• Meli

Myror

Hur blir man lättast av med jordmyror, vi har hela gräsmattan full med rödmyrebon, eller vi hade det förra sommaren, och de har nog inte flyttat.... jag hällde på vanligt gift, men det hjälpte inte så mycket. Finns det någon som har bra tips.

Vi vill helt inte förgifta hela trädgården, då vi vill använda den också, och katterna springer där....

• Svar på tråden Myror
  • Skarpa

Vitpeppar funkar rätt bra, och är ju inte giftigt heller.

• Meli

Skarpa

Ok, rör man bara runt lite i boet och häller i massa finmalen vitpeppar, eller....

• Beppan812

Tror att det finns något som heter myraskar där myrorna går in och giftet fastnar på benen . De tar sedan med sig giftet ner i stacken vilket på något sätt ska göra att de dör ut.
    Lite mysko förklaring men hoppas att du förstår vad jag menar

• Skarpa

Tja... har bara använt det någon enstaka gång, så jag vet inte exakt hur man skall göra... men det verkar ju vettigt att få ner det i boet. Har mest använt det på myrstigar som gått på mindre lämpliga ställen...

• musli

det finns som beppan sa små foderaskar i plast som man sätter ut och som myrorna äter i och då fastnar gift på deras ben och de tar med det in i boet... används även i myrbon i väggar, vi kommer att använda det på våra hästmyror som försöker äta upp vårat hus, bara det blir sommar och de vaknar!
    anticimex vet mer och troligen även granngården (lantmannaföreningens butik)

• Meli

ok, då blir det att vitpeppra hela gräsmattan och fylla den med små vita plastdosor, nåja, bara de försvinner så

• NinaFina

De där dosorna är faktiskt bra. Vi hade dem förra sommaren för att bli av med myrorna som hotade invadera vår trädgård. Det är en honungssöt vätska som man häller i de där små dosorna som myrorna gillar och suger upp och matar äggen med i boet fick vi förklarat för oss. på så sätt dör boet ut så småningom. Man måste ha en god portion tålamod, för "Rom byggdes inte på en dag" .

• hallonblomma

Vi har problem med massor av myror. Dom trivs under våra trädgårdsplattor och jag har provat med vitpeppar, med vanligt myrr, med dosor mm. Och det enda som funkat bäst hittills är pulvret som jag fick av anticimex. Har ju kompisar som jobbar där så man får ju utnyttja dom lite ibland oxå

• Crazy Red

Kanel är jättebra att hälla vid "boet" det är ju inte farligt heller och luktar gott men myror tycker INTE om.....

• NinaFina

crazy red: Är det inte risk att de bara tar sitt pick och pack och flyttar på sig då?

Svar på tråden Myror