• ims67

skoltrött

Min som på 14år är skoltrött,fick omdömmerna härom dagen och dom var inte bra.Betygsvarning i tre ämnen,behöver tips och råd för hur man ska kunna hjälpa honom och få fart på läxläsningen.Finns det fler änn jag som har samma problem att man måste tjata och tjata för att det ska hända något?

• Svar på tråden skoltrött
  • abnocto

Jag tror på att ge en bonus för betygen men man ska vara medveten om att det kan bli dyrt. Tänk om de blir jätteintresserade av skolan och får massor av MVG, då kan man inte backa utan måste betala

• ims67

Vi har ett bonussystem i våran familj men det känns som att det inte hjälper.2 av barnen har stora problem men man får tjata och tjata ändå.

abnocto skrev 2007-11-30 10:56:38 följande:
    Jag tror på att ge en bonus för betygen men man ska vara medveten om att det kan bli dyrt. Tänk om de blir jätteintresserade av skolan och får massor av MVG, då kan man inte backa utan måste betala
  • Maskot

Fast det är också ganska angenäma problem;)

abnocto skrev 2007-11-30 10:56:38 följande:
  • sladdmiraklet

då får det bli dyrt för det kan vara värt det i slutändan...

• Bevabus

det blir ju inge dyrt om man bara gör det i slutet av varje termin..man ger dom ju inte pengar efter varje prov heller ;)

sladdmiraklet skrev 2007-12-01 11:44:23 följande:
    då får det bli dyrt för det kan vara värt det i slutändan...
  • abnocto

De har väl i alla fall ca 16 betyg varje termin så har de MVG i 10 ämnen så blir det 2000kr. Har de sedan 5 VG så blir det ytterligare en 500kr. JAg tycker nog det är ganska mycket pengar om nu är duktiga

• sladdmiraklet

nu gäller det i dom ämnena som hon har problem med.

• abnocto

sladdmiraklet: det där var en idé, att de får pengar för de ämnen man vill att de presterar lite extra. Då kan det vara olika ämnen för olika barn. Ingen dum idé, den måste jag suga lite på..... JAg har bara tänkt i de banor att de skulle få i alla ämnen och då kan det ju bli mycket pengar. Men att istället välja ut tex 5 ämnen för resp barn och få dem att satsa extra i just de ämnena. Och blir det på bekostnad på andra ämnen får man ta dem nästa termin.

• sladdmiraklet

idag var vi på mötet och det funkar verkligen inte bra i skolan..
    min tjej är väldigt intresserad av datorer så jag frågade om det inte fanns dataprogram i matte, jo visst säger läraren..
    www.webbmatte.se
    satt nu i kväll med henne och kollade in denna sida, kom överrens om att hon ska sitta här varje dag en liten stund. inte vecka ut och v in.

sen ska vi kontakta läkare för att kunna göra en dyslexi test..

• Darius

Mina pojkar blir i perioder skoltrötta. Jag brukar ägna tid åt dem. Varje dag förstås, men vi har oxå en "pluggdag" per vecka då vi sitter i flera timmar och arbetar. Jag ser till att komma hem vid tre då de kommer hem från skolan.

Jag brukar se det som min roll att sätta kunskapen i ett sammanhang. Lära dem att analysera. (Utöver läxförhör på fakta). Det brukar vända trenden och väcka deras nyfikenhet.

Svar på tråden skoltrött