Inlägg från: Birks och Kalles mamma |Visa alla inlägg
  • Birks och Kalles mamma

Vita hem del 6

LinaoMatilda skrev 2008-01-31 21:20:57 följande:
    Har du sett tråden om träffen?
    Ja och jag erbjuder fortfarande 4 sängplatser i gässtugan. Bada får ni göra på ovannämda brygga för risken är att vi just renoverar badrummet...
  • Birks och Kalles mamma
    Bohuslän
    MiaMariah - Torslanda/Göteborg (HR/3:a)
    Det Ljuva Livet- HisingsKärra/Göteborg(Villa 282kvm)

Dalarna
    MHow - Leksand (stuga 45kvm/snart sekelskift"lägenhet i villa" på 125kvm)
    mimmamum - Rättvik (bostadsrätt 64 kvadrat/2:a)

Gästrikland
    FruPuffen - Gävle (Villa 115 kvm + 31 kvm gästhus)

Halland
    Numberone- Falkenberg (Villa 110 kvm)

Stockholm
    MiniGrynet - Lidingö/Stockholm (Bostadsrätt/4:a)
    Lillafruluva - Västerhaninge/Sthlm (HR/4:a)
    Birks & Kalles mamma - Vaxholm (villa 90 kvm, skall bli 148 kvm hoppas vi)

Skåne
    Ninizen - Klostergården/ Lund ( HR 4:a)

Småland
    Himmelbit - Tranås (Villa 125 kvm plus snart ytterligare 60 kvm)
    malins79 - Gnosjö (Villa ca 350kvm)

Västmanland
    Truffles - Västerås (HR/5:a 116 kvm)

Uppland
    Malwa- Enköping/Örsundsbro (villa 200kvm)

Finland
    LinaoMatilda - Högfors (Villa 132kvm plus oinredd vind)
    LCroft - Jakobstad (Villa ca 140 kvm plus en del oinredd vind på ca 32 kvm)
  • Birks och Kalles mamma
    miniGrynet skrev 2008-02-03 15:57:11 följande:
    Det var jättefint! Vad sött! Var det inte krångligt med alla benen som ska gå att flytta på? Fick ni sätta nya reglar mellan benen?
    Nä maken sågade av benen och satte ihop dem igen. Men med närmare eftertanke skulle det nog vara lättare och hållbarare att sätta dit nya reglar.
  • Birks och Kalles mamma
    LinaoMatilda skrev 2008-02-03 17:01:39 följande:
    Så fint bord! Är det gammalt alltså?
    Ja. Köpt på auktion för 150 kr. Kunde inte låta bli trots att jag lovat maken att inte köpa några stora saker. Bjöd på mycket vin den kvällen innan han fick bära in bordet.
  • Birks och Kalles mamma
    Kajsa M skrev 2008-02-03 18:07:32 följande:
    Ja absolut! och varför är de 30 mil bort? *morr*
    30 mil är väl inget!! Fråga våra vänner ifrån Norrland. Du kan ju kombinera med en helg i Köpenhamn.
  • Birks och Kalles mamma
    Vaniljdröm skrev 2008-02-04 10:49:10 följande:
    JuliaÅh, du är alltid så positiv !Nej köket är inte helt klart men vi har hamnat i ett läge där vi inte kommer vidare om vi inte tar tag i vardagsrummet och egentligen även hallen samtidigt. Väggar har rivits mellan rummen och golven ska vara samma.Var skon klämmer värst är svårt att säga. Det känns alltför modernt tror jag. Jag är rädd att det krockar när jag försöker mysa till det. Och så har jag svårt att välja en accentfärg (vilket behövs). Är sugen på något pastelligt men är rädd att det blir mesigt. Missförstå mig inte. Detta är ju sådant jag egentligen gillar !
    Måste du ha en accest färg?? Varför inte ett accent material istället. En vägg med vitmålas råspont kanske? Ger en snygg övergång från moderna soffor till mer lantliga detaljer.
  • Birks och Kalles mamma
    juliah skrev 2008-02-04 11:53:08 följande:
    Mia, ajdå då uppfattar vi ordet på olika sätt! Kom igen, fler åsikter och vem tusan har rätt?Jag kanske har missuppfattat helt, hmmm...
    För mig betyder det att det är inrett med en röd tråd. Kan vara ett färgtema, en tidsepok eller något annat som gör att möbler känns välplanerade och välplacerade.
  • Birks och Kalles mamma

Ta inte åt dig MiaMariah: Tyvärr kunde jag inte se några kommentarer annat än positiva med en massa stjärnor. Tycker inte man behöver kommentera om man inte har något konstruktivt eller positivt att säga.

