• Ninawikizz

Förlamad av epidural?

Är det stor risk att man kan bli förlamad när man får epidural? Det är fan ingen som informerar och varnar om sånt när barnmorskorna pratar om smärtstillande.. Kasst liksom.
    Så nu vet jag inte vad man ska ha för smärtstillande om man behöver nån.

• Svar på tråden Förlamad av epidural?
  • Odessa

Ja, jag skulle tro det. Jag har inte så stor koll på vad jag fick under förlossningen ("Bedööööövniiiiiiiing, ge mig maxdosen av allt!!!") men nu när jag surfar runt och kikar lite så känner jag igen Petidin i alla fall.

minimalin skrev 2007-10-24 21:45:16 följande:
    Kanske nåt opiatpreparat?
  • minimalin
    Odessa skrev 2007-10-24 21:50:26 följande:
    Ja, jag skulle tro det. Jag har inte så stor koll på vad jag fick under förlossningen ("Bedööööövniiiiiiiing, ge mig maxdosen av allt!!!") men nu när jag surfar runt och kikar lite så känner jag igen Petidin i alla fall.
    Ja, det är nog det du fått då... *huga* det är ju livsfarligt!!! Man måste nog vara jääääävligt noga med vad man tar emot och inte!! Läsa på som en galning innan... trodde inte ens dom gav petidin längre eftersom det är FARLIGT...
  • taksi

Jag pratade med en narkosöverläkare i förrgår utifrån att jag blev "förlamad" i ena benet under själva förlossningen och sedan hade domningar i två månader efteråt. Hon berättade att under dom mängder av år hon jobbat med EDA (det var så många att ajgi nte ens brydde mig om att komma ihåg det) och dom tiotusentals kvinnor som har fått det sen hon började jobba där, så hade EN person bestående men i form av att hon ibland fick domningar i ena benet. Det är rätt liten risk att få bestående problem med andra ord.

Om man väljer EDA och blir "förlamad" under förlossningen, så berättade hon att man ska be att få träffa narkosläkaren igen så att dom kan backa katetern, eftersom det ofta beror på att toppen av kateterns sitter lite snett åt den sida man legat på. Man kan också testa att ligga på motsatt sida en tid för att se om den kommer rätt.

Jag kände mig jättelugn efter at tha pratat med henne! Tyckte dessutom att det var en otroligt bra smärtlindring, som jag gärna vill ha igen till nästa förlossning.

• minimalin

Man kanske kan kolla statistik på olika sjukhus.. ha lite koll på om narkosläkarna är bra osv... sen så tror jag det är bra om man är försäkrad under förlossningen så man får ersättning om man blir förlamad eller får men.. utöver sin livförsäkring...

• Miiiaaa

Jo det är klart att risken är minimal... Men den finns. Det räcker för mig.

• Savannah07

Intressant diskussion det här, har funderat jättemycket över eventuella komplikationer med EDA. Ska ha första barnet i december och har tänkt att självklart får man stå ut med smärtan om man väger det emot att riskera att bli förlamad för livet... men vad 17 gör man om man får helt outhärdligt ont, är inte risken stor att man tar all hjälp som finns mot smärtan? Jag menar, man vet inte hur man kommer att reagera i just den situationen eftersom man inte varit med om det förut och inte har en aning om hur det kan kännas...

• Miiiaaa

Min BM sa att ungefär hälften av alla förstagångsmammor säger att de INTE ska ha EDA.

Hälften av de som inte vill ta, tar det ändå.

Högst ovetenskaplg statistik, men min BM har jobbat i 100år så hon borde väl veta lite vad hon pratar om.

• mrs W

Man kanske har turen att inte behöva ha medicinsk smärtlindring.. det finns ju mer naturliga såsom akupunktur och sterila kvaddlar.. jag tror att jag ska testa allt sånt + lustgas innan jag ens överväger EDA eller annan sådan smärtlindring..

• mrs W

Det är sterilt vatten som dem sprutar in under huden antingen i ryggen eller magen.. så har jag fattat det som..

Svar på tråden Förlamad av epidural?