Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Meli

Myror

Hur blir man lättast av med jordmyror, vi har hela gräsmattan full med rödmyrebon, eller vi hade det förra sommaren, och de har nog inte flyttat.... jag hällde på vanligt gift, men det hjälpte inte så mycket. Finns det någon som har bra tips.

Vi vill helt inte förgifta hela trädgården, då vi vill använda den också, och katterna springer där....

• Svar på tråden Myror
  • tinna

Jag hatar myrorna! Vi har små svartmyror i köket, badrummet och kontoret. Blir vansinnig på dom! Men jag har sett vart dom kommer in, ska nog testa med vitpeppar då!

Sen har jag hela trädgården fyll med skogsmyror. Testade att myrra dom igår, det gick åt en hel burk, min man tyckte att jag var galen. Ska sart gå ut och se hur det har gått, kanske skulle köpa en jätteförpackning med vitpeppar också. Eller göra en blandning av vitpeppar och kanel och strö ut på dom värsta ställena.....

• Meli

såg att Myrr hade ett medel där man la i giftpåasa i vatten och vattnade ut. Vattnade gräsmattan igår, hoppas det fungerar.....

• Peki

Men skogsmyror är ju "snälla" myror... de ska man inte försöka få bort. De lever på skadeinsekter, bl a bladlöss, och äter även larver och ägg så de ska man uppmuntra i stället .

Det är alla andra sorter som är skadedjur, som mjölkar bladlöss och äter upp blommorna...

• tinna

Peki: Dom får vara hur snälla dom vill, men dom behöver inte bo i hela min trädgård och i alla rabatter. Man blir biten överallt när man rensar land, kan inte sola på trädgården och absolut inte gå barfota....

• Peki

Tinna: Om de bor i rabatterna är de inte skogsmyror. Då är det de elaka myrorna (mindre och svarta, röda eller gula). De ska UT!
    Skogsmyror är de som bor i myrstackar. Vi har båda sorterna på tomten och de i rabatten förföljer jag och myrstacken i skogsbacken får vara ifred.

Jag kanske låter lite petig, men det kan vara bra att tänka på att vissa sorters myror faktiskt är bra att ha

• tinna

Peki: Jag har koll på vilka myror som är vilka Dom som jag har över hela trädgården är dom som är röda och svarta, alltså vanliga skogsmyror. Dom har sin stack under och i en björk på trädgården och utgår därifrån och befinner sig som sagt över hela trädgården. Det är jobbigt när man har barn som vil leka i trädgården men som knappt törs för att han blir översållad med myror. Jag vet att dom gör nytta, men det får dom gärna göra nån annanstans just nu.

• Peki

Tinna: Då förstår jag

Har inte tänkt på att det kan vara jobbigt med dem också, utan har varit lite sur på att skogsmyrorna inte har varit lika intresserade av rosorna (bladlössen) som svartmyrorna (som är de som finns överallt där vi är)

• Jäntungen

Tack, Sunflower!
    Jag bor inte i Sverige nu, men jag ska försöka ordna det så fort jag kommer tillbaka!
    Vet du om kanel ska fungera mot dom här?
    Jag tror det gör det, för nu har dom börjat på köket igen...

• Stjärnstoft

Funderade på myrdosor som ni pratat om - är det bara Anticimex som säljer och är det bara för inomhusbruk??

• tinna

Uppsalatjej: Det finns myrdosor på ica och granngården. Köpte två igår på ica. Dom är för inomhusbruk eller på altan med tak. Dom ska placeras oåtkomliga för barn. Detta gjorde att vi inte kunde ställa dom precis där dom kommer in utan en bit bort. Så igår och idag på förmiddan var det rena autobahn genom badrummet. Men nu ligger det mest döda myror utmed "vägen", jag hoppas att alla dom andra har tagit sig in i boet med giftet och sen dött därinne.

• Gunzan

Kanel!!

Funkar superbt här. Fast det är lite fuskit kanske för det är under balkongen och det regnar inte så mycket där. Det finns även små burkar som ser ut som puckar funkar ganska bra.

/Gun

• tinna

Nu har vi snart haft våra dosor uppe i en vecka och nu syns det inga levande myror mer nånstans. Dom verkar fungera!!

• Kajak

myror och myror och deras eländet!!!

har upplevt eländet!!!

Våra första år den här huset eller rättare sagt våren och lite bit in på sommar!

Vi upptäckte att det finns MASSOR med myrorna o matkällare så vi tog fram "Myrr"
    Det hjälpte pyttenliten så till slut hällde (MYCKET) jag MYRR runt "autobahn" så dom kan inte gå iväg! så dom gick "tillbaka" till bon (väggen)
    Efter ett par dagar försvann dom i matsalen.
    HURRA HURRA äntligen tänkte jag men sen upptäckte jag dom i tvättstuga (andra sida om väggen mot matkällare) gissa vad jag tänkte!!! jag tog fram vapen (myrr) och starta krig mot dom igen!
    Igen har jag vunnit kriget... Från den dagen har jag inte sett dom!
    Hurra hurra men för säkerhetsskull har jag vapen hemma isåfall det kom nya generation och ta hämnd mot oss (mig)

Jag ser då o då myrorna ute på gården.
    Dom gör ingenting så länge dom är UTE! men katten är intresserad! lite kul att titta på!

• Kajak

Dumma Jag!!!
    Matsalen.. fel fel!! det ska vara matkällare!!!!

• Cookiegirl

Har också problem med myror, både inne och ute. De som kom in (från ett bo under trappan) kom Anticimex och tog hand om. Då hade vi redan försökt med Myrr, men jag tror banne mig de gillade det! De bara klev rätt igenom det, kom in, och började bygga bo i krukväxterna. En del av de bon som fanns ute i gräsmattan har vi försökt att gräva bort faktiskt och det har funkat ganska bra. Vi grävde upp bona och körde iväg dem ut i skogen med skottkärran. Fast det funkar ju inte om man har bon överallt...

• Meli

Skräckhistoria.....

Jag höll på att rensa ogräs på vår ogräsbevuxna framsida, vi har inget gräs på det som ska bli gräsmatta, det ska sås snart, men ogräs har vi i varje fall....
    ser då en jordhög på vilket det växer halvmeterhögt gräs, jordhögen är väl en halvmeter i diameter, och någon decimeter hög.....tar tad i grästet. Jordhögen ser rolig ut, full med små hål...då ser jag det.....det är ingen vanlig jordhög, utan ett giganstiskt jordmyrebo.....det kryllar av myror på det, blääääää.

Svar på tråden Myror