• Majgod123

    Duanes syndrom

    Jag är 34 och har Duanes, blev diagnostiserad i väldigt tidig ålder. Ju äldre jag blev desto mer lärde jag mig att anpassa mig efter det. Mitt vänstra öga vill inte följa med utåt, så tex sitter jag gärna till vänster om folk så jag alltid kan ?vara med?. Så larvigt men man lär sig. ingen märker det idag. ;) Inga problem har uppstått under åren, men jag får lätt ont i nacke och rygg- troligtvis pga att jag överkompenserar och anstränger högersidan mer. 


    Jag tog körkort för 3 år sedan. Ren lathet men underliggande var rädslan för döda vinkeln och att jag kände mig obekväm. Jag nämnde inte mitt synfel för körskolan och kör inte bil till vardags. Men om något av era barn har synfel likt mig på vänster öga så skulle jag rekommendera att man övningskör i tid så man lär sig i god tid (utan stress) att hitta lösningar för döda vinkeln och främst att känna sig säker. Jag är forfarande smått obekväm men tror att det stämmer in på alla andra som också kör sällan och inte är vana med trafik. 

Svar på tråden Duanes syndrom