Varför klä sin pojk i tjejkläder????
Felet tycker jag är att vi andra som INTE tydligt "skyltar med könet" _förväntas_ göra det. Om man har rosa på en pojke och någon säger "å vilken söt flicka" och man rättar och talar om att det är en pojke så riskerar man få kommentaren "men.. han har ju rosa på sig..?" Det är bara för mig att lyssna på omgivningen för att konstatera att vi varken "kan" välja tapet till barnrummet, köpa vagn, lakan till sängen eller kläder eftersom vi ännu inte vet vilket kön barnet har. Det känns rätt jönsigt och löjligt att jag hela tiden ska behöva förklara för vuxna människor att det kan vi visst det!! Att VI inte anser att vi måste ha ljusblått till en pojke och rosa till en flicka. Varför ska jag BEHÖVA förklara det ens? Om jag läser här och på andra forum hittar jag många, många som råkar ut för ifrågasättanden om deras barns kläder, intressen och annat för att de inte följer normen. DET tycker jag är fel. Att barn kan retas är ett problem. Men det STORA problemet är ju att barn retas därför att de lärt sig av vuxna vad som inte är okej. Om barn hemma får höra att föräldrarna talar om någon bekant som fått barn och inrett barnrummet i "fel färg" så lär de sig ju en del på det. De lär sig att det finns fel färger om man är ett visst kön. Och de lär sig att det är okej och till och med önskvärt att kommentera sånt. Barn kommer ju inte SJÄLVA på att tex rosa är "bara för tjejer". Så; problemet ligger fortfarande hos intoleranta vuxna tycker jag. Själv tycker jag inte det är så mycket till "ramaskri". Om det vore det så skulle väl inte jag vara i minoritet med att "kunna" välja tapeter, kläder och vagn innan vi vet könet på barnet. Då skulle väl inte jag eller andra bli ifrågasatta om/när vi väljer "fel färg". Jag upplever snarare att det tvärtom är enormt starka krafter som verkar vilja BEVARA stora könsskillnader som egentligen är totalt onödiga (tex klädfärger och fritidsintressen). Jag tycker inte heller jämställdhet sitter i kläderna. Men det är EN aspekt i debatten och denna tråd handlar om just detta. Gällande din mening "att normalisera rosa på killar ..." så förstår jag inte ens vad du menar. Rosa är en FÄRG, inget annat. Det som är obegripligt är varför den färgen skulle vara reserverad för ett viss kön.
Rosa är bara en färg... det har du rätt i. Och visst kan man tycka att det är töntigt att den är reserverad för tjejer. Det har liksom blivit en tjejfärg. Men så är det nu och jag tycker inte att det är något problem alls i det även om jag tycker att det är töntigt. Vari ligger katastrofen? Kan inte tänka mig att det är många pojkar som gråter sig till sömns för att de inte kan ha rosa kläder.
Sätter du på din son helrosa kläder ändå så är det väl självklart att de som inte vet annat kommer att ta honom för att vara en flicka. Det har inte med elakhet att göra. De gör sina gissningar utifrån det vanligaste förekommande. Och det vanligaste förekommande är att flickor har rosa kläder och inte pojkar. Likaså för syrianer som är blonda och blåögda, de får antagligen höjda ögonbryn när de säger att de är syrianer eftersom de är lite ovanliga i sitt slag.
Jaja, jag hoppas du förstår vad jag menar och hoppas på överseende om jag varit otydlig eller luddig. Det är trots allt lördagkväll och jag har fått i mig ett par glas.