• Anonym (trött)

att ta livet av sig

jag trodde aldrig att jag skulle känna så här, livet är ingenting för mig! jag vill inte finnas längre!

så sa en nära vän till mig igår när jag ringde henne.
    hon har en oerhört tuff situation med mycket press runt om henne. hon går hos en psykolog men de problem hon genomlider är större och starkare än den hjälp hon får.

igår blev jag rädd, riktigt rädd att hon skulle göra något dumt.
    hon frågade om tabletter, hur mycket räcker? vad tror du händer?, gör det ont? jag kan inte tro detta om henne, hon har alltid varit en självsäker stark tjej, men det som händer runt om henne nu är tungt.

ringde henne imorse, hon svarade tack och lov. hon har inte sovit inatt heller. jag lovade henne att inte ringa psyk, bara vara en vän som finns.

vad händer när någon tar tabletter för att sluta leva? jag vill säga något hemskt som skrämmer henne bort från de tankarna, vet inte vad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-06 09:49:00:
    Detta händer på hennes jobb (hon har en chefsposition)

tt ex är när hon går på toaletten så kan de ställa något framför dörren så hon inte kommer ut på flera timmar. Det innebär att hon inte kan svara i telefon och missar en hel del viktiga uppdrag.

hon kan inte peka ut vilka som gör detta då hon varken ser eller hör dem.

en gång när hon blev utsläppt av vakten hittade hon en pöl i sitt kontorsgolv, det luktade urin, hon var tvungen att ta reda på det för att kunna jobba den dagen.

• Svar på tråden att ta livet av sig
  • Helen72a
    Anonym (trött) skrev 2007-11-06 20:57:10 följande:
    Liten uppdateringHon kom hit efter jobbet och ska stanna här över natten.Det första hon gör är att hon lägegr sig på soffan och skakar.jag satt bredvid och höll henne i handen.tjejen hon hade gett i uppdrag till att sortera luntan hade gjort det. ingen störde henne den eftermiddagen men min vän var rätt skakig efter att ha tagit steget att gå in till henne med jobbet.Nu har jag tappat upp ett bad åt henne och hon ligger där med avslappande musik. Jag ber om en hel natts sömn för henne.
    fy fan vilken underbar vän du är
  • Anonym (fundersam)

Vad skönt att läsa att du finns där för henne, hon verkar inte ha det lätt.

Man jag kan ändå inte låta bli att undra hur hon har hamnat i den här situationen. Om hon är chef ska hon väl inte ha några problem att säga ut sina underordnade vad de ska göra. Det är ju uppgift 1A om man arbetar som chef. Att deligera ut arbete. Och hon kan väl säga upp personal om de inte fungerar inom företaget? Jag har inte läst hela tråden men utgår bara från hur vi arbetar på mitt företag. Där är det chefen som bestämmer och deligerar. inget man ska försöka göra, utan något man bara GÖR. hon blev väl anställd för sina kvalifikationer hoppas jag?

inte kritisk! bara fundersam över hur det kan bli såhär?

• mjäk

Vilken underbar vän du är! Heder åt dig!

Jag tycker det är pinsamt att vuxna människor beter sig så som de gör.. Man skäms över att vara människa ibland.

Hälsa din vän en kram, och hoppas hon mår bättre snart, och att det blir ett slut på fjanterierna.

• Anonym (trött)

njae, jag är bara en vanlig kompis som försöker vara stark för min vän.

till anonym fundersam:

Hon har alla kvalifikationer vilket är anledningen till att hon fick anställningen. Detta har pågått i flera år och hon har sakta brutits ner av deras "mobbing". Även den starkaste kan brytas ner efter en så långvariga trakasserier. Anledningen att hon är utsatt är för att de ville ha en annan bekant till den tjänsten.

Vem ska hon säga upp? hon vet inte vem/vilka som låser in henne i toan, Vem häller urin på hennes golv m.m.
    Hon har inte rät att säga upp personal, det är hennes chef som gör och där har hon inget stöd.

Hon har underrättat sin chef i USA som också ser på detta allvarligt men trycker på att hon är chefen och hon ska lösa problemet.

Nu har hon alltid mobilen med sig, vart hon är går, låser sitt rum om hon ska gå ut bara för att hämta kaffe o.s.v

Hon fick lite blodad tand igår när hon vågade stå på sig som chef. Vi pratade mycket om det igår och jag försökte trycka på att detta är vad hon måste göra med samtliga som hon är chef för.
    Visa dem var skåpet ska stå.

Hon tar en dag i taget och idag ska hon göra samma sak med en annan anställd. vi har bestämmt att hon ska komma hit till oss varje dag och bo här tills hon känner sig stark nog.

Imorse var hon nervös och tystlåten när hon åkte till jobbet.
    Men ändå bestämd att klara av dagen.

• Jeta

Jag blir så rörd av hur vänlig du är! skulle vilja ha dig som vän!!

Hoppas hon kan hämta krafter att tuffa till sig!!!

Skönt att hon har någonstans att "falla" och sedan kunna ta nya krafter!

Håller tummarna för henne!!

