Inlägg från: Eva och Nadjas mamma |Visa alla inlägg
  • Eva och Nadjas mamma

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Leoella skrev 2007-10-27 20:18:03 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-27 09:53:15 följande:
    Felet tycker jag är att vi andra som INTE tydligt "skyltar med könet" _förväntas_ göra det. Om man har rosa på en pojke och någon säger "å vilken söt flicka" och man rättar och talar om att det är en pojke så riskerar man få kommentaren "men.. han har ju rosa på sig..?" Det är bara för mig att lyssna på omgivningen för att konstatera att vi varken "kan" välja tapet till barnrummet, köpa vagn, lakan till sängen eller kläder eftersom vi ännu inte vet vilket kön barnet har. Det känns rätt jönsigt och löjligt att jag hela tiden ska behöva förklara för vuxna människor att det kan vi visst det!! Att VI inte anser att vi måste ha ljusblått till en pojke och rosa till en flicka. Varför ska jag BEHÖVA förklara det ens? Om jag läser här och på andra forum hittar jag många, många som råkar ut för ifrågasättanden om deras barns kläder, intressen och annat för att de inte följer normen. DET tycker jag är fel. Att barn kan retas är ett problem. Men det STORA problemet är ju att barn retas därför att de lärt sig av vuxna vad som inte är okej. Om barn hemma får höra att föräldrarna talar om någon bekant som fått barn och inrett barnrummet i "fel färg" så lär de sig ju en del på det. De lär sig att det finns fel färger om man är ett visst kön. Och de lär sig att det är okej och till och med önskvärt att kommentera sånt. Barn kommer ju inte SJÄLVA på att tex rosa är "bara för tjejer". Så; problemet ligger fortfarande hos intoleranta vuxna tycker jag. Själv tycker jag inte det är så mycket till "ramaskri". Om det vore det så skulle väl inte jag vara i minoritet med att "kunna" välja tapeter, kläder och vagn innan vi vet könet på barnet. Då skulle väl inte jag eller andra bli ifrågasatta om/när vi väljer "fel färg". Jag upplever snarare att det tvärtom är enormt starka krafter som verkar vilja BEVARA stora könsskillnader som egentligen är totalt onödiga (tex klädfärger och fritidsintressen). Jag tycker inte heller jämställdhet sitter i kläderna. Men det är EN aspekt i debatten och denna tråd handlar om just detta. Gällande din mening "att normalisera rosa på killar ..." så förstår jag inte ens vad du menar. Rosa är en FÄRG, inget annat. Det som är obegripligt är varför den färgen skulle vara reserverad för ett viss kön.
    Jag kan nog hålla med dig om mycket, Leoella. Men i vissa områden tror jag att du har fel, tex att barnen retas för att de lärt sig det hemifrån. Jag tror att barnen retas för att något avviker. Barn får inte allt hemifrån utan tar in mycket från samhället utanför hemmet. Många barn är väldigt skarpa och håller koll på vad som gäller, många gånger bättre koll än föräldrarna. De lär sig vad som är normalt och de som är annurlunda blir lätta offer.
    Rosa är bara en färg... det har du rätt i. Och visst kan man tycka att det är töntigt att den är reserverad för tjejer. Det har liksom blivit en tjejfärg. Men så är det nu och jag tycker inte att det är något problem alls i det även om jag tycker att det är töntigt. Vari ligger katastrofen? Kan inte tänka mig att det är många pojkar som gråter sig till sömns för att de inte kan ha rosa kläder.
    Sätter du på din son helrosa kläder ändå så är det väl självklart att de som inte vet annat kommer att ta honom för att vara en flicka. Det har inte med elakhet att göra. De gör sina gissningar utifrån det vanligaste förekommande. Och det vanligaste förekommande är att flickor har rosa kläder och inte pojkar. Likaså för syrianer som är blonda och blåögda, de får antagligen höjda ögonbryn när de säger att de är syrianer eftersom de är lite ovanliga i sitt slag.
    Jaja, jag hoppas du förstår vad jag menar och hoppas på överseende om jag varit otydlig eller luddig. Det är trots allt lördagkväll och jag har fått i mig ett par glas.
  • Eva och Nadjas mamma
    Bonanza skrev 2007-10-27 20:32:06 följande:
    Enda anledningen till att min son skulle bli retad för sina kläder, är för att föräldrar som du har lärt sina barn det! Kom inte och skyll på oss!!Och jag sitter här i mina mjuksbyxor och gröna tröja. Min man sitter bredvid i sina mjukisbyxor och röda tröja. Inte är han täckt i monster och mörkt, och jag i rosa och gullegull? Nej, för vuxenvärlden är mycket mer könsneutral än barnvärlden. Skrämmande nog!
