• Sylt

Vita hem del 6

MiaMariah skrev 2007-12-11 12:55:07 följande:
    Finns det nåt intresse för ett julklappsbyte för 100 kr (eller 50)? Skriv in er på listan i så fall, senast fredag. Jag lottar vem som byter med vem på lördag och så har ni fram till onsdag 19/12 på er att köpa och skicka paketet. Självklart byter vi nåt som helst är vitt Lista på deltagare:MiaMariah
    Tycker också att det hade varit kul men hinner inte, tyvärr! Roligt initiativ!!
  • Sylt

Till alla mina laktos- och glutenvägrare så kan jag säga att jag nu bakat lussebullarna fr Lantliv med lyckat resultat. I stället för kesella (som inte finns som laktosfri) tog jag laktosfri keso som jag kört i matberedaren. Sempers finmix. Blev jättebra! Liiite väl flottigt för min smak kanske.... *kräsen o gillar torra kakor*

• Sylt

Godmorgon!

Har också precis lämnat på dagis o känner att jag måste skriva av mig - helt OT!!!

Är sååå trött på detta dagis av lite varierande orsaker, men det går i vågor o man hoppas alltid att det skall bli bättre. Men nej... jag skall nog sluta hoppas. Att få en annan dagisplats i kommunen är svårt (spec eftersom vi inte letar plats i aug). Han står i kö på andra ställen, men vi måste nog bli mer aktiva.

Iaf - I bilen på väg t dagis säger treåriga killen -"Alla stora killar är tuffa och dumma mot tjejer". "När Ville (lillebror) blir stor skall han också bli en tuff kille som är tuff mot tjejer". Jag frågar vad han menar med detta och vi reder ut det ganska bra. Kommer fram till att han faktiskt är en "snäll" kille och att det även finns "tuffa" tjejer mm mm. Jag jobbar ganska hårt för att det inte skall vara så könsuppdelat, hemma har han både vagnar/dockor/bilar/lera/bollar/svärd mm mm. Han älskar verkligen sina gosedjur o fixar lika mkt med dem som sina pistoler. Kommer t dagis o sonen har med sig ett armband som han gjort hemma (sånt gör de inte på dagis). Han är jättestolt o vill visa. Det första fröken säger är "Oj, vad tufft"! Pärlor som ser ut som flygplan, det är ju för riktiga killar, sådan skulle vi också ha här, vi har ju bara tjejpärlor". Själv blir jag bara trött o försöker ta upp ämnet med henne. Berättar om vår diskussion i bilen o säger att jag gärna vill att de skall prata om det med barnen. Då säger hon "ja, men du har har ju en väldigt grabbig son". OCH!!! Även om han hade varit det (och vad är spec grabbigt??) så behöver han väl ändå prata om att tjejer o killar är lika mm, t om nästan ännu mer än om han hade varit en "feminin" kille.

Blir bara så trött o ledsen! Man kan ju försöka hur mkt som helst hemma, när det nästan motarbetas på dagis. Jag förstår att barnen pratar mkt med varandra o att det är där han hör mkt av detta. MEN, är det inte personalens jobb att hjälpa barnen att sortera/reda ut sina berättelser?

Är jag gnällig o petig? Föör noga med att det skall vara jämlikt/rättvist??

