• Ninawikizz

Förlamad av epidural?

Är det stor risk att man kan bli förlamad när man får epidural? Det är fan ingen som informerar och varnar om sånt när barnmorskorna pratar om smärtstillande.. Kasst liksom.
    Så nu vet jag inte vad man ska ha för smärtstillande om man behöver nån.

• Svar på tråden Förlamad av epidural?
  • Saandraa

Min mammas vännina tog Epiduralen, och det heter ju inte ryggmärgsbedövning för inget.. det slutade med att hon inte fick röra sig på visst antal dygn för hon läckte ryggmärgsvätska.. det är inte HELT riskfritt.. ! men, det är som med allt annat, det handlar om hur pass duktig läkare osv är..

♥ Isadora 1:a maj 2007 ♥
  • Hanna36
    Saandraa skrev 2007-10-25 14:03:31 följande:
    Min mammas vännina tog Epiduralen, och det heter ju inte ryggmärgsbedövning för inget.. det slutade med att hon inte fick röra sig på visst antal dygn för hon läckte ryggmärgsvätska.. det är inte HELT riskfritt.. ! men, det är som med allt annat, det handlar om hur pass duktig läkare osv är..
    Epidural är INTE någon ryggmärgsbedövning! det är hålrummet utanför ryggmärgen man bedövar!
    Men dte är klart det kan hända att de råkar punktera... =/
  • minimalin
    Odessa skrev 2007-10-25 12:50:36 följande:
    Sa de någonting om varför? Jag fick aldrig nån genomgång eller förklaring på vad som hände. Just dagarna efteråt är man så omtumlad så jag kom mig inte för att fråga heller. Jag vet inte vad de ens gjorde med dottern när de sprang iväg! Sambon har inte klarat av att berätta, han bröt ihop totalt (han sprang med) och vill inte prata om det ens nu, fem år efteråt. Jag minns bara känslan av att ligga och bli sydd, utan att ha fått se barnet eller fått veta könet. Hon som sydde mig vägrade svara på mina frågor, hon var helt tyst. Jag hann bli färdigsydd innan sambon kom, chockad och rödgråten med ett litet knyte i famnen. Jag trodde dottern dött, att jag skulle få ta adjö av mitt döda barn. Idag är jag så tacksam för att det gick bra, men "tänk om". Jag ska föda i januari och vill _inte_ ha petidin igen!
    Nej!! Skriv det i förlossningsbrevet för säkerhetsskull...
  • Suzisuze

Lite intresserad av inlägget av Ladylovelylock. Förstår inte vad hon menar på när hon talar om droger?
    Hmmm... det går bra att föda utan ngn bedövning, men oxå med lättare hjälp av akupunktur eller lustgas. Läkare finns ej i förlossningsrum i sverige om de inte behövs. Föder man hemma är det precis som på sjukhus, med en barnmorska på plats.
    Och en telefon till ambulans för ALLT kan hända. Man e inte alltid så säker bara för att man tror sig veta hur en drömförlossning ska gå till.
    Respekt till er som vill ha olika bedövningar , som e relativt pålästa om dessa olika hjälpmedel. Som sagt, vi bor inte i djungeln, som tur e. Man kan få hjälp av sjukvården med en human , kanske rätt smärtfri förlossning-utan för at vara mindre kvinna för det.

• Disco

Det finns risker med allt. Men att bli förlamad av EDAn är väääldigt ovanligt. Man kan tappa känseln för ett tag (så länge läkemedlet finns i kroppen) men inte förlamad för evigt eller så. Det finns inget i vården som är riskfritt, att op gallan, knät, föda med kejsarsnitt, ta bort mandlarna, det finn srikser med ALLT!!! Man kan dock inte haka upp sig på alla "uti fall att" och "eventuellt". Då blir man ju knäpp på riktigt. Och det finns ju andra smärtlindrande alternativ om man inte vill ha EDA, och det är väl tur det. För min egna skull var det det bästa jag gjort nånsin, EDAn var min bästa vän under hela förlossningen. Tvekar inte en sekund på att ta det igen. Och nån här kommenterade läkarens kompetens att lägga den rätt. Det är svårt att sätta en EDa många gånger kanske mest på grund av att den födande kvinnan inte lyssnar ordentligt på de instruktioner man får under tiden, att det är viktigt att sitta helt stilla exempelvis. Gör man inte som läkaren säger så kan man ju inte skylla på honom /henne. De gör ju sitt jobb och det gäller som "patient" att göra "sitt jobb" med.

• ladylovelylocks
    Suzisuze skrev 2007-10-25 21:12:41 följande:
    Lite intresserad av inlägget av Ladylovelylock. Förstår inte vad hon menar på när hon talar om droger?Hmmm... det går bra att föda utan ngn bedövning, men oxå med lättare hjälp av akupunktur eller lustgas. Läkare finns ej i förlossningsrum i sverige om de inte behövs. Föder man hemma är det precis som på sjukhus, med en barnmorska på plats.Och en telefon till ambulans för ALLT kan hända. Man e inte alltid så säker bara för att man tror sig veta hur en drömförlossning ska gå till. Respekt till er som vill ha olika bedövningar , som e relativt pålästa om dessa olika hjälpmedel. Som sagt, vi bor inte i djungeln, som tur e. Man kan få hjälp av sjukvården med en human , kanske rätt smärtfri förlossning-utan för at vara mindre kvinna för det.
    Vad jag menade var att JAG vill inte ta några droger, varken epidural eller petidin, inte heller akupunktur eller lustgas! Personligen vill jag helst inte ha en barnmorska närvarande heller, men det går inte min sambo med på. Nu bor inte jag i sverige, men där jag bor har man läkare, barnmorska, sjuksköterska plus upp till 3 andra födande kvinnor med i förlossningsrummet. Så vill ínte jag ha det. Om andra vill så får dom, jag tycker absolut inte att jag skulle vara bättre, eller andra kvinnor sämre, jag uttryckte bara min önskan om hur MIN drömförlossning skulle vara. Tråkigt att du missade det. Jag respekterar alla andra som uttrycker sig här, och anser som sagt inte att man är mindre kvinna om man önskar smärtlindring. Personligen vill jag inte utsätta MIN kropp för några som helst droger, därför kommer jag att stanna hemma när min tid kommer! Hoppas andra kan respektera det!
  • ladylovelylocks

och för att tillägga, ja jag tror mig veta hur jag vill ha det när jag ska föda! Det är ingenting jag har bestämt mig för över en natt. Jag skulle kalla mig ganska påläst, eftersom jag har forskat i detta och tagit reda på de olika alternativ som finns.