    Bonanza, vad har du för syn på dina barn??
    Tror du att alla deras egenskaper kommer från dig?? Tror du verkligen att dina barn inte tar in andra uppfattningar och syn än det som du lär dem? Det spelar ingen roll om man ältar och ältar med sitt barn om att man aldrig får retas(visst är det bra att älta det) men det utgör ändå ingen garanti för att du inte får ett retande barn.
    Barn formas inte enbart av sina föräldrar utan av hela samhället.
  • Eva och Nadjas mamma

Sen tycker jag inte att det är färgerna som är boven i kläderna utan modellerna. Det finns ju massor av rosa piketröjor till killar och min tjej som går i lågstadiet anser att hon vuxit ifrån rosa. Igår sa hon att hennes favoritfärger var svart, vitt och brunt. Hon har nästan bara såna tråkiga färger men det är ändå inget tvivel om att det är tjejkläder.
    Och modellen på kläderna skiljer sig ju enormt (vad andra än påstår) mellan kvinnliga och manliga kläder. Så det är väl fullt förståeligt att barnkläderna tar efter.
    Barn ska ju ta efter det mesta andra vi vuxna tutar i dom så varför inte klädmässigt?
    Tycker vi vuxna verkligen att det är fel att vi kvinnor har en viss modell på våra kläder och män en annan? Jag tycker iallafall inte att det är ett dugg fel. Felet kommer väl från de som inte kan acceptera att vissa bryter mot normen. Men tyvärr är det ju så vanligt att barn retar de som bryter mot normen och det beror på att deras hjärnor inte är såpass utvecklade att de inser det töntiga i att bry sig hur andra ser ut. Men det är ett problem i sig och löses inte genom att försöka ta bort könsindelade kläder.

• Eva och Nadjas mamma
    Bonanza skrev 2007-10-27 22:54:19 följande:
    Men herregud, vem är samhället om inte du och jag och alla andra? Hade inte de vuxna haft en märklig åsikt, hade inte barnen haft dem. Sen ÄR det så att barn tar efter sina föräldrar främst, det finns det massor av forskning på. Men visst påverkas de av samhället i stort, men enda anledningen till att ett barn skulle reta mitt barn är att det barnet har lärt sig det av det vuxna samhället - som består av människor med era åsikter!! Och vuxna har olika modeller på kläderna eftersom vi har olika former på kropparna. Det har inte barn!
    Med era åsikter??? Vilka åsikter syftar du på? Jag är emot all typ av mobbning.
  • Eva och Nadjas mamma
    evelgen skrev 2007-10-28 01:41:02 följande:
    Jag tycker "barn är så elaka" nämns hela tiden i olika sammanhang... Jag har aldrig träffat på ett elakt barn. Tycker bara den meningen är något som vuxna säger av rädsla. Rädsla för att deras barn ska vara fel fel sett ur samhället eller för att andra vuxna ska se ner på deras barn och sen tycka något om hur de är som föräldrar.Självklart vill man sitt barns bästa och vill inte att det ska hända det något. Men jag tror att en människa kan ha på sig i princip vad som helst utan att bli retad. För om man inte tar emot det som andra säger till en utan man låter det rinna av och är stolt över sig själv så är det ju ingen som bryr sig mer. Man är sig själv och är nöjd och glad för det. Det är nog först då man kan sluta vara rädd för att passa in. För man kommer aldrig passa in överallt. Alla har ju olika smak och olika tankar om vad som passa sig och inte. Jag tycker att man ska sluta försöka vara så jäkla perfekt och bara vara sig själv...
    Håller inte med dig? Vissa barn är visst elaka. Tycker du själv inte att man kan kalla barn som mobbar för elaka? Då undrar jag vad elakhet är för dig.
  • Eva och Nadjas mamma
    Bonanza skrev 2007-10-28 08:57:39 följande:
    Alltså, även om man är emot mobbning, lär man sina barn att "killar kan inte ha rosa och glitter" och då får barnen en anledning att retas. Det ligger inte i barns gener att se rosa på pojkar som något märkligt, det är något de lär sig av oss vuxna. Vuxna med era åsikter.
    Det som ligger i vissa barns gener är väl att retas för det som avviker från normen. Det här med tjej och killfärger är ju bara en av alla modegrejer som finns och det har blivit onormalt med killar i kjol. Det är inte det som jag är emot utan snarare att man ska behöva bli retadför att man inte följer normen.
  • Eva och Nadjas mamma
    Bonanza skrev 2007-10-28 09:03:48 följande:
    Ja, och det är vi vuxna som sätter normen. Vad är det du inte förstår? Lär man sina barn att killar inte kan ha rosa, så är man orsaken till problemet, varesig man vill eller inte.
