Inlägg från: LinaoMatilda |Visa alla inlägg
  • LinaoMatilda

Vita hem del 6

Petras skrev 2008-01-11 11:42:03 följande:
    Hej!Jag har en fråga till er som verkar kunna det här med att måla om gamla skåp och möbler. Vilken färg ger bäst resultat att måla med? Vill ha vitt vitt vitt!Tänkte först slipa och rugga upp ytan lite så att färgen fäster bättre, rolla på färgen och efterdra med pensel för fin yta. Är det ok att göra så? Målar tvätt nödvändigt? Måste man grundmåla allt först?"Lady"- färgen som ska täcka med en målning, är den bra?Vill ha lite halv blank yta som är lätt att torka av.Tusen frågor från en novis!  Haha...Ha en bra dag!
    Vad ska du måla på? Är det målat sen tidigare eller lackat så rekommenderar jag att man slipar/använer målfärgsborttagningsmedel och skrapar bort det som är under.

Jag använder bara oljefärg till möbler då det blir hårdare och ska hålla bättre. Om det su målar är betsat eller likande innan och inte går att skrapa rent så är det nog bra att använda häftgrund innan man målar med färgen. Målartvätt ska du använda om du inte skrapar/slipar rent trät och om det är smutsigt/fett, gör det då innan du ruggar upp ytan. Vad gäller Lady-färgen så har jag ingen erfarenhet Någon annan kanske gör på något annat sätt och har andra tips att ge.
  • LinaoMatilda

Tycker också engelska namn kan vara fina, men tycker det beror lite på vad man har för efternamn då. Tycker inte det passar om man heter Maddison Svensson t.ex. men det kan ju bli sen när barnet gifter sig ändå.. så vad spelar det för roll vad jag tycker hihi

• LinaoMatilda
    MildaMaränger skrev 2008-01-11 12:17:45 följande:
    en fråga till alla som har barn... eller de som vet svaret *fniss*Har sett en fin säng som jag vill ha... typ en sån som julia har till noell.. kan man ha en sån till en spädbarn? jag förstår att så fort det börjar kunna sätta sig upp så blir det lite farligt...men innan det borde man kunna ha det? Och sen när barnet kan gå så kan den sova där igen? eller?
    Första månaderna kan du ha en sådan säng, tills de kan börja vända på sig. Tycker jag iaf
  • LinaoMatilda
    Petras skrev 2008-01-11 12:35:51 följande:
    LinaoMatilda:Tack för tipsen, vad är "häftgrund"?Är ett skrivbord, ett skåp och en byrå + hylla som ser ut som typ IKEAs Billy hyllor i bok. Tror de är betsade och lackade...     
    Så fina möbler, de kommer att bli jättefina när de är vita. Häftgrund är en grundfärg som fäster extrabra i underlaget. Det blir säkert bra att bara rugga upp ytan och sedan måla med häftgrund och sedan vanlig färg. Hoppas vi får se bilder när de är klara också.
  • LinaoMatilda
    Lynn84 skrev 2008-01-11 12:44:55 följande:
    Vad bra att ni pratar färg. Vi ska ju måla en hel del i huset. Bl a ska vi måla hallen, som då helt är kläd i någon slags spont. Från golv till tak...och det är höööögt till tak vill jag lova!!!Är Lady färgen dyr? Är det sidenmatt jag ska välja då? för jag vill ju inte ha en glansig färg på väggarna. Vilka vita nyanser finns det? Vill nog helst ha en obruten....men jag vet inte.Förslag?
    Vi har precis målat vår hall i obruten vit kulör. Du kan kolla på bilder i min blogg om du vill.
  • LinaoMatilda
    Lynn84 skrev 2008-01-11 12:49:26 följande:
    Är det Lady du målat med??Vad kostade det isåfall? Vi har så mkt att måla så jag vill egentligen inte lägga hur mkt pengar som helst på färgburkar (för att kunna göra annat också) men samtidgt vill jag inte tulla på kvalitet och färgresultatet.
    Nej, jag har målat med Tikkurila halvmatt färg.
  • LinaoMatilda
    lillvilda skrev 2008-01-11 12:46:44 följande:
    När ni målar om möbler å sånt använder ni oljefärg då?
    Ja till möbler och golv använder jag oljefärg, inte till väggar.
  • LinaoMatilda
    Petras skrev 2008-01-11 12:50:57 följande:
    En till fråga ....Går det bra/ snabbare att använda korthårig roller och sen efterstryka med pensel? Eller är det bäst med pensel direkt, vilken typ av pensel isf?
    Jag brukar använda pensel, har aldrig provat att rolla och efterstryka. Oljefärg breder ju snyggt ut sig.
  • LinaoMatilda

Kajsa: Skönt med ny dammsugare, det är först sen när man har den nya och bättre som man märker hur kass den förra var. Så var det för oss iaf.

Mimmamum: Tiden går så fort så man hinner inte med allt. Man tänker på hur man vill ha något gjort och så plötsligt har det gått ett år och det är ännu ogjort. När man väl tar tag i det så tänker man att man borde ha gjort det tidigare

Svar på tråden Vita hem del 6