Inlägg från: Eva och Nadjas mamma |Visa alla inlägg
  • Eva och Nadjas mamma

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Isolde skrev 2007-10-29 10:36:37 följande:
    Men varför är det viktigt att flickor ser "flickiga" ut och pojkar "pojkiga"? Jag fattar verkligen inte det.Själv vill jag att mina barn ser ut som barn, med kläder som är passar deras kroppar, är lekvänliga och trevliga. Därför har både son och dotter praktiska byxor ? utomhus slitstarka och i färger som inte blir synligt smutsiga så snabbt, inomhus gärna tajts/långkalsonger som sitter skönt ? och tröjor i alla möjliga färger, inte alltför tajta som går ned ordentligt över magen.
    Varför tycker du att det är viktigt att dina barn ser ut som barn? Det gör dom väl i vilka kläder dom än har på sig?
    Jag fattar inte varför det är ett så stort problem för många att pojkar har vissa kläder och flickor andra. Det är bara en av alla onödiga normer och ideer som vi har i samhället, varför haka upp sig på det?
  • Eva och Nadjas mamma
    Isolde skrev 2007-10-29 11:54:02 följande:
    Tja, för att de ÄR barn ... Och inte små vuxna. Uppdelningen i flickor och pojkar är ? som du själv säger ? onödig. Det finns ingen vettig anledning till varför man ska poängtera småbarns kön."För att det är norm" säger ingenting.
    För att de är barn,ja... Pojkar är väl pojkar och det vill väl vissa att de ska se ut som också, det är väl inget fel med det. Onödigt kanske, men inte fel enligt mig. Det är en modegrej typ som har blivit omtyckt av många så då kan det väl inte vara helt fel? När så många är nöjda med det, menar jag.
  • Eva och Nadjas mamma
    Isolde skrev 2007-10-29 12:19:07 följande:
    Problemet uppstår när man säger att de som _inte_ väljer att följa uppdelningen gör fel, när man påstår att vi som klär våra barn utifrån vår smak och våra tankar kring hur barn ska vara klädda snarare än utifrån normen, "offrar" våra barn för "våra politiska värderingar". Problemet uppstår när folk förfäras över en pojke som klätt sig i det finaste han kan tänka sig, bara för att han inte följer normen. Problemet uppstår när det är stört omöjligt att köpa kläder i rätt storlek åt sin lilla tjej, för modet säger att jeansen ska vara tajta.
    Precis! Det är det jag försökt komma fram till hela tiden! Problemet är inte att det finns en norm ( för det är oundvikligt, kommer ju alltid att vara normer) utan problemet är att vissa tycker att det är fel att inte följa normen och tycker att det är ett skäl till att retas.
    Vad jag menar då är ju att man löser ju inte det problemet genom att göra alla kläder till unisexkläder eftersom det då skapas en ny norm och de som avviker från den kommer också att bli retade. Alltså måste attityden förändras hos de allra flesta och de gäller att även du inte ser ner på någon liten tjej som går med supertajta kläder och ser ut som en liten miniversion av en vuxen.
  • Eva och Nadjas mamma
    Bempa skrev 2007-10-29 13:01:33 följande:
    Hm, har pratat med många olika människor om detta, o varför vill vi ha ett könslöst samhälle? För det är känns som om det är dit vi är på väg, o meningen med det är?Jag tycker att det är charmigt med killar o tjejer, varför ska alla vara likadana?Visst, jag hoppas verkligen att vi blir likvärdiga inom jobb o liknande, men man kan väl få vara tjej. Gillar att klä upp sig i en snygg klänning, utan att Johan kommer med en likadan! Jag vill kunna känna mig kvinnlig, o män vill vara manliga. Män o kvinnor, killar o tjejer är INTE lika i alla samanhang, o det är ju så det är!!! O varför vill man att det ska vara så???
    Precis! Varför göra en så stor sak av det hela?? Det skulle vara mycket tråkigare om inte kläderna var anpassade för kvinnor resp. män.
    Varför brusa upp sig över det här med kläderna och inte när det kommer till namn tex?
    Tänk om jag ville heta Jonny, men inte fick det pga att jag var flicka? Stackars, stackars mig då, som inte fick heta Jonny... Ni hör ju att det blir lite löjligt...
    Och som sagt så tror jag inte att det är många pojkar som gråter sig till sömns för att de inte får ha klänning.
  • Eva och Nadjas mamma
    Isolde skrev 2007-10-29 13:25:23 följande:
    Jag vill inte att alla ska vara likadana. Jag vill att alla ska få vara som de vill vara.Om min man vill ha en klänning får han ha det. Om han är så intresserad av att klä sig i kvinnokläder att han är transvestit, kanske vi måste tala om saken eftersom det handlar om sexualitet och jag är rätt inblandad i hans sexualitet. Men om han hittar en snygg klänning som passar honom och som han ser snygg/känner sig praktisk ut i, varför skulle jag ha någon åsikt om den saken? Däremot skulle jag aldrig tvinga honom att bära kläder som han inte vill ha.
    Hahaha...förlåt men jag måste bara fråga... Kan du tänka dig tanken på din man som går och provar klänningar och väljer en som han känner sig snygg och praktisk i utan att dra på smilbanden??