    Det är inte fel att det finns en norm, utan det är fel att man blir retad för att man inte följer normen. Ser du skillnaden? Och jag har inget problem, det är det du som har?
  • Eva och Nadjas mamma
    Bonanza skrev 2007-10-28 12:30:47 följande:
    Jo, jag tycker att det är fel att det finns en norm. Jag tycker att det är trist att killar i rosa, invandrare, homosexuella, rödhåriga och tjocka ska retas för att de inte följer den norm vi har i samhället! Vit, smal, söt, hetero och klädd i rätt kläder - är det så man ska behöva vara för att duga?
    Och ja, självklart har jag ett problem! Det är definitivt ett problem att vuxna människor förmedlar till sina barn att min son är konstig!
    Varför är det fel med normer, det är helt naturligt att flertalet har en gemensam syn på vad som är snyggt och att en minoritet skiljer sig. Det är trist att de som skiljer sig från normen blir retade och det är också där problemet ligger.
    Så vad Bonanza, är det du vill ändra på? Hur vill du lösa det här problemet?
  • Eva och Nadjas mamma
    Bonanza skrev 2007-10-28 17:10:32 följande:
    Vad jag vill ändra på? Jag vill att min son ska kunna klä sig i rosa och glitter från topp till tå utan att vuxna tittar snett eller att barn retas.Hur ska vi lösa problemet? Tja, alla vuxna borde skaffa sig sunt bonnförnuft och inse att de har gått på en stor bluff från klädindustrin. Självklart kan alla barn ha alla färger och former. Jag personligen skulle skämmas lite ifall jag baserade hur mina barn ska se ut, på ett ideal som klädföretagen har satt upp för att sälja kläder! Om bara vi vuxna vågade klä våra barn i de färger de passar i och vill ha, skulle barnen inte retas - eftersom en pojke i rosa vore lika lite konstigt som en tjej i blått!
    Jag förstår... Du tycker alltså att lösningen på problemet är att normalisera det som avviker. Men det löser ju bara problemet för stunden tills det kommer nåt annat som avviker. Det bästa är väl ändå att få bort den där synen om att det normala är det som är det bästa och det som avviker kan man retas för.
    Om det nu skulle bli så som du vill, att det inte blir lika konstigt med pojkar i kjol och därför retas inte längre pojkar med kjol, tycker du då att problemet är borta??
    Det kommer ändå alltid att finnas kläder som är mindre normala och de kläder som är normala. Alltid! Därför är det väl bättre att det lärs ut och arbetas hårt med att få bort den negativa klangen i ordet onormal. Även du Bonanza, måste ändra tankesätt för att vara en bra förebild mot dina barn. Om jag skulle kalla din son för onormal när han hade sina rosa kläder på sig, då skulle du bli skitförbannad, eller hur? Varför? Jo, för att de allra allra flesta ser det som en förolämpning att kallas för onormal, när det inte alls behöver vara en förolämpning.
    Man kan ta det som en komplimang istället, eller hur? Sånt tycker jag man ska jobba på istället för att göra alla kläder till unisexkläder.
    Förstår du vad jag menar, eller har jag inte lyckats vara tydlig nog?
  • Eva och Nadjas mamma
    Redgreen skrev 2007-10-28 23:51:47 följande:
    Fast Evas och Nadjas mamma har fel, vuxenkläder är inte alls lika uppdelade som barnkläder är. Vuxna män har rött, rosa, orange och lila, men många tycker ändå att det inte går att sätta på stackars små pojkar för att de blir förvirrade i sin könsidentitet då. Kanske är därför min bror är så himla manlig i dag, för att han "tvingades" ärva mina saker på 80-talet (då ännu fler män faktiskt hade rosa - min sambo hade en hel träningsdress men han klarade sig helskinnad ändå)
    Men jag tycker att det bara är rosa som man inte hittar pojkkläder i. Rött och orange finns det ju massvis av på pojkavdelningen och lila tror jag också. Men det finns ju alltid nån annan detalj på kläderna som visar att det är pojkkläder.
    Tjejer kan ju ha vilka färger som helst och ändå se flickiga ut.
    Så färgerna är väl inte det avgörande på barnkläderna heller utan helheten. Precis samma med vuxenkläder. Det är väl bara när det handlar om bebiskläder som rosa och blått är det avgörande för om det är tjej- eller killkläder.
    Sen att barn tar efter de vuxna är ju helt naturligt. Det är ju ofta som att de är vuxna eller äldre barn som blir barnens förebilder.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????