****
  • anzita

Det spelar ingen roll om man är medlem eller inte. Familjerådgivningen som kyrkan står för är öppen för allal.

Anonym (Villrådig) skrev 2007-10-17 02:23:46 följande:
    Anonym (tips) skrev 2007-10-16 12:33:01 följande:Tack för tipset! Men kruxet är att vi inte är medlemmar i svenska kyrkan, har gått ur för länge sen... Hmm...Annars hade det varit nåt att kolla upp! Får jag fråga om er situation löste sej, och i så fall - på vilket sätt? Vad kom ni fram till liksom att ni gjorde för fel mot varandra?.../Kram
    Vissa församlingar har också parkurser enligt en metod som heter PREP.
    www.prep.se/  väldigt uppskattat av de som gått kursen.
  • Anonym (barnlös)

Jag ska ta upp familjerådgivning med min sambo... någon dag när jag känner mig lugn och kan prata. Får se om han är villig att göra nåt eller inte... *läskigt*

• Anonym (Villrådig)

Anonym (barnlös) skrev 2007-10-29 09:53:42 följande:

Jag ska ta upp familjerådgivning med min sambo... någon dag när jag känner mig lugn och kan prata. Får se om han är villig att göra nåt eller inte... *läskigt*
    Förstår att du har det jobbigt nu, har jag med för tillfället - här svänger det kvickt....*suck*

Får jag fråga varför DU eg. vill va tillsammans med din kille?...

Fortsätt gärna skriva hit om hur det går!

****Styrkekramar****
  • Anonym (barnlös)

Ja..varför vill jag det? *måste fundera en stund*

Tycker verkligen om honom jätte mycket och vi har så kul tillsammans. Precis samma intressen.
    Han kompletterar mig väldigt bra på många plan.....

Varför vill DU vara med din kille????

Har ni problem igen?
    när ska det sluta.....????

har funderat om jag ska gå och prata med någon själv...utan honom till att börja med... för att få prata av sig lite och få en annan syn. Tjejkompisarna säger bra saker men de är partiska.

*styrkekramar tillbaka*

Anonym (Villrådig) skrev 2007-10-29 12:12:37 följande:

Anonym (barnlös) skrev 2007-10-29 09:53:42 följande:
    Förstår att du har det jobbigt nu, har jag med för tillfället - här svänger det kvickt....*suck*Får jag fråga varför DU eg. vill va tillsammans med din kille?...Fortsätt gärna skriva hit om hur det går!****Styrkekramar****
  • sötäpplet

Det är varken lätt, eller rätt att vara den som "sväljer stoltheten" och tänker positivt och glada tankar om sin partner, om man är den enda i förhållandet som gör just detta.

Det är där alla fördelarna med familjerådgivning kommer in.

Jag rekommenderar det fortfarande å det varmaste. För man behöver komma överens om levnadsregler. Man behöver prata om vad som går fel och hur man gör för att undvika det. Och det är faktiskt inte ett misslyckande att be någon (som dessutom är proffs och möter 5 par/dag) om hjälp. Det är istället ett tecken på mognad och att man tar förhållandet på allvar.

Lycka till!

• Anonym (jag)

Sitter här och väntar på att "vår" samtalare ska ringa.Min man och jag är i stort behov av hjälp! Har barn,väntar 1 till,men han har flyttat.
    Vi har haft många bråk och tjaffs om en massa bagateller.Så jag har väldigt stora förhoppningar på den här hjälpen.

Hur börjar man-berättar om sin familj eller våra problem eller??

Är även lite nervös.

• Anonym (blabla)

Har inte läst alla inlägg, men jag får känslan av att din kille inte respekterar dig, kallar dig "onormal" od. Låter inte så snällt.

Känner du dig kränkt? Kränker du honom?

• Anonym (Rådvill)

Vi har precis också bestämt att vi måste gå på samtal. Det är vårt sista halmstrå nu. Fungerar inte det, så är det ingen ide att vi fortsätter. Vi älskar varandra otroligt mycket och har ett helt underbart, stimulerande, romantiskt förhållande. Men våra gräl, jisses... Att två människor som älskar varandra så, kan såra varandra så ohyggligt. Det trodde jag aldrig och speciellt inte om mig, som alltid varit så lugn.

Jag känner igen mig i sååå mycket som TS skriver och jag hoppas att det finns hopp för oss båda i våra relationer. Jag är nu jättenervös för vad terapin ska leda till. Tänk om den leder till att vi kommer fram till att vi inte passar ihop? Jag kan ju inte tänka mig ett liv utan honom. Men till saken hör att vi har väldigt olika grundvärderingar. Han har vissa åsikter som jag har väldigt svårt att leva med och när de kommer till ytan får jag fnatt.

Nu gäller det bara att hitta någon vettig psykolog, och snabbt.
    Lycka till ni andra.

Svar på tråden Behöver råd om parterapi!