• Anonym (trött)

att ta livet av sig

jag trodde aldrig att jag skulle känna så här, livet är ingenting för mig! jag vill inte finnas längre!

så sa en nära vän till mig igår när jag ringde henne.
    hon har en oerhört tuff situation med mycket press runt om henne. hon går hos en psykolog men de problem hon genomlider är större och starkare än den hjälp hon får.

igår blev jag rädd, riktigt rädd att hon skulle göra något dumt.
    hon frågade om tabletter, hur mycket räcker? vad tror du händer?, gör det ont? jag kan inte tro detta om henne, hon har alltid varit en självsäker stark tjej, men det som händer runt om henne nu är tungt.

ringde henne imorse, hon svarade tack och lov. hon har inte sovit inatt heller. jag lovade henne att inte ringa psyk, bara vara en vän som finns.

vad händer när någon tar tabletter för att sluta leva? jag vill säga något hemskt som skrämmer henne bort från de tankarna, vet inte vad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-06 09:49:00:
    Detta händer på hennes jobb (hon har en chefsposition)

tt ex är när hon går på toaletten så kan de ställa något framför dörren så hon inte kommer ut på flera timmar. Det innebär att hon inte kan svara i telefon och missar en hel del viktiga uppdrag.

hon kan inte peka ut vilka som gör detta då hon varken ser eller hör dem.

en gång när hon blev utsläppt av vakten hittade hon en pöl i sitt kontorsgolv, det luktade urin, hon var tvungen att ta reda på det för att kunna jobba den dagen.

• Svar på tråden att ta livet av sig
  • Anonym (oj)

Kan du så åk hem till henne och var hos henne och låt henne gråta hela dagen om hon behöver det, visa att du finns där jämt och hela tiden. Visa att du bryr dig (även om det redan är självklart) och säg att även om det är skit nu så (kan) blir det bättre sen.

Vet inte vad jag ska säga..

• Maijlo

Jag skulle ha ringt psyk anonymt för att själv få hjälp i din situation. Hur ska du kunna bära insikten om att du visste att hon ville begå självmord och att du inte ringde? Du verkar vara en verkligt god vän till henne. Hon kan säkert inte hantera sin depression just nu och kan inte se klart på saken.

• Helen72a

En nära vän till oss försökte ta sitt liv med tabletter... han ligger nu på umeå lassatett...
    han låg i 22 timmar innan han blev hittad & hade då bensår på HELA sidan.... från huvudet ner på benen... dom har opererat honnom otaliga gånger... men alla nerver går inte att fixa.... sitter fortfarande i rullstol fast det gått flera månader...

det e viktigt att du finns där för din vän.... att hon vet att du finns & bryr dej om.... MEN ännu viktigare att DU inte tar på dej någon skuld "om" hon skulle göra sej något.... var RAK & ÄRLIG med henne..... hon MÅSTE söka hjälp.... du kanske kan erbjuda dej att följa henne om hon inte "vågar" själv.

kram på er

• Anonym (trött)

Psyk är uteslutet, av olika anledningar som är svåra att förklara.
    jag vet vad hon genomlider, det har pågått i 2 år nu. polis är inblandad till hennes favör.

hon vet att hon kan ringa mig när som helst.
    hon gråter inte, är bara väldigt trött på allt.
    hon låter mest frånvarande i telefon.

helst vill jag åka hem till henne och plocka med mig alla tabletter men hon behöver issa av dem, insomningstabletter, antidepressiva och migräntabletter.

vad händer om hon blandar dessa? räcker det för att hon ska dö?

jag vill inte göra någonting som bryter hennes förtroende för mig.

• Anonym (trött)

helen, fick din vän bensår av tabletterna? Vad är bensår?

tack för era svar, det lättar!

• Anonym (oj)

Men kan du inte åka hem till henne och bo där då? utan att lägga dig i för mycket men för att ha "koll"?

• Anonym

Jag ahr för mig att det är svårare än folk tror att ta livet av sig med tabletter. Kroppen har ett naturligt försvar mot det och man kräks när man får i sig för mycket. Större risk att det leder till framtida men än till döden.

• Anonym (trött)

jag har små barn att ta hand om själv, kan inte lämna dem.

• Anonym (trött)

anonym, det var bra skrivet, jag ska lägga fram det till henne på ett "fint" sätt.

• Helen72a
    Anonym (trött) skrev 2007-11-06 09:04:15 följande:
    helen, fick din vän bensår av tabletterna? Vad är bensår?tack för era svar, det lättar!
    han blev liggande i samma ställning på golvet i såååå många timmar det vär därför han fick bensår.... men sår är köttsår som går ända in till benet
    http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=2277
    http://www.orebroll.se/uso/page____9967.aspx
Svar på tråden att ta livet av sig