• Anonym (trött)

att ta livet av sig

jag trodde aldrig att jag skulle känna så här, livet är ingenting för mig! jag vill inte finnas längre!

så sa en nära vän till mig igår när jag ringde henne.
    hon har en oerhört tuff situation med mycket press runt om henne. hon går hos en psykolog men de problem hon genomlider är större och starkare än den hjälp hon får.

igår blev jag rädd, riktigt rädd att hon skulle göra något dumt.
    hon frågade om tabletter, hur mycket räcker? vad tror du händer?, gör det ont? jag kan inte tro detta om henne, hon har alltid varit en självsäker stark tjej, men det som händer runt om henne nu är tungt.

ringde henne imorse, hon svarade tack och lov. hon har inte sovit inatt heller. jag lovade henne att inte ringa psyk, bara vara en vän som finns.

vad händer när någon tar tabletter för att sluta leva? jag vill säga något hemskt som skrämmer henne bort från de tankarna, vet inte vad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-06 09:49:00:
    Detta händer på hennes jobb (hon har en chefsposition)

tt ex är när hon går på toaletten så kan de ställa något framför dörren så hon inte kommer ut på flera timmar. Det innebär att hon inte kan svara i telefon och missar en hel del viktiga uppdrag.

hon kan inte peka ut vilka som gör detta då hon varken ser eller hör dem.

en gång när hon blev utsläppt av vakten hittade hon en pöl i sitt kontorsgolv, det luktade urin, hon var tvungen att ta reda på det för att kunna jobba den dagen.

• Svar på tråden att ta livet av sig
  • Anonym (trött)

Jag ska be henne kontakta en jurist eller en advokat.

Chefens chef bor i USA, kontoret min vän jobbar på är en filial i Sverige.

• Underverket Tims mamma

Fy faan vilka vidriga människor det finns. VUXNA MOGNA människor ska faan inte betee sig sådär.

• Anonym (Depression)

Jag har varit i den sitsen som din vän är i idag.
    Det som hjälpte mig då, var att mina två bästa vänner fanns där för mig. Dom stöttade mig och såg till att jag fick göra andra saker än att bara sitta hemma och må dåligt.
     Man behöver en vän som man kan ty sig till, även om man inte behöver umgås varje dag, men man måste känna att den vännen förstår och tar sig tid att lyssna. Att dom lyssnar även om man har ältat samma problem tre gånger per dag....
    Det hjälpte mig otroligt mycket att bara veta att dom fanns där.

Ta med dig barnen och henne och gå ut på stan, gör saker med henne som gör att hon slipper tänka så mycket på sina problem.
    Fråga henne om du kan göra något, hjälpa henne att ringa några samtal, kanske till en psykolog. För det är inte alltid man orkar eller kan ta det steget själv när man mår sådär dåligt.

Jag personligen tror inte att hon kommer försöka ta livet av sig med tabletterna. Det är ofta ett uttryck man använder för att få folk att förstå hur dåligt man mår. I mitt fall var det så. Jag pratade ofta om att "nu ger jag upp" eller "jag vill inte leva längre, jag vill verkligen dö!" men jag hade inte en tanke på att ta livet av mig...jag ville bara få folk att förstå.

Blir bara massa babbel, det jag vill ha sagt är ; Visa att du finns där!!Låt henne vara ledsen och prata med henne så ofta du kan! Ta med henne ut på saker, låt henne få ett stöd i att umgås med dig och din familj. Säger hon nej en gång, ge inte upp!Fråga igen och igen och igen!!
    Hoppas det ordnar sig!

• Anonym (trött)

tack snälla för era råd!

jag blir oerhört rädd när hon säger så men så tänker jag på hennes styrka att gå till jobbet varje dag.
    jag tror inte hon vill ge upp så lätt.

Hon ringde nyss, jag hörde hur de skrattade i bakgrunden, de brukar göra så för att störa henne när hon pratar i telefon. Jag bad henne ringa upp chefen i USA så han skulle höra detta men hon vill inte störa honom mer.

• Maijlo

Fy fan rent ut sagt för såna "kollegor"! Mobbning är så vidrigt. Jag har själv varit utsatt, men inte i vuxen ålder. Det finns en förening mot mobbning med en hemsida på nätet där hon kanske kan få stöd. Jag tror sidan heter fmm, om den finns kvar. Vilka vidriga människor det finns! Att de kan bete sig så!

• Anonym (trött)

vet ni vad hon har gjort!

Hon gick in till en av dem och gav henne en stor lunta med papper att sortera och arkivera. Sa att detta ska vara klart innan du går hem idag (min vän är hennes chef). Tjejen vart alldeles tyst.

Min vän ringde mig och var så glad att hon orkade gå in och ge henne direktiv som chef. Hon var så skakig och illamående sa hon men hon tog det steget för att lyfta upp sig själv.

sen gick hon in till sig och ringde mig och låtsades prata med en av cheferna i USA

• Helen72a
    Anonym (trött) skrev 2007-11-06 11:47:15 följande:
    vet ni vad hon har gjort!Hon gick in till en av dem och gav henne en stor lunta med papper att sortera och arkivera. Sa att detta ska vara klart innan du går hem idag (min vän är hennes chef). Tjejen vart alldeles tyst. Min vän ringde mig och var så glad att hon orkade gå in och ge henne direktiv som chef. Hon var så skakig och illamående sa hon men hon tog det steget för att lyfta upp sig själv.sen gick hon in till sig och ringde mig och låtsades prata med en av cheferna i USA
    *go girl*
  • Anonym (trött)

Liten uppdatering

Hon kom hit efter jobbet och ska stanna här över natten.
    Det första hon gör är att hon lägegr sig på soffan och skakar.
    jag satt bredvid och höll henne i handen.

tjejen hon hade gett i uppdrag till att sortera luntan hade gjort det. ingen störde henne den eftermiddagen men min vän var rätt skakig efter att ha tagit steget att gå in till henne med jobbet.

Nu har jag tappat upp ett bad åt henne och hon ligger där med avslappande musik.
    Jag ber om en hel natts sömn för henne.

• Jeta

Jag blir så arg och irriterad över sådana personer som hennes personal. Detta är sjukt!!!

Men jag blir så glad att din vän har dig!! Du behöver bara finnas där och precis som du skrev innan att du höll hennes hand!! Otroligt bra gjort av din väninna att våga stå på sig.

Tyvärr så funkar det så i samhället att allting tar sån tid med alla myndigheter. Men se till att din vän inte ger upp!!

Tycker inte alls att hon ska sjukskriva och bli liggandes där hemma utan att någon bryr sig. Tycker arbetsplatsen och hennes chefer i USA får se till att ta tag i detta.

*kramar* till både dig och din vän!

Svar på tråden att ta livet av sig