• FruSascha

Jäkla spekulant!!!!!

Jag blir så förb..... Ska sälja min lägenhet och det har budats som tusan speciellt en kille som bjöd som en tok, och han bjöd 1.330.000 och höjde och höll på. Ja sen ringde mäklaren och sa att de andra spekulanterna lagt sig. Jaha då tror man ju att saken är biff. Detta var i fredags kväll.

Vad händer. Sen idag så ringer mäklaren och säger att köparen ångrat sig, han ville inte längre kännas vid sitt bud, och de andra har redan under helgen gått på nya visningar, och var ej längre intresserade. Så jag fick ett bud på 1.280.000 som den näste intresserade ville lägga, alltså 50.000 lägre. Kunde inte snubben hejdat sig innan han la bud som skrämde iväg de andra köparna, bara för han inte hade någon koll på sin ekonomi.. Fy satan vad jag är upprörd just nu.

Och jag vet att man inte är bunden av sitt bud, men han förstörde för mig att få ett bättre pris för nu har de andra hittat andra objekt.. Blä för såna idioter.

• Svar på tråden Jäkla spekulant!!!!!
  • ros72

Då borde mäklaren har en notis att A har flera objekt samtidigt och B och C är förtjusta samt att D vill ha ett lönelöfte mm. Sätta dem i olika listor.

Samt skulle det vara vissa regler hur mycket man bjuder. 5000 hit och 5000 dit kan ju göra vem som helst fartblind.

• dellelgarin
    ros72 skrev 2007-11-06 10:25:32 följande:
    Då borde mäklaren har en notis att A har flera objekt samtidigt och B och C är förtjusta samt att D vill ha ett lönelöfte mm. Sätta dem i olika listor.Samt skulle det vara vissa regler hur mycket man bjuder. 5000 hit och 5000 dit kan ju göra vem som helst fartblind.
    Fast det har ju inte mäklaren med att göra, hur många jag bjuder på samtidigt.....
  • FruSascha

Ja det kan finnas fler anledningar tex att han kanske lagt vinnande bud på en annan lägenhet vad vet jag. Men fortfarande så är det pissdålig stil att säga det så långt efteråt. För då har ju de andra spekulanterna också hunnit hitta andra objekt eftersom de trodde han skulle köpa lägengheten. Så att han inte ville ha den och drog undan sitt bud är inte problemet, problemet är ju att han skrämt iväg de andra spekulanterna liksom.

Sånt händer enligt mäklaren men han sa att det inte var speciellt vanligt som tur är, så killen verkar vara ett undantagsfall. Vi får helt enkelt ha en ny budgivning och ny visning det är ju inte mer med det.

• eleena

Är inte bud på fastigheter bindande? Kan ni inte kräva ersättning?

• FruSascha

eleena: Det är inte olagligt. En budgivare är inte buden av sitt bud förrän man skrivit på köpekontrakt.

• eleena

Är du helt säker? (inte nedlåtande eller så...)

• FruSascha

Ja jag kollade upp det när han drog undan sitt bud och tyvärr är det ju så att han inte är bunden.

• eleena

Åter igen inte nedlåtande, men var kollade du det? Jag vill minnas att dom var väldigt tydliga då vi köpte vårt hus, att buden kunde man inte göra vad man ville med.

Samma sak gäller ex om man säger till någon via ex annons att jag köper den! och säljaren accepterar, då får inte säljaren sälja till någon annan, inte ens till högre bud. (knepig jämf.)

• Trisses2

Så länge man inte har skrivit på kontraktet är du inte bunden till något - gäller både säljare och köpare.
    Jag kan som köpare säga nej "minuten innan" det är dags att skriva på....Så tufft är det!

Därför är det viktigt att få till ett kontraktsskrivande så fort som möjlighet efter budgivningen - så att ingen av parterna hinner ångra sig!

Att låta en potentiell köpare vänta TRE dagar ger honom/henne chansen att backa ur.

Här i trakten sker ofta kontraktsskrivning dagen efter avslutad budgivning - med den klausulen att bostaden ska besiktigas och om man hittar något där så kan det bli diskussionom prisreducering - typ nåt sånt där...

Trist för er o lycka till med nästa runda!

• Isens mamma

Bud på bostäder är inte bindande och säljaren får fritt välja vem han skall sälja till. Han behöver inte sälja till den som bjuder mest om han inte vill.

• ming
    eleena skrev 2007-11-06 10:38:27 följande:
    Åter igen inte nedlåtande, men var kollade du det? Jag vill minnas att dom var väldigt tydliga då vi köpte vårt hus, att buden kunde man inte göra vad man ville med.Samma sak gäller ex om man säger till någon via ex annons att jag köper den! och säljaren accepterar, då får inte säljaren sälja till någon annan, inte ens till högre bud. (knepig jämf.)
    Det är något som mäklaren alltid informerar om, alltså att buden inte är bindande. Jag förmodar att det kanske är något de måste informera om, enligt lag. Hur som helst så ärlagda bud inte bindande.
  • FruSascha

Å andra sida så gäller det både säljare och köpare. Och om man ser det från positiva sidan så är det ju för att folk ska kunna buda på flera objekt samtidigt. Och kanske priset har höjts tack vare att folk budar på flera dessutom. Det trissar ju upp buden också så det är ju inte bara negativt.

• eleena

OK, jag är överbevisad! Lycka till!!

Svar på tråden Jäkla spekulant!!!!!