• Sylt
    mimmi006 skrev 2007-12-12 09:38:18 följande:
    Sylt- jag retar mig också på sånt... tycker inte alls att du är gnällig och petig! Jag har haft diskussioner på ett annat område visserligen, då gällde det tjejer och att de redan i treårsåldern började frysa ut varandra. Personeln motiverade det med att "flikor är bara såna".... Bulllll! Och om det är så, så är det väl inget önskvärt betende!?Juliah- är så nyfiken hur det går för er! Längtar efter en rapport!
    Visst - OM det nu finns olika mindre önskvärda tendenser hos flickor resp pojkar så skall man väl försöka komma förbi dem?? Känns lite stenåldern att bara skylla på att man är man eller kvinna....
    Rori skrev 2007-12-12 09:38:39 följande:
    nämen hjälp vilken konstig fröken och verkligen konstigt tankesätt på dagis Tycker du gör helt rätt i det du gör!!!Stå på dej!
     Tack!
  • Sylt
    juliah skrev 2007-12-12 09:44:27 följande:
    Fyyy så trist. Utbildning i ämnet för vissa kanske vore på sin plats. Det där är min mardröm...Har inga direkta råd men det du jobbar med hemma blir ju sabbat av dagis. Prata med ngn föreståndare kanske?
    Tyvärr är föreståndaren ännu värre...... Kommunen skickade ut en enkät som föräldrar skulle fylla i ang olika förskolor i kommunen. "Vår" föreståndaren påpekade då att det "var viktigt att de fick bra resultat på denna enkäten så det var bra om man hade diskussion innan man fyllde in ngt neg". Behöver jag säga mer??
  • Sylt
    lasseliten skrev 2007-12-12 09:46:10 följande:
    Sylt - du är inte för petig!! Klart att även pojkar behöver få pyssla och greja utan att allt är tufft och häftig hela tident! Innan vi fick barn var jag helt inställd på att försöka ge mina barn lite av varje..."pojk/flick"- saker... Nu har det blivit så att Ebbe är väääldigt intresserad av bilar och traktorer. Tror att det hänger mycket ihop med att favoriten just nu är  Ebbes morfar! Han kör med bilar med E och han har en fyrhjuling som E älskar! Men jag försöker ändå visa på andra saker...vi leker med dockor, matar och nattar dem. Målar och gör halsband. Klart att största delen så "brummar" han med sina älskade bilar...men allt har nog sin tid. Tråkigt att de på ert dagis inte kan förstå vikten av att visa att det finns fler sidor, andra saker som är kul och spännande utan att behöva vara häftigt för en pojke... 
    Visst! Jag tror helt klart att fler pojkar än flickor föredrar bilar o det stör mig inte det minsta. MEN, det skall finnas förutsättningar att välja, så som du erbjuder - de skall inte bli intvingad i ett fack (spec inte som bebis).
  • Sylt
    lasseliten skrev 2007-12-12 10:02:40 följande:
    Jag håller med dig Sylt! Jag över mig hela tiden på att inte behanda E och hans bästa kompis Klara olika...tänker på det ofta och jag tror att jag pratar med dem på samma sätt när vi leker...Förstår att det är frustrerade att känna att dina värderingar blir undanskuffade på dagis...konstigt att de inte reflekterar mer över vad som är viktigt att lära och visa barnen...Vad säger er "handlingsplan" på förskolan? ( på E:s förskola är de inriktade på att visa barnen hur man är en god kamrat) Är det här något som du känner att du kan ta upp på ett föräldramöte el utvecklingssamtal?
    Ska kolla upp deras plan, men det är ju personalen som "gör" hela fsk. Sen kan de ha en fin plan nedskriven. Men helt klart värt att kollas!
    nublu skrev 2007-12-12 10:03:15 följande:
    Sylt: Fy vilket mossigt dagis!!! Gah! Förstår om ni vill byta faktiskt. Jag blir bara så trött när jag hör sådant "kill- och tjejgrejer". Har själv haft den diskussionen måååååånga gånger här hemma med pojkarna. Det heter inte killsaker och tjejsaker - det heter LEKsaker. Visst är det mycket bilar här hemma (pappa kör folkrace, morfar kör traktor osv) men vi pysslar och grejar också och just nu har Gustav en period när nallen Ambjörn ska kläs på och kläs av, sövas för natten osv så det är inte så enkelspårigt. Och måste få skryta lite helt OT, Gustav blev så fin i sin bondgårdströja från PoP som jag traderade hem förra veckan. Åter till inredning, nu ska jag packa upp mina nya tallrikar, paketet från Nordhjem kom idag. *lycka*
    Lisa1981 skrev 2007-12-12 10:05:16 följande:
    Va trist med diskussioner på dagis känns som att personalen behöver ha lite kompetensutveckling i vissa fall SÅ roligt att det känns bra juliah, och jag tycker du gör rätt i att grpta en skvätt av lättnad sedan Ska ta en bil och återkommer.
    Skönt att man inte är ensam i "tänket"
  • Sylt
    FruPuffen skrev 2007-12-12 10:14:00 följande:
    Fy vad trist inställning från dagis!! Jobbar själv på en skola här i Gävle (innan jag blev föräldraledig) som arbetar aktivt för jämställdhet, så det här är en hjärtefråga för mig. För mig är det ofattbart att det kan finnas personal som uttrycker sig på det sättet du beskriver. Det är personalens SKYLDIGHET att arbeta aktivt för jämställdhet, det står i läroplanen! Om du har ork och möjlighet, ta upp det (skicka ett mail kanske?) till föreståndare eller rektor eller vad det kan vara. Föreslå att personalen ska utbildas inom jämställdhet! Så här får det INTE vara 2007 i vårt land anser jag!!God morgon förresten! Ursäkta om jag började med att vara på krigsstigen, men detta är något jag jobbat så mycket med att reaktionen kommer automatiskt .
    Inte meningen att jaga upp dig såhär på fm
    Tack för stödet!
  • Sylt
    LinaoMatilda skrev 2007-12-12 10:48:56 följande:
    Sylt: Håller med alla tidigare inlägg. Bra att du står på dig, hoppas du hittar något nytt snart. Skrämmande eg hur stort ansvar dagispersonalen har. Om det fungerar bra är det ju ingen fara, men som i detta fall när deras åsikter kommer fram till barnen istället för föräldrarnas. Ah, förstår ni hur jag menar.. svårt att förklara.Julia: Åå vad roligt för dig! Ser framemot att höra mer!
    Visst är det skrämmande. Ibland vet nog inte personalen vilken makt de har....
    Lisa1981 skrev 2007-12-12 11:03:55 följande:
    Här kommer lite bilder..Sonens gamla ikea backar har fått dekaler. Sedan fick han en gullig galge som jag inte kunde gå förbi i affären Sambon undrade vad han skulle ha den till Oc här är kudden som jag sydde igår. De såde liknande på en affär jag va inne i för 695:- styck...!!Ska sy en till sonens rum idag. Hittade ett fint ordspråk som jag ska ha på.
    Oj, vad fint! Lådan var helt underbar!
  • Sylt

Lynn --> Min son är snart 3,5år. Han är ganska duktig på att prata, men givetvis köper jag inte rakt av vad han säger. Men visst kan vi prata. Jag är inte heller ngn stor idol av Spindelmannen o grabbarna heller, men känner att man får ge efter lite. Hans högsta önskan nu till jul är en spindelmannenbil med fjärrkontroll . På ett sätt hade jag hellre velat att han skulle leka med fina träbilar o kottar, men jag är rädd för att man lätt kommer utanför då.... Sen förstår jag att en treåring tilltalas mer av plastsaker som ser ut som riktiga bilar än en i trä som ser ut som bebissaker Tack för stödet!

Svar på tråden Vita hem del 6