• Zindie

Öronskabb på katt?

Jag har 2 katter och jag kan inte minnas att jag behövt behandla dem för öronskabb någon gång, de är 5 och 7 år gamla utekatter.
    Men ena hankatten ser så konstig ut vid öronen, mer framför, där har han kliat sig en hel del verkar det som för håret är lixom borta där, sen ser man att det som en mörk beläggning i botten av huden (där det är hår kvar), kan det vara skabb? Det är lite i början av öronen men inte mkt där i, jag ser inte att han kliar sig så jättemycket där men det måste han ju gjort eftersom han kliat bort hår, men det är ju lixom inte i öronen...hm... han verkar inte må dåligt av nått iaf. Tittade lite i öronen på min honkatt och hon har inte så, hon är lite mörk i öronen bara men kliar sig inte nått speciellt.
    Ska jag behandla dem mot skabb tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-30 19:06:15:
    Var till veterinären idag som sagt och det gick bra! Han hade inget skabb alls, såg jättefin ut i öronen (precis som jag tyckte själv). Veterinären sade oxå att det heller inte var svarthaka/kattacne. Så vad var det då? Ja, det visst hon inte riktigt. Håravfallet kunde bero på ngn inflammation, kanske maten, ngn allergi, men det var svårt att säga eftersom han i övrigt mår bra och äter och dricker bra. Det mörka i huden var inget ovanligt, katter kan se lite olika ut i hårbotten (och det är ju svårt att se eftersom det vanligen är massa hår där ) Så han fick en spruta med kortison som verkar mot inflammation så om det var ngt sånt så kan håret växa tillbaks. Jag skulle återkomma om han blev sämre eller liknande (men han har ju lixom aldrig varit dålig, förutom håravfallet då).
    Hela besöket gick på 300kr, helt ok
  • Svar på tråden Öronskabb på katt?
  • Zindie

Häxan Jia---tråkigt med din hund. Oj, vad stor din katt var! Jag som tycker min Zilke är en riktig tjockis, hihi.

• Rottis77
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 19:20:46 följande:
    Okej, min vet sa att advocate tog mask också...Nu måste jag iaf dit igen, för jag fick aldrig hämtat ut det och nu har de gått ett år precis. Ville bråka klart med masken som min hona var smockfull av innan jag behandlade för skabben.OCh sedan fick jag ta bort min hund i januari så nu stämmer inte receptet alls längre om an säger så. Så jag tänkte se om ja kommer fram till vet imorogn annars får jag försöka nästa vecka, så jag kan få en ny tid, nytt recpet och så innan babyn kommer här, för då kanske man inte kommer iväg så lätt
    Men om du ber om stronghold tar det garanterat både masken och skabben, jätte bra medel.
  • Häxan Jia
    Zindie skrev 2007-10-25 19:24:01 följande:
    Häxan Jia---tråkigt med din hund. Oj, vad stor din katt var! Jag som tycker min Zilke är en riktig tjockis, hihi.
    Då kan du tänka om, för min brädar Katten Gustav med hästlängder

Nä seriöst så e han för tjock, men jag vet inte riktigt hur jag skall få bukt med det, drar ner och drar ner på maten osv. De andra två är helt normala och han e tjock...
    Födda till original-Varför dö som kopior!
  • iii83

Eh jo, frontline fungerar utsökt... behöver inte skrivas ut heller..

• Hiker

Har du varit hos vet än? En tanke jag fick är om det kan vara kattacne istället? Det kommer oftast på hakan, man kan komma på andra ställen också. Det kan bli små, lite halvkala fläckar och nåt mörkt "skorpigt" i pälsen. Det smittar inte som skabb gör, så din honkatt behöver inte ha fått det, och det kliar inte speciellt heller. Det kan inte vara det?

• Zindie

Hiker---vet du vad, jag har läst om det oxå och det låter ju som om det stämmer in mer på min katt. Men behandlar man det?
    Jag har fått en tid hos veterinären så jag ska dit på torsdag med honom.
    Mina föräldar hade förresten en pipett kvar med Advocate som jag kan använda till min honkatt om det är så att det är skabb på hankatten. Då behöver jag inte ta med henne oxå till veterinären.

