• Vintermånen

Kan man amma för ofta?

Min son är snart 3 månader. FÖrut visade han väldigt tydligt när han var hungrig men nu vet jag inte alltid säkert om han verkligen är hungrig. Så när jag tvekar ger jag honom bröstet ändå. Kan det då bli så att han får för mycket mat? Han är en liten knubbis... (men går inte över det normala)

• Svar på tråden Kan man amma för ofta?
  • Långbenopluto

Klart han kan få för mycket...

Är han inte bara sugen på att suga..? Har du provat napp?

Mamma till Marcus och Isak
  • yodi

i mitt tycke så kan man inte amma för ofta, när jag pratade med bvc fick jag svaret att så små barn inte okynnes äter utan ville dom ha så skulle man ge dom, min dotter hade en väldigt uppåtgående vikt kurva men nu vid två och ett halvt års ålder är hon lång och smal.

• Vintermånen

han har fått napp... den funkar men när han spottar ut den hela tiden och fortsätter skrika så gissar jag att han är hungrig...

• Bidrottningen

Jag skulle säga tvärtom, det är nog väldigt sällan ett spädbarn kan få för mycket mat så länge man håller sig till BARA amning. Jag tycker du ska konsultera din BVC-sköterska om detta och se vad hon säger. Under tiden är det väl bra att försöka amma minst var fjärde timma. Fast hur ofta man ska amma kan ju skilja jättemycket åt från bebis till bebis! Han säger säkert ifrån om han blir panikhungrig i alla fall.

• Norpan81

skulle säha tvärtom...bröstet är ju inte bara mat utan gos, tröst, närhet mm. Små bebisar kräks upp överflöd av mat. Så amma på du!

• kolakaka

nej du kan inte amma för mycket, om han är en knubbis så försvinner det när han börjar äta riktig mat och börjar krypa, gå

• astalacasta

Amma så ofta du tror att din bebis vill ha. Om han inte är intresserad så äter han inte. Hellre erbjuda en gång för mycket än en gång för lite.

• sassy123

Nej, det kan man inte. Får de för mycket mat så kräks de upp överflödet.

• Hallonpaj

Nej, det kan man inte egentligen. Det bästa är att amma fritt och låta barnet styra, amma när barnet vill suga och verkar snuttigt helt enkelt.

Eller kanske inte så enkelt...

De finns fall när kvinnor har en överproduktion eller en väldigt kraftig utdrivningsreflex där man kan behöva jobba på att få ned produktionen, genom att amma många gånger i rad på samm sida etc.

Men på din beskrivning så låter det som att amningen funkar bra? Han har inte problem med magen, ont eller bajsar grönt oftast?

I så fall så är det bara att amma på! Eventuellt överskott kommer ut igen.

Svar på tråden Kan man amma för ofta?