Öronskabb på katt?
Jag har 2 katter och jag kan inte minnas att jag behövt behandla dem för öronskabb någon gång, de är 5 och 7 år gamla utekatter.
Men ena hankatten ser så konstig ut vid öronen, mer framför, där har han kliat sig en hel del verkar det som för håret är lixom borta där, sen ser man att det som en mörk beläggning i botten av huden (där det är hår kvar), kan det vara skabb? Det är lite i början av öronen men inte mkt där i, jag ser inte att han kliar sig så jättemycket där men det måste han ju gjort eftersom han kliat bort hår, men det är ju lixom inte i öronen...hm... han verkar inte må dåligt av nått iaf. Tittade lite i öronen på min honkatt och hon har inte så, hon är lite mörk i öronen bara men kliar sig inte nått speciellt.
Ska jag behandla dem mot skabb tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-30 19:06:15:
Var till veterinären idag som sagt och det gick bra! Han hade inget skabb alls, såg jättefin ut i öronen (precis som jag tyckte själv). Veterinären sade oxå att det heller inte var svarthaka/kattacne. Så vad var det då? Ja, det visst hon inte riktigt. Håravfallet kunde bero på ngn inflammation, kanske maten, ngn allergi, men det var svårt att säga eftersom han i övrigt mår bra och äter och dricker bra. Det mörka i huden var inget ovanligt, katter kan se lite olika ut i hårbotten (och det är ju svårt att se eftersom det vanligen är massa hår där

Hela besöket gick på 300kr, helt ok