• Maria84
    Rottis77 skrev 2007-10-25 18:45:44 följande:
    Har han mycket "skit" i öronen, det brukar dom ha om det är öronskabb och då har förmodligen din andra katt det också. Jag hade gått till veterinären, för oftast får dom samtidigt en inflammation i hörselgången och dessa droppar är receptbelagda. Och frontline är egentligen inte för öronskabb, och det ska inte droppas ner i örat!
     Måste säga att du har lite fel där eftersom veterinärerna själva säger att man ska ge frontline mot öronskabb och det ska droppas i örat. 0,2 ml i varje öra och sen ska man upprepa det efter 3 veckor igen.
    Mamma till Liam 030605 och "Grodan" bf 080116
  • Häxan Jia
    Rottis77 skrev 2007-10-25 19:27:25 följande:
    Men om du ber om stronghold tar det garanterat både masken och skabben, jätte bra medel.
    Då skall jag be om det istället... För jag får ringa imorgon, kom inte fram på deras teletid förra veckan så nya tag denna vecka då
  • Rottis77
    Maria84 skrev 2007-10-28 15:32:16 följande:
     Måste säga att du har lite fel där eftersom veterinärerna själva säger att man ska ge frontline mot öronskabb och det ska droppas i örat. 0,2 ml i varje öra och sen ska man upprepa det efter 3 veckor igen.
    Fell har jag inte, jobbar själv på en veterinärklinik och jag hade fått stryk av veterinärerna om jag hade gett ut den infon!!!!!!Tror inte att det är så mysigt för katten att få ner detta preparat i öronen, ev kan jag tänka mig att man sätter det precis vid örat, men kan säga att vi ALDRIG säger att man ska använda frontline mot öronskabb!!

Kruxet är att oftast får katterna öroninflammation pga  öronskabben och det händer även att trumhinnorna då kan spricka och då är det riktigt illa att hälla ner frontline i öronen, och hur glad hade du då blivit på veterinären eller djursjukvårdaren som gav detta rådet utan ens ha tittat ner i öronen??
  • fantasy

jag ringde till vet och bad om att få utskrivet stronghold till alla mina hatter och hund då jag märkte att min nyhämtade kattunge hade skabb.. funkade skitbra.

• fantasy

och tills vidare han du dagligen droppa lite olja (typ oliv, mat eller majs) i öronen, för det tar död på skabbdjuren på så sätt att dom kvävs. och oljan svider inte i kattens öron.

• fantasy

behandlar du med olja så topsa dagligen rent i kattens ytteröron för skiten i öronen fastnar ju där, allt eftersom dom skakar upp den..

• fantasy

hm.. läste nu att det var vid öronen och inte i.. ja då funkar ju ingen olja kör på stronhold!

• Zindie

Ska till veterinären imorgon med min katt Zilke, ändrade tid.
    Så imorgon får jag förhoppningsvis besked om vad det är för något.

• Rottis77
    Zindie skrev 2007-10-29 16:23:47 följande:
    Ska till veterinären imorgon med min katt Zilke, ändrade tid. Så imorgon får jag förhoppningsvis besked om vad det är för något.
    Lycka till! Berätta gärna hur det gick.
  • Häxan Jia
    Zindie skrev 2007-10-29 16:23:47 följande:
    Ska till veterinären imorgon med min katt Zilke, ändrade tid. Så imorgon får jag förhoppningsvis besked om vad det är för något.
    Lycka till..
  • Ofeliaa

Min vetrinär sa att...
    2 droppar i vadera örat, var 3dje dag i 2 v, av frontline så är skabben borta.

• Liten Björn

Kör en frontline kur. Det skadar ju inte även om det inte är öronskabb. Skulle det ändå vara kvar så är det läge att kolla med vetrinären.
    Andra gången visste jag att katten hade öronskabb för jag kände igen det. Men alla rådde mig att gå till vetrinären ändå. Så jag pröjsade 1300:- för att få reda på något jag redan visste. Urkorkat. Man får lita på sin magkänsla ibland. Utifrån din beskrivning så låter det absolut som öronskabb. Droppa det där i öronen. Det ska sluta klia efter bara några dagar.

• Hiker

Nu har du väl redan varit hos vet och fått reda på vad det var... Men för att svara på din fråga brukar man inte behöva behandla kattacne. Om katten har mat- eller vattenskålar i plast bör man byta ut dom mot skålar i något annat material, och ev rengöra dem oftare. Man kan ta lite olja och torka bort det svarta med.

En av våra katter hade acne (svarthaka) för inte så länge sen. Vet tyckte att vi skulle använda medel mot ungdomsfinnar på henne, men det luktade jättestarkt, så det vågade vi inte... Iallafall så försvann det när vi bytte matskålar. Lycka till med kisse!

Svar på tråden Öronskabb på katt?