• Zindie

Öronskabb på katt?

Jag har 2 katter och jag kan inte minnas att jag behövt behandla dem för öronskabb någon gång, de är 5 och 7 år gamla utekatter.
    Men ena hankatten ser så konstig ut vid öronen, mer framför, där har han kliat sig en hel del verkar det som för håret är lixom borta där, sen ser man att det som en mörk beläggning i botten av huden (där det är hår kvar), kan det vara skabb? Det är lite i början av öronen men inte mkt där i, jag ser inte att han kliar sig så jättemycket där men det måste han ju gjort eftersom han kliat bort hår, men det är ju lixom inte i öronen...hm... han verkar inte må dåligt av nått iaf. Tittade lite i öronen på min honkatt och hon har inte så, hon är lite mörk i öronen bara men kliar sig inte nått speciellt.
    Ska jag behandla dem mot skabb tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-30 19:06:15:
    Var till veterinären idag som sagt och det gick bra! Han hade inget skabb alls, såg jättefin ut i öronen (precis som jag tyckte själv). Veterinären sade oxå att det heller inte var svarthaka/kattacne. Så vad var det då? Ja, det visst hon inte riktigt. Håravfallet kunde bero på ngn inflammation, kanske maten, ngn allergi, men det var svårt att säga eftersom han i övrigt mår bra och äter och dricker bra. Det mörka i huden var inget ovanligt, katter kan se lite olika ut i hårbotten (och det är ju svårt att se eftersom det vanligen är massa hår där ) Så han fick en spruta med kortison som verkar mot inflammation så om det var ngt sånt så kan håret växa tillbaks. Jag skulle återkomma om han blev sämre eller liknande (men han har ju lixom aldrig varit dålig, förutom håravfallet då).
    Hela besöket gick på 300kr, helt ok
  • Svar på tråden Öronskabb på katt?
  • iii83

kör en droppe frontline i varje öra, en gång/vecka, i 3 veckor

• Ayya

Tycker du ska kontakta en veterinär, dumt att behandla mot skabb om det inte är det. Kan ju vara nåt annat som kliar.

Hoppas det löser sig!

• Zindie

Tack för tipsen!
    Ska ringa en veterinär och rådfråga tänkte jag. =)

• iii83

Typiskt för skabb är lätt hårbortfall/glesning framför öronen

• Zindie

iii83---okej, men han verkar ju inte ha något i öronen? Inget klet iaf, det ser ut som det sitter hårt, som det alltid varit där...
    Har iaf fått en tid hos veterinären nästa vecka. Var ett tag sedan jag var där, vad kostar det nuförtiden? Är student så jag är inte sådär jätterik direkt...

• iii83

njä, det behöver inte vara en massa klet, jag skulle gjort en frontline behandling till att börja med, innan du lägger flera hundra till tusenlappen på vet.
    Man kan gott göra ett försök själv först

• Zindie

okej, står det på förpackningen hur man använder det? Är det dyrt?
    men du tycker att jag ska behandla i öronen bara va, även om det verkar vara på andra ställen?

• iii83

är det på fler ställem på hela kroppen, en droppe i varje öra bara, en gång vecka, i 3 veckor

• Zindie

det är ju framför öronen, i ansiktet typ om man säger så, ovanför ögonen en bit....

• Rottis77

Har han mycket "skit" i öronen, det brukar dom ha om det är öronskabb och då har förmodligen din andra katt det också. Jag hade gått till veterinären, för oftast får dom samtidigt en inflammation i hörselgången och dessa droppar är receptbelagda. Och frontline är egentligen inte för öronskabb, och det ska inte droppas ner i örat!

Svar på tråden Öronskabb på katt?