Inlägg från: Himmelbit |Visa alla inlägg
  • Himmelbit

Vita hem del 6

Godmorgon!

Jag skulle aldrig skrivit att jag hoppades att sonen skulle ligga tryggt och tyst i sin säng.. Precis när jag postade inlägget igår så började han skrika... . Så det var bara att vyssa, sjunga och försöka trösta. Vi höll på till midnatt.. Men inatt har han sovit ganska gott och bara vaknat vid ett par tillfällen.

Mori skrev 2008-02-05 22:52:51 följande:
    Himmelbit: Om du visste hur imponerad och vördnasfull jag blir när jag ser dikatoriska ordning bland syattiraljerna. *niger värdnadsfullt* Jag äälskar ordnin goch reda, systematiskt efter färg, bokstäver, vikt, fabrikat och allt det kan vara. Men bland mina hobbysaker råder konstans kaos, mest för att jag inte har någon stans att ha dem *ursäktar mig*Det ljuva livet:Skrattar så jag gråter, helt korrekt beskrivning! Ska visa maken den imorgon!
    Tack Mori!! Generad Vad gullig du är!
    Ja, vi är ju några "skruvade" människor här inne - skönt!
    Det ljuva livet skrev 2008-02-05 22:53:26 följande:
    Det är jag som låter som en parodi på en götebörgare vett du la! Men jag tycker enna inte att det e så farligt.
    Precis som jag tänker mig
    Lynn84 skrev 2008-02-06 07:06:56 följande:
    Godmorgon!Ska läsa ikapp lite och försöka hålla mig vaken idag!Colin och jag somnade i soffan i går kväll, han ovan på mig, som två döda sillar vid 20.30 tiden.....Zzzzzz...svårt att orka hålla sig vaken nu.
    Ser synen framför mig med Colin liggandes som en ostbåge över lillebror i magen
  • Himmelbit
    Lynn84 skrev 2008-02-06 08:24:26 följande:
    Uscha! Vad är det som är så jobbigt för honom? Är lite dåligt insatt i det mesta känns det som, hur gammal är han? Inga nya tänder på G?har han skött magen bra? Minns att Colin var helt tokig några kvällar/nätter i rad när han var mindre...kunde inte förstå vad det var och tillslut ringde jag barnakuten och grät (till min egna förvåning) De trodde han kunde vara förstoppad och mkt riktigt var det så. Dagen efter var vi inne på BA och där "fixade" dem till honom. Det kan ju vara tusen saker som gör att barnen gråter och är otröstliga. När man väl kommit på vad det är som har varit fel känner man (jag) sig så dum. -Å, att man inte förstod, stackars liten....-Hoppas det blir bättre för er bådas skull!Kram
    Tack! Ja man blir så hjälplös när de inte går att trösta! Melker är förkyld och hostar så i hans fall så tror jag att han får panik av att han inte kan trösta sig med nappen pga att han är täppt i näsan. Sen har han säkert ont i huvudet, halsen eller magen också. Inatt hade han ingen feber men det har han haft innan. Alvedonen gör honom lös i magen plus att han inte vill äta. Så med bara lite välling i magen så blir han inte så kaxig stackarn..

Han har astma också och den blir ju värre när han är förkyld så det är inte roligt för honom. Jag är "gräsänka" sen i torsdags så det blir ju lite påfrestande när man inte har ngn avlastning..

Gnäll, gnäll, men där var en kort sammanfattning
  • Himmelbit
    Lynn84 skrev 2008-02-06 08:28:10 följande:
    Himmelbit igen...Ja, han låg snarare på mig, bakom mig. Han kryper liksom upp och lägger sig ovanpå min rygg upp över axeln och så ligger han och pillar i mitt hår. Han älskar att pilla i håret, särskillt när han är trött.Har jag hårband tar han genast ut det och har jag diadem så säger han *mamma, du är lite svettig nu* och så sliter han ut det ur håret och pillar ner fingrarna och myser.Precis så gjorde han när vi besiktigade lägenheten förra veckan och besiktningsmannen stog en meter ifrån med ryggen till. Jag hade inte hunnit sminka mig och kände mig inte så fräscha fast jag precis duschat. Lagom kul med den kommentaren från lillskrutten.Sambon och jag tittade på varran och flinade lite försynt.
    Sööööt! Svårt att låta bli att flina kan jag tänka mig Skrattande