• Birks och Kalles mamma
    MiaMariah skrev 2008-02-04 20:09:37 följande:
    vicka - tack..birks och kalles mamma - jodå, om du ids och orkar plöja igenom varenda bild så ser du rätt många kommentarer. senaste är väl att man bör vara amerikansk patriot för att ha amerikanska flaggan på pläd/kudde.fluffiga - tack.
    Ja i så fall skall jag läsa lite bättre. Jag kollade snabbt och såg en massa stjärnor. DET kanske retar folk som anser sig behöva sätta dig på plats. I vilket fall som helst faller jag in i den Amerikanska nationalsången för jag är så nöjd med min Lexingtonkuddde på sängen.

Kram!
  • Birks och Kalles mamma
    mimmamum skrev 2008-02-05 07:48:21 följande:
    Godmorgon!Juliah, helt underbar tvättstuga! Sååå fin!Jag missade Simon & Thomas, var och kollade på huset jag pratat om, ni vet sekelskiftesvillan med stoora renoveringsbehov! Jag hade ju förälskat mig i huset bara genom att ha sett utsidan - tyvärr blev besvikelsen stor, mycket stor.... Huset var i ett förskräckligt skick, ägarna måste vara de mest smaklösa ni kan tänka er. Elen var så fult dragen, de hade tagit bort väggar lite halvt här och var. Nej det finns inga ord som kan beskriva! Dessutom var det den mest avskyvärda lukt ni kan tänka er, matrester, hundbajs!  Huset är 200 kvadrat och ALLT behöver göras om, så vi drar oss ur. Drömmen om ett hus i vår krossades.  Men det kändes inte bra i hjärtat. Jag kan inte se mig själv stå där med en pensel i handen och lyckligt måla. Jag vet att vår tid kommer men just nu känns det väldigt hopplöst, det kanske blir att bygga nytt istället!Förlåt för mitt deppiga inlägg...Ska bli spännande att höra om semlorna blir bra, men det blir de säkert!
    Stackars Mimma. Jag kanske kan muntra upp dig med att det kanske går en leverans från Bruka (eller anna Stockholmsaffär) till Dalarna efter påsk om det är något du vill ha.... Du kanske skall passa på då du slipper frakten.
  • Birks och Kalles mamma
    mimmamum skrev 2008-02-05 08:32:53 följande:
    Ja, jag vet att valet är rätt, det blir för mycket pengar och jobb! Vi funderar på att bygga istället *snabba svängningar* Det här skulle jag gilla: www.brahus.se/sundborn.asp men det blir nog för dyrt och dessutom får man inte bygga tvåplans där vi vill bo så det lutar åt detta: www.brahus.se/lind.asp tänk er falurött och vita knutar istället. Ett lagom hus!
    Min syssling skall sälja sitt hus som nu ligger ute på Hemnet. Jag kollade och gillade planlösningen på detta huset som visst hette trivselhus:

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/99855
    lillafruluva skrev 2008-02-05 13:19:23 följande:
    hm, hoppas man ser bilden bra...
    Jag hade bara att önksa en bild så fick jag den på nästa sida. Jättefin. Tänk den i Juliahs underbara tvättstuga. Blir nästan sugen på att skriva in mig på kursen jag också. Om det bara inte var så attans långt från Vaxholm till Huddinge.
    juliah skrev 2008-02-05 17:20:36 följande:
    Äsch , skrev ju ett långt utlägg om vårt fynd men det försvann. Men för att sammanfatta det kort, maken blev kär, påstod att lilla byrån såg ensam ut och ville hem till vårt sovloft. Börjar nästan tro att han är minst lika inredningsintresserad som jag.  OBS! Han är stor och stark också!lillafruluva, 30% är ju inte fy skam egentligen. På 70% bordet fanns en del fina julsaker och Bruka fat som var riktigt fina. Tar nog en till vända på fredag kanske.syltan, spännande, ingen liiten ledtråd?
    Kul med en man som är intresserad. Min man är också inredningsintresserad. Det var så kul att höra Simon och Thomas säga att huset de inredde skulle vara vitt då den verkliga scenen utspelade sig utanför fönstret. Precis så sa nämligen maken då vi flyttade in i vårt hus och målade alla väggar vita. Det tog ju flera år innan jag ens fick honom att gå med på gardiner.
    Sylt skrev 2008-02-05 18:28:07 följande:
    Ledtråd : Vi har köpt en lång planka och en skål
    NYFIKEN!!