• Suzisuze

Ok Lady... med en stor portion ironi ( förstår att du ännu inte fött barn- eller är gravid?) så säger jag bara "good luck"

Säger inte att sweden är världens bästa föda barn land--men jag tackar å tar emot den ofta eminenta vård vi kvinnor erbjuds.
    Förresten, lustgas rules. Att missa lustgasen är ju som att säga att man inte gillar solen om våren

• ladylovelylocks
    Suzisuze skrev 2007-10-26 20:19:00 följande:
    Ok Lady... med en stor portion ironi ( förstår att du ännu inte fött barn- eller är gravid?) så säger jag bara "good luck"Säger inte att sweden är världens bästa föda barn land--men jag tackar å tar emot den ofta eminenta vård vi kvinnor erbjuds. Förresten, lustgas rules. Att missa lustgasen är ju som att säga att man inte gillar solen om våren
    ja ja det klart du ska vara ironisk, men tack för lyckönskningarna, och jag tycker att det är underbart att vi har rätt att uttrycka oss fritt, men nu önskar jag nästan att jag hade behållt mina tankar och åsikter för mig själv, eftersom man lätt blir påhoppad och idiotförklarad om man inte tycker som alla andra. Du får tycka och göra som du vill, och jag tänker göra som jag vill, end of story!
  • SofiaD

EDA är guds gåva till födande kvinnor om du frågar mig. Risken för bestående förlamning är i princip obefintlig! Sen kan den ta ojämt eller göra att man inte kan röra benen men då är katetern ofta i fel läge - lätt åtgärdat. Biverkningarna är dock värksvaghet, klåda och risk för läckage av ryggmärgsvätska som kan ge hemsk huvudvärk efteråt även om det är relativt ovanligt. Är inte ett dugg rädd för att få EDA eller spinal bedövning!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Den 12 juli -07 kom han!♥♥♥
  • UBJ

Min man är narkosläkare och lägger således epiduraler ofta och svarar som följer:

Allting innebär en risk. Visst finns det en potentiell risk för förlamning av en EDA, men riskerna är till exempel större att du blir permanent förlamad av att du blir påkörd av en bil på väg till förlossningen. (Risken är alltså mycket, mycket liten.)

• Joje

Jag pratade med en nybliven mamma som bor i närheten och hon hade blivit förlamad från halsen och neråt av EDA:n. Narkosläkaren hade tydligen missat och träffat helt fel. Lät riktigt otäckt, förlamningen försvann ju efter några timmar men hon var väldigt svag några dagar efteråt, vågade nästan inte hålla i dottern...

Så omöjligt är det väl inte... Men som sagt det finns ju risker med allt.

• minimalin

Om man inte använder edan (man vilar ju under edan) så kanske man inte orkar krysta och det kanske utsätter barnet för risker... som är större än risken att bli förlamad...
    Finns sidor där man ser hur många personer av ex. 1000, 5000 etc. som får vissa biverkningar...

• Suzisuze

Jag menande inte på att vara elak , men eftersom det verakr ligga nån jäkla prestige i att föda au naturel (utan ens lustgas typ..), under en buske eller ngt-.. så tycker jag att man ska tänka sig för. Det är ju knappast så att sjukvården är uppbyggd av idioter till män som vill se oss kvinnor lida igenom förlossningen.
    ALLA ska få välja de de tror passar dem bäst, men jag är tacksam för det stora utbud av olika smärtstillande- hjälpmedel inför förlossningen. Hur påläst jag än var å hade betat igenom alla spännnande böcker om andning osv så vet man inte hur man reagerar när ens livmoder börjar jobba på att få ut ungen...Vissa märker knappt av det förrän de ska krysta, andra känner av det 2 dygn innan barnet ser dagens ljus....
    Själv får jag INTE ta EDA av läkarna påg en ryggoperation, men e tacksam för både lustag, akupunktur m.m.
    Så för att knyta tillbaka till tråden så tycker jag att alla skräckhistorier om förlamningar e bara skit.... som sagt- finns större risker med att leva än med att ta EDA.

• Ninawikizz

Jag behövde ingen epidural, klarade mig på lustgas. :)

• kev2004

Vill bara tillägga att ibland tar edan bra och ibland sämre.... ned första barnet kände jag inget förrän jag skulle krysta och med andra slutade edan att fungera när vattnet gick och jag var öppen 9 cm. Kunde lika gärna varit utan eda andra gången...

Lisebergshallen 24 & 25 nov
  • kev2004

förtydliga mitt inlägg: Eda var det bästa som har hänt mig när jag låg där och skulle föda första barnet.
    Andra barnet bedövade edan en liten liten stund och jag kunde lika väl ha struntat i den.

Lisebergshallen 24 & 25 nov
  • medow

En av mina systrar kunde inte kissa själv på 7 dagar effter sin EDA fick ha kateter hela tiden ...

Inget roligt alls..

Svar på tråden Förlamad av epidural?