• Anonym (trött)

tack för era vänliga ord men det är henne ni ska höja till skyarna.

Hon har haft en tuff dag idag. Hon gik in med några pärmar till en annan tjej idag och när hon pratademed henne satt den andra tjejen och stirrade in i sin dataskärm. Så min vän sa bestämt, detta ska göras av dig idag och det ska vara klart senas kl... (kommer inte ihåg) så la hon pärmarna på hennes skrivbord och gick ut.

Hon sa att det var skönt att hon slapp ögonkontakt med denna tjej då hon är bland dom jobbigaste. Jobbet blev gjort inom tidsramen :)

Hon har varit hos sin psykolog idag och fått en rejäl puff i rätt riktining, hon har också talat med sin läkare som har ökat hennes antideprisiva dos med en halv tablett till.

ni som tar antideprisiva, hjälper verkligen bara en halv tablett till? hon ska nu ta 2,5 tabletter varje morgon.

Ska se om hon får i sig något idag, hon har tappat massor i vikt och har mörka påsar under ögonen. ikväll ska jag ha massor med grädde i maten (nu ska här gödas) Jag hoppas kunna få i henne middag ikväll. Hur får hon bort de mörka påsarna under ögonen?

• Helen72a
    Anonym (trött) skrev 2007-11-07 18:01:53 följande:
    tack för era vänliga ord men det är henne ni ska höja till skyarna.Hon har haft en tuff dag idag. Hon gik in med några pärmar till en annan tjej idag och när hon pratademed henne satt den andra tjejen och stirrade in i sin dataskärm. Så min vän sa bestämt, detta ska göras av dig idag och det ska vara klart senas kl... (kommer inte ihåg) så la hon pärmarna på hennes skrivbord och gick ut.Hon sa att det var skönt att hon slapp ögonkontakt med denna tjej då hon är bland dom jobbigaste. Jobbet blev gjort inom tidsramen :)Hon har varit hos sin psykolog idag och fått en rejäl puff i rätt riktining, hon har också talat med sin läkare som har ökat hennes antideprisiva dos med en halv tablett till.ni som tar antideprisiva, hjälper verkligen bara en halv tablett till? hon ska nu ta 2,5 tabletter varje morgon.Ska se om hon får i sig något idag, hon har tappat massor i vikt och har mörka påsar under ögonen. ikväll ska jag ha massor med grädde i maten (nu ska här gödas) Jag hoppas kunna få i henne middag ikväll. Hur får hon bort de mörka påsarna under ögonen?
    min man äter anti depp.... & en 1/2 tablett kan göra skillnad....
    jag höjer både dej & din vän till skyarna....

men du!!!!
    glöm inte bort dej själv nu... du orkar inte bära hur mycke som helst.... så jag tror att det e bra att du kan skriva av dej här eller någon annan stans... du måste oxå fylla på din styrka & energi för att orka hjälpa din vän...... jag tror inte riktigt du förstår vilken hjälp du verkar vara för henne

massor av kramar till er
  • Jeta

Älskar människor som du det borde finnas fler däremot!! Massa styrkekramar till din vän och dig!

• Anonym (trött)

Uppdatering:

Igår kväll åt hon mat, inte mycket men fick ändå i sig en liten portion.

Igårmorse dirigerade hon ut ett arbete till en av tjejerna som svarade med att gå in till min väns kontor, kasta pappershögen på min väns skrivbord och fräste, "jag gör inte ditt skitjobb"
    vände opå klacken och gick ut, påhejad av de andra.

Min vän printade då ut anställningskontraktet, gick in till henne som vägrade jobba och förklarade sakligt att detta kallas för arbetsvägran och att hennes uppförande är oacceptabelt. Ändrar hon inte på sig kommer det bli konsekvenser.

10 minuter senare tassar tjejen in i min väns kontor, plockar åt sig pappershögen och går in till sig, jobbet var klart till utsatt tid.

Min vän har inte nämnt självmord igen men känner stort obehag att vara omkring dessa kollegor och mår dåligt på kvällarna och nätterna. Det har varit en tuff vecka för henne.

• Maijlo

Jag tycker att det låter som om hela arbetsplatsen skulle behöva handledning.

• Anonym (trött)

Majjlo det stämmer bra det!

Dessvärre sitter de högsta hönsen på andra sidan atlanten och har (om jag har förstått det rätt) inte full insyn på vad som händer här.

• Underverket Tims mamma

Tycker hon är stark som gör detta! All heder åt henne!

• Rock n Roll1

Vilken underbar vän du är!

Din vän är riktigt tuff som kämpar på!
     Att visa vem som är chef är nog det absolut bästa som hon kan göra, enda sättet att få respekt på, tror jag.
    Annars kan hon alltid byta jobb, det kanske skulle kännas som en förnedring och att dom då har "vunnit" men å andra sidan så skulle det förmodligen få henne att må mycket bättre...
    Jag har inte läst hela tråden, bara en bit och blir så enormt FÖRBANNADSkrikandes över hur vuxna människor kan ha mage till att göra något sådant! Har lust att bara storma in där och ställa var och än mot väggen!!!!!!!!

Svar på tråden att ta livet av sig