juliah skrev 2008-02-05 19:31:09 följande:
    Här kommer makens stora kärlek.
    Jättefin!
    Mori skrev 2008-02-05 20:17:08 följande:
    Oj! Nu har jag hundratals sidor att läsa igen ju!Jag har sytt och grejat dagarna i ända hela helgen Hinner inte lägga upp så mycket bilder här, blir mest i boggen..Här kommer ett lite smakprov innan jag börjar läsa ifatt.
    Nämen Åh så söt! Har du sytt den själv??
    Det ljuva livet skrev 2008-02-05 21:09:33 följande:
    Hej!Mori. Välj att inte ha någon layout när du ska ladda upp bilden. så kan du flytta den hur du vill och lägga två brevid varann.Jag har fått ett nytt skåp! Bild finns i bloggen.
    Vilket fint litet skåp.
    Himmelbit skrev 2008-02-06 08:32:30 följande:
    Tack! Ja man blir så hjälplös när de inte går att trösta! Melker är förkyld och hostar så i hans fall så tror jag att han får panik av att han inte kan trösta sig med nappen pga att han är täppt i näsan. Sen har han säkert ont i huvudet, halsen eller magen också. Inatt hade han ingen feber men det har han haft innan. Alvedonen gör honom lös i magen plus att han inte vill äta. Så med bara lite välling i magen så blir han inte så kaxig stackarn.. Han har astma också och den blir ju värre när han är förkyld så det är inte roligt för honom. Jag är "gräsänka" sen i torsdags så det blir ju lite påfrestande när man inte har ngn avlastning..Gnäll, gnäll, men där var en kort sammanfattning
    Sådana dagar brukade jag föda mina barn med endast majsvälling. Kalle blev/blir ofta illamåennde när han var förkyld.
  • Birks och Kalles mamma
    mimmamum skrev 2008-02-06 09:28:29 följande:
    Birk, tack vad du är gullig! Ska fundera!Det här är mitt absoluta favorithus och det är nu till salu! Tyvärr ligger det på helt fel ställe, men visst är det fint!? www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/89828
    Jättefint. Men är lite skeptisk till Insjön. Känns som om det området är lite för mycket fabriksort med COs jättelager. Det kan ju ha att göra med var i Insjön jag varit...
  • Birks och Kalles mamma
    juliah skrev 2008-02-06 12:13:14 följande:
    Grattis lillafruluva! Så skönt det måste kännas för dig nu.Jag har en dröm, att få jobba i den lilla inredningsbutiken 80% med en rimlig lön, och skola in barnen i oktober på en förskola som verkar så fantastiskt bra (har stått i kö i 2 år)*håller tummen*Birks tack snälla du. Har du möjligtvis bilder på vilken utsikt ni har hemifrån? Det låter som en dröm att få bo så nära havet. jag tycker verkligen att Sverige är vackert, från söder till norr, inland och kust men nära havet måste jag få bo.
    På denna bilden kan man se lite av utsikten från fönstret, genom hela rummet.

www.familjeliv.se/hem/birks_och_kalles_mamma/gallery/phpedquln.jpg

Så här ser det ut från tomtgränsen och i princip ifrån fönstret om man står vid det:

www.familjeliv.se/hem/birks_och_kalles_mamma/gallery/phpk5betq.jpg
  • Birks och Kalles mamma
    Smultron och glass skrev 2008-02-06 15:50:03 följande:
    Jag ska sy ett överdrag till min symaskin av vaxduk (med en massa fickor på), jag har bara letat efter den perfekta vaxduken. Där hade de ju massvis med fina!
    Men Åh nu vill jag ju gå ut och hämta posten.... Och jag som är sjuk och precis fått grannen att hämta barnen. Iblnad är det bra med stadsbebyggelse där post och soptunna faktiskt inte ligger där den allmänna vägen slutar.
  • Birks och Kalles mamma
    juliah skrev 2008-02-06 15:55:09 följande:
    lillafruluva, ska du ha till torpet?Birks, är du sjuk? Det hade jag missat. Krya på dig!
    Ja om man nu får gnälla över en förkylning man kämpat med de senaste 8 veckorna. I går kände jag i allafall att jag bara inte orkar kämpa längre och måste se till att vila bort det. Nästa vecka blir det nattjobb igen och det sliter så mycket extra när man är sjuk. Till sist är det ju så svårt att hålla sig undan från 700 gr bäbisarna och leukemi patienterna när det bara är 2 som jobbar.
Svar på tråden Vita hem del 6