• AlexandraN

Less på moraltanterna!

Jag är extremt less på alla moraltanter som förstör alla våran ungaföräldrar trådar.
    Någon skapar en tråd för unga föräldrar och så fort nån som är emot unga föräldrar ser detta så måste de gå in i tråden och berätta hur mycket de ogillar detta.
    Kan de inte bara sucka för sig själva och gå till en annan tråd?
    Har i princip aldrig sett en tråd för unga föräldrar som varit utan nån elak kommentar från moraltanter.

Så jag hoppas att denna tråd blir orörd!

Jag heter Alexandra och är 18 år, min sambo Johan är 20 och våran lilla dotter Sophie är född 12/2 07 och är en jätte go liten äventyrstjej!

Andra unga, hur gamla var ni när ni skaffade älsklingen/ar och hur går det för er? :)

• Svar på tråden Less på moraltanterna!
  • miss vonkan

Spåra inte denna tråden ur lite nu? Jag läste ts å hon ville prata med unga föräldrar om hur det är o.s.v Men allt jag ser nu är ung förälder vs äldre förälder.

• dorothea

moraltanterna är väl avis för att inte de vågade... skaffa barn i så unga år.
    Måste själv säga att jag beundrar er självkänsla och ert mod att stå upp för det ni vill.

• ict

Vem har sagt att det handlar om att "inte våga" för många 30+ som inte har barn ännu"?

dorothea skrev 2007-11-01 22:23:36 följande:
    moraltanterna är väl avis för att inte de vågade... skaffa barn i så unga år. Måste själv säga att jag beundrar er självkänsla och ert mod att stå upp för det ni vill.
  • Valkyriah
    miss vonkan skrev 2007-11-01 22:05:15 följande:
    Spåra inte denna tråden ur lite nu? Jag läste ts å hon ville prata med unga föräldrar om hur det är o.s.v Men allt jag ser nu är ung förälder vs äldre förälder.
    Precis som det brukat tyvärr.
    dorothea skrev 2007-11-01 22:23:36 följande:
    moraltanterna är väl avis för att inte de vågade... skaffa barn i så unga år. Måste själv säga att jag beundrar er självkänsla och ert mod att stå upp för det ni vill.
    Eller för att de helt enkelt inte ville skaffa barn då.
    Jag anser då inte att mina vänner är fega för att de väljer att skaffa barn senare i livet.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Nallatalla

allvarligt talat så skaffar man väl barn när man känner sig mogen för det eller? Jag anser att alla trådar där man klankar ner på äldre resp yngre föräldrar är otroligt omogna!
    Alla gör sina egna val i livet och det ska väl ingen annan lägga sig i? Jag är själv inte en ung mamma och anledningen till det är att jag inte hittade rätt man att få barn med.
    Är man under 20 och hittat rätt partner samt att man har inkomst och egen bostad så är det bara att gratulera. Nu ska jag lämna er tråd ifred men kunde bara inte låta bli

/ nalla

• lolliepopsie

Fast mogenhet,sitter det verkligen i om man har egen bostad tex..

Inte i min mening i allefall,
    Jag fick första barnet när jag var lite mer än 17 och bodde då hemma hos min mamma,betalade visserligen för mig/oss(hade lgh i andra hand,men kontraktet gick ut)
    Och såg då inte det som ett skäl till att ta bort mitt barn!
    Faktiskt vart det fantastiskt att ha min mamma så nära,hade alltid någon att be om råd..Och har man aldrig haft bebis förut så finns det många frågor,speciellt när man sitter där på natten med mjölkstockning,bebis skriker och febern stiger uppåt 40 grader....Hade jag inte haft min mamma då,hade jag nog trott att jag var på väg att dö
    Men min underbara mamma stöttade&hjälpte MIG..inte som barnvakt eller "mamma" till mitt barn utan som ett enormt stöd som jag kände att jag behövde den där första jobbiga tiden....
    Amningen gick åt skogen,bröstvårtorna hängde i princip och det blödde och hade sig,hade jag inte haft min mamma då,hade jag nog känt mig väldigt hjälplös och värdelös.....

MEN jag har alltid försörjt mig och mitt/mina barn..
    Hon har alltid bara varit mormor..inget annat!

Idag 5 år senare har jag 3 barn...
    Och får fortfarande moraltanter på mig,just för att man är ung,men nu skiter jag i dom helt ärligt för mig är det förbi,är mer rutinerad än en nybliven mamma i "godkänd" ålder...
    Men jag ser inte ner på dom för det,utan jag hoppas att oavsett ålder att man tar hand om sina barn...
    SÄger som jag har sagt såå många ggr förut "JAG VÄLJER SJÄLV DET LIV JAG TYCKER DET LIV JAG HAR SKAPAT FÖRTJÄNAR"
    Och i min värld förtjänar mina barn det bästa och jag hoppas och tror att det är det jag ger dom....

Hela och rena,fräscha kläder,mat på bordet m.m...
    Kärlek,kramar,pussar...försöker helt enkelt vara den bästa mamman jag kan åt mina barn........

Om du har konkreta bevis för att jag är en dålig mamma..då kan du stoppa mig i facket för "Ung Och Dålig Förälder"..men tills dess har du ingen rätt att döma precis som att jag inte har rätt att döma dig för din ålder då du väljer att skaffa barn....

Sandra 22(snart 23 )
    Tim:5 år
    Julia:3(snart4)
    Jonathan 1år

• Diorlover

Är oxå trött speciellt pga min svägerska hon är 39 år har tre barn och två misslyckade äktenskap bakom sig men ändå ska jag se upp till henne för hon ahr så mycker erfarnhet å vet va hon sncakar. lixom. snälla blir trött på sådant

• Me o Mike

Mognad är LÅÅÅNGT i från att ha en lägenhet och bra jobb!! När man kan "ta" andra människor på ett bra sätt.. När man har sympati och förståelse för andra varelser.. När man kanske ser till de man bryr sig om före man ser till sig själv.. DÅ tycker jag man är mogen!
    Har jag fel??

• Diorlover

MulleNuh: stämmer till en viss del.men kalrt det är så mkt mer än ekonomí och egen bostad men det är en av hörnstenarna. När man inte dömmer folk efter utseende å pengar och storlek tkr jag är en stor mognad. en på min smabos jobb ska ha abrn hon säger omogna saker rätt ut. Gud va fet hon är ellert gud va han luktar. tykr synd om hon ska föra över det på sitt/sina barn. hon är 26 men verkar vara 15

• Nanna

Ja, som jag skrivit i en annan tråd så ska jag ju bli mormor (40 år), min dotter som är 17 år ska ha barn och jag glädjs jättemycket över det.
    Vi har en mycket öppen och härlig relation och som jag ändå tycker så....

Att vara mamma är inte en ålder, det är något man är och väljer att vara.
    Barn är inget hinder för ens drömmar, det är en gåva och ett liv man väljer att leva.

Kramis,,,, 

Svar på tråden Less på moraltanterna!