    Tack för ditt inlägg iallafall, det fick mig att bli på gott humör. Jag föreställer mig min Daniel i en röd sidenklänning med hans breda håriga axlar...
  • Eva och Nadjas mamma
    Isolde skrev 2007-10-29 14:08:39 följande:
    Det som får dig att fnissa är ju din karl i en klänning som inte passar honom. Fundera i stället på klänningar som är sydda för mäns kroppar, så kanske det inte är lika fnissframkallande.
    Jo men då blir det ju en "mansklänning" och då blir det ju återigen uppdelat kön emellan. Det var det jag trodde att ni var emot.
  • Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2007-10-29 14:15:11 följande:
    Nja. Att kläder ska vara sydda för kroppen den sitter på är väl självklart? Ingen vill väl ha illasittande kläder oavsett kropp?pojkkroppar och flickkroppar är INTE är så olika att det rättfärdigar att den ena sorten kan ha kjol och inte den andra, eller att flickkroppar skulle passa i fjärilar och pojkkroppar bara i traktortryck. Det är enbart ett kulturellt och socialt påhitt.
    Men vad kom påhittet ifrån då? En hög efterfrågan kanske? Hursomhelst blev ju påhittet populärt och omtyckt så det är väl inte konstigt att det lever kvar?
    Hursomhelst så är det ju självklart som du säger att plaggen skiljer sig beroende på kön i vuxenkläder (eftersom vi ser olika ut). Lika självklart för mig blir det då att barnkläderna tar efter, även om det inte är någon nödvändighet.
    Barn vill vara som äldre barn och äldre barn vill vara som vuxna.
    Om fadern i familjen sätter på sig klänning först så ökar nog chansen att hans son också kommer att vilja ha en.
  • Eva och Nadjas mamma
    Pejgan skrev 2007-10-29 14:26:25 följande:
    och jag har definitivt inte sagt att man ska tvinga barnen att klä sig "mot könsrollerna" men om de VILL göra det så ser jag absolut ingen anledning att säga nej. Och så länge de inte har åsikter så köper jag det jag tycker är snyggt.Jag har svårt att tänka mig att NÅGON anser att man ska tvinga på sin 5-åriga flicka en traktortröja medan hon skriker att hon vill ha balettkjol...Däremot tvivlar jag starkt på att en 5månaders bebis (tex) ligger och tänker "åh jag vill se ut som pappa, varför tvingar mamma på mig en ROSA sparkdräkt??".
    har inte syftat på spädbarn, för hur de klär sig kunde inte vara mer irrelevant. i de fallen är det ju alltid föräldrarna som bestämt.
  • Eva och Nadjas mamma
    Redgreen skrev 2007-10-30 02:35:11 följande:
    Det är viktigt eftersom om man ska komma någonstans med jämställdhet så måste man börja med det lilla, och då spelar det stor roll tex hur man behandlar killar och tjejer, som jämlikar eller ej, och i det spelar kläderna roll. Om tjejerna bara får kläder att vara söta i lär de sig aldrig att ta för sig och tvärtom. Därför.
    Tror inte att kläderna spelar roll. En vuxen som beter sig klokt ska inte ens titta på kläderna när den talar till en person. Det är vi vuxna som måste lära oss att behandla folk efter person och inte efter kön eller kläder.
    Sen har inte poppiskläder med jämställdhet att göra överhuvudtaget.
    Som jag skrev tidigare i tråden... Titta på den otecknade versionen av Karlsson på taket. Tjejerna och killarna klär sig likadant, samma modeller och färger och allt men kolla hur tydligt ojämställt det ser ut hemma hos dom.
    Så slutsatsen är att vi har gått långt framåt med jämställdheten samtidigt som kläderna blivit mer könsindelade. Tror inte att det finns nåt samband där.
  • Eva och Nadjas mamma
    Chloe skrev 2007-10-29 14:31:41 följande:
    Eva och Nadjas mamma:"Hursomhelst så är det ju självklart som du säger att plaggen skiljer sig beroende på kön i vuxenkläder (eftersom vi ser olika ut)."Nja, vuxenkläder är uppdelade i dam och herr delvis p.g.a. förmodade olika kroppar, men också p.g.a. andra sociala regler. Att kjolar generellt görs för kvinnor beror inte på att män rent fysiskt inte kan ha kjol, utan på att i konceptet "man" ingår det att _inte_ ha kjol. På samma sätt tillverkas en behå för kvinnor, trots att många kvinnor har i princip platta bröst medan en del män har bröst (p.g.a. övervikt eller gynekomasti). Som redan har påpekats av Isolde m.fl. så handlar det inte om att flickigt eller pojkigt är bättre eller sämre, utan om att föreställningar om kön begränsar individer.
    Självklart ska könet inte begränsa individen pga nån fix ide som uppkommit nån gång i tiden. Därför är det inte olagligt för män att klä sig i kvinnokläder. Man får väl ha i princip vad som helst på sig bara man skyler sig?
    Och det är ju bra. Men har man alltför konstiga och ovanliga kläder så ökar risken för att bli retad. Gäller allt som sticker ut och det är ett stort problem som jag faktiskt inte vet hur det ska lösas förutom att prata mycket med barn angående det här med att vara annurlunda och att det faktiskt inte är fult att vara "onormal".
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????