Sitter de andra och gör varsin ny tråd tro
  • Himmelbit
    juliah skrev 2008-02-06 08:41:04 följande:
    vanilj, håller tummen hårt!Himmelbit, vad är det som är galet? Tänder, sjuk?Lynn, inte ett dugg smal. Jag är nog alldeles normalviktig. Ska ner 4 kg till, då väger jag som jag "alltid" gjort sedan gymnasietiden.
    Se inlägget ovan till Lynn (så slipper jag skriva igen ).
    Lynn84 skrev 2008-02-06 08:43:45 följande:
    Har du testat majsvälling? Det ska funka bra för lösa magar.Finns det inget skonsammare febernedsättande som funkar för honom?Vi brukar få ge både Alvedon och Ipren just för att dem har två olika verksamma substanser. (Colin får febertoppar a´al mount everest så han bara skakar och kräks)Förstår att det är jobbigt. Usch, vad ledsen man blir när man vet att det är så svårt för dem små liven. Man vill bara ta deras hemska smärta ifrån dem så de slipper lida så.Colin har också astma. Precis som du säger ås blir det värre vid förkylning.Vad kör ni med? Pulmicort? Aromir? *stavning?* Vid förkylning ska vi ge både Pulmicorten och Aromiren för att motverka.Du vet säkert alla tips och ideér redan men man kan ju nite låta bli att flika in med nått.
    Nej, jag har inte testat majsvälling. Tack för tipset, det ska vi prova.

Jag har bara använt Alvedon men man kanske ska ha ngt mer. Nu har han iofs inte behövt få det sedan igår på morgonen men till nästa gång.

Han får Pulmicort och Ventoline. Enbart Pulmicorten "normalt sett" och båda vid förkylning, dubbla doser.
  • Himmelbit

Ja, jag tror att vi också fick flytande Bricanyl i början. Eller om det var det som var tabletter som man löste upp i vatten så att det blev flytande, minns inte riktigt. Minns bara att det kändes lite komiskt att sonen fick Bricanyl som jag fick för att han inte skulle födas tidigare än han gjorde (för att minska förvärkarna).

Nej, nu borde jag få ändan ur vagnen och gå och baka matiga muffins. De är sååå goda! Ska bjuda på fika i eftermiddag och eftersom jag själv håller igen så tänkte jag bjuda gästerna på lite nyttigheter istället för kakor och bullar *taktisk*

• Himmelbit

Yes, självklart delar jag med mig av receptet. De är underbara! Muffins 2 ägg 1/2 dl råsocker 1 morot 2 dl matyoghurt 50g smör 4 dl vetemjöl (går bra med fullkorn också) ca 2 rågade msk vardera av vetekli, krossade linfrön och solrosfrön 2 tsk bakpulver 1/2 tsk salt Sätt ugnen på 225°C. Vispa ihop ägg och råsocker lite. Skala och riv moroten fint. Tillsätt morot och yoghurt i äggblandningen. Rör ihop de torra ingredienserna (utom linfrö och solrosfrön) och smula ner och finfördela smöret i mjölbandningen. Blanda sen ner det i smeten. Därefter rör du ner fröna. Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i stora pappersformar. (6-8st) Grädda i mitten av ugnen 15-17 min. Goda med lite smör på.

• Himmelbit

Vad tokigt det blev... Jag gjorde faktiskt radbrytningar... Hmmm
    Testar igen.

Muffins
    2 ägg
    1/2 dl råsocker
    1 morot
    2 dl matyoghurt
    50g smör
    4 dl vetemjöl (går bra med fullkorn också)
    ca 2 rågade msk vardera av vetekli, krossade linfrön och solrosfrön
    2 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 225°C.

Vispa ihop ägg och råsocker lite. Skala och riv moroten fint. Tillsätt morot och yoghurt i äggblandningen. Rör ihop de torra ingredienserna (utom linfrö och solrosfrön) och smula ner och finfördela smöret i mjölbandningen. Blanda sen ner det i smeten. Därefter rör du ner fröna. Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i stora pappersformar. (6-8st) Grädda i mitten av ugnen 15-17 min. Goda med lite smör på.

• Himmelbit
    Mimma: Vilken potential! Älskar breda golvlister och kakelugnarna och vedspisen var ju inte fy skam!!

Är det ngn mer än jag som har "problem" här nu. Får inte med mig inläggen som jag ska kommentera. Varannan gång ser jag inte verktygslisten med fetstil osv. (som om jag inte hade plus). Grrrr . FL verkar ju funka toppenbra just nu - NOT!
  • Himmelbit

Mimma: Du får bygga istället! Min mamma sa en klok sak till mig när vi letade hus. "Tänk på att det ENDA som du inte kan ändra på är läget". Vanilj: Vad snäll och generös du är

Svar på tråden Vita hem del 6