• ims67

skoltrött

Min som på 14år är skoltrött,fick omdömmerna härom dagen och dom var inte bra.Betygsvarning i tre ämnen,behöver tips och råd för hur man ska kunna hjälpa honom och få fart på läxläsningen.Finns det fler änn jag som har samma problem att man måste tjata och tjata för att det ska hända något?

• Svar på tråden skoltrött
  • Bevabus

men bara en gång per termin..

abnocto skrev 2007-11-30 10:56:38 följande:
    Jag tror på att ge en bonus för betygen men man ska vara medveten om att det kan bli dyrt. Tänk om de blir jätteintresserade av skolan och får massor av MVG, då kan man inte backa utan måste betala
  • Bevabus

SÅ mycket brukar inte jag få. så att det blir så pass stora summor.

abnocto skrev 2007-12-01 18:39:28 följande:
    De har väl i alla fall ca 16 betyg varje termin så har de MVG i 10 ämnen så blir det 2000kr. Har de sedan 5 VG så blir det ytterligare en 500kr. JAg tycker nog det är ganska mycket pengar om nu är duktiga
  • sladdmiraklet

min tjej fick ett G igår på geografin. fick ta det muntligt. värt 50spänn..
    Hon har fått data förbud tills hon börjar visa lite intresse av att läsa på läxorna och till proven..

imorgon har hon matte,kemi och eng prov.. går nog inget vidare för henne för vi ska på begravning på em..

• ims67

Efter mycket tjat så har han nu börjat att göra sina läxor med hjälp och mycket stöttning av mig.Det har givit resultat och det känns väldigt bra.Han säger att det kvittar men har ändå kommit hem glad när proven har gått bra.Snart kommer betygen och jag hoppas innerligt för hans skull att han grejar alla ämnen.

• sladdmiraklet

ims67

dom säger att det det kvittar men det lyser om dom när dom gör bra resultat....
    min tjej fick 15p och för att få godkännt 25p men jag berömde henne endå för hon fick inte 0p och det var det viktigaste.
    (matte)

snart lov så dom kan få slappna av ett litet tag nu...

kram & god jul på er och era barn...

• ims67

Ja det ska bli skönt med jullov så att vi alla slipper tänka på läxor och prov.God Jul på dig med "sladdmiraklet".

• sladdmiraklet

ims67:
    har du kollat in på webbmatten??

• ims67

Nej,vad är det?

sladdmiraklet skrev 2007-12-17 07:58:11 följande:
    ims67:har du kollat in på webbmatten??
  • sladdmiraklet

precis som det låter. matte på datorn. min tjej har provat den och hon tycker den e ok.. www.webbmatte.se högstadie matte och A matte.. det som lärarna använder sig av, som nu har blivit tillgänglig för alla...

• Darius

Vi har oxå ett bonussystem, men det fungerar ju bara på de barn det fungerar på. Den äldste triggas av systemet och pluggar, den yngre struntar i det (inte pluggandet, men poängen).

Jag har inte velat ge något för G utan viktat MVG högre enligt: G 0kr, VG 100 kr, MVG 400kr. Den äldste gick ut nian i våras med bara MVG, så mycket riktigt fick jag punga ut med några tusen, men det var det ju faktiskt värt.

• sladdmiraklet

visst e det värt det och jag tror vi får igen det av våra barn när dom blir äldre och har riktigt bra arbete, (inte genom att få tillbaka pengarna) utan i uppskattning...

• ims67

Ska tipsa min son om webbmatten det verkar intressant.Idag fick han betygen och det blev ett VG och resten G,är så glad att han grejade G i dom ämnerna som han hade betygsvarning i.

• Darius

*skrattar*

Njae, nån uppskattning räknar jag nog inte med. Men tillfredsställelse att det gått bra för dem....

Den äldste går i Åk1 i gymnasiet. Inga betyg vid jul. Se där - pappa sparar pengar. I högstadiet hade de betyg (omdöme) varje termin.

sladdmiraklet skrev 2007-12-18 12:15:42 följande:
    visst e det värt det och jag tror vi får igen det av våra barn när dom blir äldre och har riktigt bra arbete, (inte genom att få tillbaka pengarna) utan i uppskattning...
  • sladdmiraklet

det var åt det hållet jag menade. jag kanske behöver skola om mig hahaha..

god jul

• mmmja

HEJ! Har inte läst svaren!mitt tips är att du som förälder måste engagera dej o visa att skolarbete är viktigt =)man tar efter sina föräldrar om man vet det eller inte =)

• sladdmiraklet

vad tror du vi gör då

• ims67

Precis vad tror du att vi gör?Jag har lagt ner hela min själ i detta efter att vi var på utvecklingssamtal tidigare i höstas.Nu har det ju gått bra för min son och jag är väldigt stolt över honom och faktiskt över mig själv oxå som har haft tålamodet och orken att fortsätta med att tjata och puscha på honom.Jobbar,sköter mycket hemma,plus att han har många syskon.Det var en bra julklapp till både honom och mig.

Svar på tråden skoltrött