• Betty the Boop

en flaska vin,,,,trött på min sambo!!!!!

Är så trött på att min sambo alltid måste dricka alkohol på helgen,alltså även om inte jag gör det. Hur kul är det o dricka själv? Ett glas vin eller några öl är helt ok för mej, jag är inte nykteriskt. Men när vi har 2 små barn hemma blir det väldigt tröttsamt.
    Tycker ni det är ok att han dricker 1 flaska vin ( och när han väl har börjat tar han mera om det bara finns hemma) sent på kvällen, vilket gör att han är uppe halva natten o blir ju sen döseg dagen efter. Det är inte roligt tycker jag.
    Över reagerar jag? Eller hur är era män när det gäller alkohol??

• Svar på tråden en flaska vin,,,,trött på min sambo!!!!!
  • Samsonia

Tycker att det är okej att man dricker ibland så länge som man kan ta vara på sig själv och att man inte blir helt utslagen dagen efter. Jag och min man dricker ibland alkohol på helgerna men då handlar det om att vi delar en flaska vin eller att han tar några öl i bastun eller framför tv:n. Detta tycker jag är helt okej. Det är också helt okej att man "festar till det" någon gång ibland (några gånger om året) men då ser vi till att vi har barnvakt!

• Miss Congeniality
    Trinity78 skrev 2007-10-21 16:08:29 följande:
    Det handlar inte om vad man blir berusad på, det handlar om vad som är hälsosamt för kroppen. Om han känner ett behov av att dricka sig berusad varje helg så låter det som att han har alkoholproblem.
    så om han inte blir berusad så är det ok? konstigt resonemang....det ju hur vanligt som helst att många delar på en flaska vin på fredag eller lördag eller båda dagarna. Vissa helger har vi det så oxå.

Men om nu TS inte vill dricka av ngn anledning så måste han ju ändå få lov, han är ju inte livegen. Men där emot kan jag ju hålla med om att han behöver ju inte dricka hur mkt som helst så att han inte orkar ngt dagen efter.

Tycker han oxå kan begränsa sig även om han nu inte blir berusad just för att han blir slö dagen efter o inte kan göra så varje helg ut o in.

Men är det konstigt att en vuxen man dricken en flaska vin på en helg? nej det är det inte. Man både kan o "får" dricka betydligt mer en så varje vecka innan man anses att ha alkoholproblem.
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • Miss Congeniality
    Betty the Boop skrev 2007-10-21 18:10:25 följande:
    HejJag upplever väl inte att han blir så värst lullig kanske , han tål väl mera än mej.Men ändå.Har inte pratat med honom om detta än men är säker på att han kommer tycker jag är löjlig.Jag blir irriterad på att jag måste göra allt då ju när han ligger och är seg halva dagen
    så säg till honom att du får dricka precis så mkt du vill så länge du inte ligger o slöar fram till 13 och tror att jag skall hålla ställningarna här hemma tilLs DU känner för att mösa dig upp.

Var rak, klar o tydlig o säg rakt ut vilka regler som gäller o gör han ändå tvärtemot så behandla honom som det barn som han beter sig som o ge dig i väg ut. Ex. Jag sa till dig att jag skulle ut nu på morgonen o inte kunde ta barnen med mig, jag har oxå sagt till dig att du kan dricka hur mkt du vill så länge du inte tror att du kan ligga o sega fram till 13.

Män ibland tar inte kvinnor hot på allvar precis som barn inte gör med vuxna förens man gör hoten till allvar.
  • Tjofsen

Så länge han masar sig upp på morgonen och tar sitt ansvar för barnen så är det okej. Sen är det upp till honom hur sent han vill lägga sig. Men det ska ABSOLUT inte gå ut över mig eller barn med att han är trött och grinig. DÄR går gränsen!!!!!

Min sambo dricker också ofta - han är trött på mitt tjat om att jag tycker att han dricker för ofta - men jag tycker inte det är så okej att dricka nästan 10 starköl på helgen (små burkar) och sen ta 3-4 i veckan........det är ofta han gör det nämligen.

• loliamom

Konstig och konstig, det är man väl inte. Fast i mina öron så är det på tok för mycket att dricka alkohol VARJE helg. Hade aldrig acepterat att min sambo drack så ofta!

• Miss Congeniality
    loliamom skrev 2007-10-23 20:31:29 följande:
    Konstig och konstig, det är man väl inte. Fast i mina öron så är det på tok för mycket att dricka alkohol VARJE helg. Hade aldrig acepterat att min sambo drack så ofta!
    på tok för mkt att dricka alkohol varje helg....så att dela en flaska vin på fredag eller lördag kväll är att vara alkolist eller åtminstonde ha problem med spriten?

bara för att man är nykterist så betyder det ju inte att alla andra som inte är det har problem med spriten.
  • loliamom

Jag har aldrig sagt att man har alkoholproblem för att man dricker en flaska vin men står fortfarande fast att jag inte tycker det är okej att man dricker alkohohl varje helg och skulle aldrig aceptera att min sambo gjorde det. Tycker man kan ta sig glas vin eller en öl vid speciella tillfällen.

