• Meli

Myror

Hur blir man lättast av med jordmyror, vi har hela gräsmattan full med rödmyrebon, eller vi hade det förra sommaren, och de har nog inte flyttat.... jag hällde på vanligt gift, men det hjälpte inte så mycket. Finns det någon som har bra tips.

Vi vill helt inte förgifta hela trädgården, då vi vill använda den också, och katterna springer där....

• Svar på tråden Myror
  • Crazy Red

Hmm rackarns.. jag kanske skulle ha frågat dem vart de skulle

hi hi hi jag skojar bara.. jag har inte en aning.. jag såg dem aldrig mer så kanske flyttade dom eller så *får nästan en klump i halsen* utplånade jag en hel myrnation... det lät ju inte så snällt....

• NinaFina

Crazy red: Hmm... Det borde du har gjort innan! akta dig så inte hela huset vandrar iväg en vacker dag! Myrornas hämnd mot kanelterrorn!

• Mamma Ninna

Vi har svartmyror i grusgången,eller snarare där det varit en rabatt tidigare. Hällde kokande vatten på dem, inte populärt Dock var de så många att det var omöjligt att utplåna dem alla så nu är de här igen!!

Orkar inte kånka på flera grytor kokande vatten så jag ska nog prova såna där dosor så fort de vaknat till ordentligt!!!

• Meli

NinaFina

Jo, de flytar sig nog bara, men jag tänkte att man kunde börja närmast huset och sen arbeta sig utåt och driva dem mot grannarna och kyrkogråden som är en av våra grannar

• Maria84

Ja dessa sabla myror.. Att de inte kan hålla sig till att vara i skogen

Vi har dem precis i dörren till våran vedbod. Varje år förstör vi den men varje år blir det en ny. Hjälper inte ens att hälla bensin på dem.

Och så har vi dem inne då. Mindre kul eftersom man inte kan ha nåt framme utan att de är där. Allt ätbart måste förvaras i kylskåpet vilket leder till att det blir väldigt fullt där.

Är det myrdosorna ni menar eller finns det några mer slags dosor mot detta??

• Peki

Jag har gett upp
    En av rabatterna är full av myror och i gräsmattan finns också bon. Med huset ärvde vi 'dundermyrgift' - också utsmugglat från Anticimex.

Visst tar det kål på myrbona men innan dess hinner ju myrorna flytta någon annanstans. Efter att de flyttade närmare och närmare huset slutade jag. Nu svär jag mest åt dem - vilket är ungefär lika (in)effektivt som mycket annat men jag känner mig i alla fall bättre efteråt

• Gustie

Vi hade massor med myror på ett par ställen förra sommaren, och vi hällde kokande vatten över boet.
    Det hjälpte för oss i alla fall, för vi såg inte till några efter det.

• musli

Tänk på att om ni har trähus så kan myrorna flytta in i väggarna och bygga bo och då äter de upp träet i väggen... särskilt hästmyror och rödmyror... här har vi hästmyror i väggen, tack gode gud så är våran hemförsäkring en av de få som täcker hästmyror... så till midsommar så kommer anticimex och försäkringen täcker även om det måste rivas bort och lagas... har även rödmyror i väggarna i ladugården... och jordkällaren... får ta det samtidigt...

• Jäntungen

OK, så jag har sökt på internet en stund nu, och det här är den bästa sidan jag har hittat än, så jag blev medlem för att kunna bli med på diskussionen.....
    Vi har myror i köket och badrummet i vårt hus.
    Vi hade en spray förut, men den tog slut, och jag vet inte var jag kan få tag på en ny.
    Min mamma sa att vitpeppar skulle hjälpa, men det gjorde absolut ingen skillnad, och nu när myrorna har börjat invadera badrummet också, börjar det bli löjligt.
    Jag provar för tillfället kanel i fönsterkarmen i badrummet, men myrorna har liksom sin ingång i mellanrummet mellan väggen och sagda fönsterkarm, så jag vet inte hur mycket det kan hjälpa...

Vilka myror kan det vara jag har?
    Det finns absolut inte mycket att säga om dom; de är små, svarta, och tycker om söta saker.
    Jag har ingen aning om vad de gör i badrummet, men det kanske har något att göra med schampot?
    (Förlåt om jag stavar fel ibland - språkblandningsproblem)

PS: Har även stora spindlar - och små - som kryper omkring lite varstans; tips? (DS)

• Champagne

Jäntungen

Välkommen hit

Det finns ett medel som heter Baytion (lite osäker på stavningen). Det är bättre än Myrr (påstår min mamma i alla fall ).

Jag skulle tro att det är vanliga svarta myror du har. Antingen pudrar du med Baytion utanför huset eller ring Anticimex. Då får man myrdosor som myrorna tar mat ifrån och ger till myr-drottningen och då dör hela samhället. Har testat det och det fungerar!

Svar på tråden Myror