• ims67

skoltrött

Min som på 14år är skoltrött,fick omdömmerna härom dagen och dom var inte bra.Betygsvarning i tre ämnen,behöver tips och råd för hur man ska kunna hjälpa honom och få fart på läxläsningen.Finns det fler änn jag som har samma problem att man måste tjata och tjata för att det ska hända något?

• Svar på tråden skoltrött
  • Maskot

Sladdmiraklet:

Tycker att det var ett konstigt svar du fick av skolan. Begär ett samtal där läraren du och dottern får träffas och tittta tillsammans på vad som är jobbigt. Då kan man ju tillsammans komma fram till hur skolan kan hjälpa bättre och vad ni hemma ska hjälpas åt med. Kan vara lättare för dig att få hjälpa om man har bestämt så tillsammans med skolan.

På min killes högstadieskola fanns viss tid efter skolan som det fanns en lärare tillgänglig för att hjälpa med läxläsning, eller om man ville ha någonting bättre förklarat. Det känns ju jätteviktigt att ta tag i problemen när de uppkommer, blir ju jättefel om hon inte förstår nu och heller inte får hjälp.

• sladdmiraklet

vi ska ha möte nästa v. med hennes nu mentor får en ny efter jullovet.

sen har hon nästan 5km till skolan så hon har skolbuss att passa med.. vi har en bekant som är villig att ställa upp 1dag/v. och lära henne matten osv. pensionerad lärare. hoppas det hjälper..

hennes mentor tror hon har en låsning bara el. konsentrations bekymmer...

• Bevabus

Det där med sponsring är ju liksom det vi snackar om...
    När jag får mitt slutbetyg så får jag pengar som belöning och som en liten morot för att jag har jobbat bra och kämpat bå hela året!
    Absolut inge fel tycker jag. Då har man nåt att se fram emot.

Maskot skrev 2007-11-07 22:07:46 följande:
    För mig har inte pengar som motsvarar vissa betyg varit ett alternativ. Strider mot allt jag tror och jobbar för. Om man gör sitt bästa så är det gott nog- om det inte räcker till ett VG så är det ändå det bästa som han kan prestera. Mer än så kan jag inte begära. Tycker inte om att mäta kunskap i pengavärde.Jag vill också att drivet ska komma innifrån och inte av betygsmätning i pengar. I sådana fall skulle jag hellre sätta ett mål som - om du gör ditt bästa och verkligen anstränger dig vill jag sponsra dig med xxxx när terminen är slut. Hur stöttar man och hjälper? Hjälps ni åt att läsa läxor och försöka förstå det som är svårt tillsammans? Kanske finns det någon lärare som kan hjälpa och förklara bättre det som är svårt?
  • Bevabus

Jag hade spanska i 6:an och 7:an..när vi börjde 8:an så blev det jättesvårt! Jag orkade inte med det. Jag och mina kompisar som också hade problem med det fick flytta till sv/eng. Spelar ingen roll om dom ska hålla den gruppen liten eller inte. Så sa dom på vår skola också. Men ändå så blev vi en hel klass där till slut. Det betyder absolut inte att hon inte kommer fortsätta med språk. Nu på gymnasiet så läser jag tyska som jag tycker är mycket lättare. Jag skulle heller lära mig spanska men jag orkar inte med det.
    Men om din dotter vill lära sig det sen så är det ju bara att välja det på gymnasiet sen! Det finns (på min skola iallafall) flera olika nivåer på språken. Jag som inte hade läst tyska förut fick ju börja från början på nivå 1)

sladdmiraklet skrev 2007-11-22 10:12:47 följande:
    min dotter ligger efter i MA FY KE. hon har problem med konsentrationen och vägrar låta oss hjälpa henne med läxorna. har kontaktat skolan om att hon ska få extra hjälp med matten men fick till svar att det inte finns sån hjälp utan att det ligger hos henne och föräldrarna..likaså vill hon sluta med språk(spanska) har insett att det är för svårt.. men tro inte att hon får byta inte, nä det måste finnas särskilda skäl för att få sluta..hon vill byta till eng-sv men den gruppen skulle hållas så liten som möjligt. hon e bara 13 år och går i sjuannu börjar det stå väldigt mycket om hennes skola i tidningarna ang mobbing osv..kan man kräva av skolan att dom sätter in extra resurser ang. matte????
  • Maskot

Fast skillnaden är att visst betyg ska motsvara vissa värden- det är just det som känns jättefel för mig. Har min son gjort sitt bästa och betyget räcker till ett G så är jag och han nöjda och glada- man kan inte prestera mer än sitt bästa! Jag vill hellre komma överrens om hur skolarbetet ska läggas upp och primera själva arbetet- inte resultatet.

Bevabus skrev 2007-11-23 14:00:42 följande:
    Det där med sponsring är ju liksom det vi snackar om...När jag får mitt slutbetyg så får jag pengar som belöning och som en liten morot för att jag har jobbat bra och kämpat bå hela året!Absolut inge fel tycker jag. Då har man nåt att se fram emot.
  • Bevabus

men det är ju det som är poängen! att man faktiskt HAR gjort sitt bästa! Jag menar såhär...jag var fullkomligt nöjd även innan jag fick pengar. Man får ändå en fin känsla av en belöning.
    Det här är ingen muta. Utan bara en sak som gör ungen glad över att den har kämpat så länge.

Maskot skrev 2007-11-23 14:40:44 följande:
    Fast skillnaden är att visst betyg ska motsvara vissa värden- det är just det som känns jättefel för mig. Har min son gjort sitt bästa och betyget räcker till ett G så är jag och han nöjda och glada- man kan inte prestera mer än sitt bästa! Jag vill hellre komma överrens om hur skolarbetet ska läggas upp och primera själva arbetet- inte resultatet.
  • sladdmiraklet

har provat det som beverly skriver ovan på engelskan och det har funkat jättebra, en sporre liksom för henne..
    men min sambo tycker att hon ska kunna anstränga sig mera utan att få pengar för det..

så vi har olika åsikter om detta..
    ska tala om för henne att hon kan välja språk på gymnasiet istället.. tack!!

• Bevabus

tro mig, hon är i rätt ålder för att förstå att hon kämpar för att få bra betyg men att pengarna bara är en morot :) bara ni förklarar det för henne så;)
    om ni ser att det spårar ut så kan ni ju ta bort det systemet. säg det till din samboo också så han kanske lättare går med att åtminstone PROVA det här ett tag. glad att det funkar!

sladdmiraklet skrev 2007-11-26 09:52:35 följande:
    har provat det som beverly skriver ovan på engelskan och det har funkat jättebra, en sporre liksom för henne.. men min sambo tycker att hon ska kunna anstränga sig mera utan att få pengar för det..så vi har olika åsikter om detta.. ska tala om för henne att hon kan välja språk på gymnasiet istället.. tack!!
  • sladdmiraklet

han har gått med på att prova.. 5okr-G,100kr-VG,2ookr-MVG.
    hon har ett engelska prova idag hoppas det går bra för henne...

• sladdmiraklet

på måndag ska vi ha möte med läraren.. hoppas det ger nåt

Svar på tråden skoltrött