• Miss Congeniality
    loliamom skrev 2007-10-23 22:06:13 följande:
    Jag har aldrig sagt att man har alkoholproblem för att man dricker en flaska vin men står fortfarande fast att jag inte tycker det är okej att man dricker alkohohl varje helg och skulle aldrig aceptera att min sambo gjorde det. Tycker man kan ta sig glas vin eller en öl vid speciella tillfällen.
    men väldigt få människor lever så....min sambo o jag tar ofta ett glas vin till maten både fredag o lördag (har som oftast en bag in box hemma). Jag försöker inte övertala dig att man måste göra det bara det att det inte är så "onormalt" som jag får kännslan av att du tycker/tror att det är.

och med att säga att det inte är ok att "dricka" dryck med ngn alkohol i oavsett om det är 1 dl eller 10 tycker jag är lite konstigt, att mena att det är fel, onormalt, osv
  • loliamom

Jag tycker faktist inte att det är onormalt men därimot lite tragiskt att det är så många människor som anser att alkoholen är en sån viktig del av ens liv! Att det är många som tar till det som "social grej". Jag skulle inte vara tillsammans med någon som drack alkohol varje helg, oavsett om man dricker ett glas eller en flaska. Som tur är dricker min sambo sällan alkohol :) Men alla gör självklart som dom vill!

• Ciceli
    loliamom skrev 2007-10-23 23:00:46 följande:
    Jag tycker faktist inte att det är onormalt men därimot lite tragiskt att det är så många människor som anser att alkoholen är en sån viktig del av ens liv! Att det är många som tar till det som "social grej". Jag skulle inte vara tillsammans med någon som drack alkohol varje helg, oavsett om man dricker ett glas eller en flaska. Som tur är dricker min sambo sällan alkohol :) Men alla gör självklart som dom vill!
    Vilken tur då att din sambo är så ordentlig - själv så njuter jag och min sambo av ett gott rödvin till en perfekt stekt oxfilé Snart åker vi till Sydafrika där vi självklart ska besöka alla vingårdarna. Skål!
  • loliamom

ordenlig vet jag inte om vi är. men vi kan njuta av en oxfilé utan att behöva dricka alkohol.

• Zophia

Jag tycker absolut inte att du överreagerar Betty, tvärtom, du har en sund inställning tycker jag. Bästa sättet är att tala vänligt med din man, och försök få honom att förstå hur du känner.

• Betty the Boop

Hejsan!
    Min sambo tog upp det hela själv faktiskt i måndags när vi satt o fikade.
    Han tyckte inte det var värt att bli så seg dagen efter , och han sa att det är ju inte snällt mot mej och barnen.
    Blev jätteglad att han sa det.
    Så vi kom överens om att det blir ju mycket trevligare om vi nån gång delar på lite vin tillsammans istället och sen får det räcka med det. Istället för att jag går o lägger mej o han är uppe själv o dricker o kollar på film eller vad han nu gör.

Våra barn är 3 månader o 3 år, så det är ju fullt ös här hemma så ni kanske förstår att jag inte vill ha en degklump i soffan halva dagen

• Trossens mamma

Låter jobbigt.
    Min sambo dricker kanske 1-2 öl i veckan knappt det alla gånger.
    Festar händer kanske 4-5 ggr per år numer som stadgad familjefar fr. fredag-lörd förut

Visst kan han ta en grogg nångång el. två men han dricker sej inte drucken på en hel flarra helt solo hemma i soffan

Mamma till Lova och Alvin
  • Zoria
    Betty the Boop skrev 2007-10-24 09:22:43 följande:
    Hejsan!Min sambo tog upp det hela själv faktiskt i måndags när vi satt o fikade.Han tyckte inte det var värt att bli så seg dagen efter , och han sa att det är ju inte snällt mot mej och barnen. Blev jätteglad att han sa det.Så vi kom överens om att det blir ju mycket trevligare om vi nån gång delar på lite vin tillsammans istället och sen får det räcka med det. Istället för att jag går o lägger mej o han är uppe själv o dricker o kollar på film eller vad han nu gör.Våra barn är 3 månader o 3 år, så det är ju fullt ös här hemma så ni kanske förstår att jag inte vill ha en degklump i soffan halva dagen
    Ni har kommit överens. Precis som det ska vara i ett förhållande. Man måste prata och kompromissa fram lösningar som passar alla så bra som möjligt.
    Andras alkoholvanor och deras syn på alkohol har ingenting i erat förhållande att göra.
Svar på tråden en flaska vin,,,,trött på min sambo!!!!!