• MissGoodie

Pickande undulat...?

Jag har en väninna som har en undulat som är... 8 år, tror jag det var.
    Iaf, det är antagligen en hona. Grejen är att hon för ca en vecka sen började picka bort alla fjädrar i nacken. Nu har hon inte gjort det på ett tag och det har tom börjat växa ut igen.
    Men varför gjorde hon så? Mår hon inte bra? Är det nåt hon saknar (typ kalk eller nåt)? Finns det nåt man kan göra?

• Svar på tråden Pickande undulat...?
  • Ayishaaa

Låter som om fågeln behöver sällskap....Är den mer ensam nu än förr, isåfall kanske h*n behöver en vän? Går inte det så en radio bredvid sig, nya leksaker etc etc...
    Förmodligen är fågeln ensam, då brukar de börja plocka sig...

• Lokesmamma

Hona el hande kan du se på färgen ovanför näbben e den blå e de en hane o brun en hona. Och jag tror fågeln plockade sej för att den känner sej ensam som nämns i ovanstående svar.

• Im Fabulous
    MissGoodie skrev 2007-10-19 18:26:50 följande:
    Jag har en väninna som har en undulat som är... 8 år, tror jag det var. Iaf, det är antagligen en hona. Grejen är att hon för ca en vecka sen började picka bort alla fjädrar i nacken. Nu har hon inte gjort det på ett tag och det har tom börjat växa ut igen. Men varför gjorde hon så? Mår hon inte bra? Är det nåt hon saknar (typ kalk eller nåt)? Finns det nåt man kan göra?
    Är fågeln ensam i buren? Får hon komma ut ur buren och isåfall hur ofta?

Tänk dig själv att leva ditt liv i en och samma bur, utan omväxling. Många fåglar mår dåligt och börjar plocka sig själva på grund av tristess.
  • MissGoodie

Ahh, ok... Ja, hon har börjat jobba lite mer än förut, faktiskt. Radio finns där, tyvärr finns ingen möjlighet att skaffa en annan undulat. Hur länge lever de ung?

• Im Fabulous
    Lokesmamma skrev 2007-10-19 18:45:37 följande:
    Hona el hande kan du se på färgen ovanför näbben e den blå e de en hane o brun en hona. Och jag tror fågeln plockade sej för att den känner sej ensam som nämns i ovanstående svar.
    Man kan aldrig avgöra könet på färgerna till 100%. Lägger fågeln ägg är det en hona, lägger fågeln inte ägg är det en hane. Observera att fåglar lägger ägg oavsett om de är befruktade eller ej, precis som vi människor har ägglossning.
  • MissGoodie

Lokesmamma - Jag vet faktiskt inte, fågeln är hos henne, men den har ingen färg alls. Men inte blå iaf, tydligen.

Im fabolous - Ja, den är ensam. Men jag tror att den får komma ut ibland. Jag vet att den ibland har suttit uppe vid gardinstången ibland när jag har varit där iaf. Jag var rädd för att det var av tristess. Men den ha rinte gjort det som sagt, sen dess, men hon kanske börjar igen?

• Im Fabulous
    MissGoodie skrev 2007-10-19 18:47:15 följande:
    Ahh, ok... Ja, hon har börjat jobba lite mer än förut, faktiskt. Radio finns där, tyvärr finns ingen möjlighet att skaffa en annan undulat. Hur länge lever de ung?
    Är inte så haj på just undulater, så kan inte svara på frågan om ålder tyvärr.

Man behöver inte ha två fåglar om man har tid och utrymme att själv vara sin fågels sällskap. Om inte tjejen har det borde hon lämna fågeln ifrån sig, antingen till någon med mer tid eller till någon som redan har undulater.
  • Im Fabulous
    MissGoodie skrev 2007-10-19 18:50:04 följande:
    Lokesmamma - Jag vet faktiskt inte, fågeln är hos henne, men den har ingen färg alls. Men inte blå iaf, tydligen.Im fabolous - Ja, den är ensam. Men jag tror att den får komma ut ibland. Jag vet att den ibland har suttit uppe vid gardinstången ibland när jag har varit där iaf. Jag var rädd för att det var av tristess. Men den ha rinte gjort det som sagt, sen dess, men hon kanske börjar igen?
    Oavsett om hon plockar sig själv eller inte bör fågeln få komma ut minst en gång varje dag. Tänk dig själv att leva ditt liv i en och samma bur. Sitta på en och samma pinne precis hela dagarna, ensam.
    Fåglar är intelligenta djur och behöver aktiveras. Tycker det är synd att det är så vanligt att folk skaffar fågel för att sedan endast ha dom i bur.
  • Ayishaaa
    MissGoodie skrev 2007-10-19 18:47:15 följande:
    Det är olika hur länge de lever, en kompis hade sin undelat till den var drygt 17 år.. Hon får försöka vara extra med den när hon är hemma, byta leksaker oftare och låta den vara ute och flyga när hon är hemma
  • MissGoodie

Im fabolous - Så, utan undantag, har den inte lagt ägg någon gång (med tanke på att den är ensam), så är det en hane?

Svar på tråden Pickande undulat...?