• Lynn84

Vita hem del 6

Lynn84 skrev 2008-01-09 19:16:17 följande:
    Har du bilder?? Jag har inte sett dina alster någon gång.
    AH! Såg ett inlägg med din blogg, så nu vet jag vad det är för nått!
  • Lynn84
    juliah skrev 2008-01-10 08:19:23 följande:
    vsm, jag kommer att vara ett vrak halva sommaren pga av det, hur kunde du veta det?  
    Vet du!, Colin har haft eget rum i ett år nu...sovit i det några månader allt som allt. Nu sover han hela tiden hos mamma och pappa....för att vi vill det! *fniss*
    Han fyller tre år om två veckor! Nu när vi flyttar till huset blir det nog likadant igen. Han sover mellan oss, bebisen brevid eller i vagga och rummen har de var för sig. Med sängar och leksaker....men natten vill jag ha med mina barn brevid mig. Nu är jag så van att jag inte kan vara utan honom...sen är jag så jälva mörkrädd och rädd för inbrottstjuvar att det stigit mig åt huvudet och därför vågar jag inte ha honom i eget rum. *DET ÄR SJUKT!*

Det kommer nog gå jätte bra för Noell att vänja sig vid eget rum. Ha en liten lampa tänd i hallen om ni har det emellan rummen, så hittar han in till er lättare.
    Ha en riktig mysstund innan sänggåendet....läs bok och pyssla lite utanför hans dörr när ni släckt lyset. Det tyckte jag kändes tryggt som liten - när mamma vek tvätten i hallen utanför eller städade undan dagen.

Lycka till!

*från en annan mes-mamma*

;0)
  • Lynn84
    lillvilda skrev 2008-01-10 14:17:51 följande:
    Juliah: vad duktig du är som ger Noell eget rum.Det blir säkert jätte fint tillslut.Vi har ju ett rum i huset som ska bli Liams men han får sova hos oss tillsvidare.Jag tillhör en av dom föräldrarna som har sonen i sängen och knappt lämnat ifrån mig honom. Han är 8 månader men har aldrig varit ifrån mamma och pappa i mer än nån timme och då längtade jag efter honom. Min svärmor tjatar varje gång vi ses om att jag måste lära mig att lämna bort honom. Å sambons syster kan va rent elak i sina komentarer men jag tycker det finns tid för att lämna bort honom sen. Han ska få flytta till eget rum, sen, när hn är 2 lr nått Här hemma hoppas vi på ett syskon ganska tätt och en bonus med det skulle ju vara att det förlänger föräldraledigheten lite för liam iaf.
    Det är rätt lustigt vad folk ska lägga sig i hur man gör med sitt barn. Vi lämnade inte helelr ifrån oss Colin i första taget. Tycker man ska göra det när man känner sig redo - inte tvingad. Andra människor måste acceptera hur man vill göra när det gäller saker som att lämna bort barnen osv. Vi tyckte aldirg vi hade någon anledning till att lämna bort honom och därför gjorde vi inte heller det. Han var hem när vi storhandlade etc...Han är ju vårt barn så varför skulle vi inte kunna fixa att ha med honom på diverse äventyr också (?)
    Idag är han tre år och ibland lämnar vi bort honom om vi ska åka någon stans men det är väldigt sällsynt.

Du får snäsa av svägerskan och säga att du faktiskt klarar av att ta hand om ditt eget barn samtidigt som du gör annat. Därför behöver du inte lämna bort ditt barn. Och om det nu handlar om att hon själv skulle vilja vara barnvakt till er son så finns all tid i världen för henne att vara det under senare tid i livet. (så det så..)

Ursäkta...jag blir så frustrerad när människor ska styra och bete sig illa när det handlar om ens barn......*host*

:0)
  • Lynn84
    Peak skrev 2008-01-10 14:49:50 följande:
    nej nej nej kan inte ta åt mig äran!! Det är mamma som sytt och virkat! Jag får nästan skuldkänslor över hur mycket jag lämnar bort Lowe ist när jag läser om er Jag funderar på om jag inte har samma tighta mammakänslor som "andra", Lowe har sovit över hos min mamma & pappa sedan långt tillbaka, kanske när han var ett halvår, innan dess var de barnvakt ofta. Nu är han hos dem eller med dem flera ggr/v när han inte går på dagis längre. Han och vi hade inga problem med att börja dagis eller att han är hos andra eller har barnvakt så det är skönt med det hela iaf. Han är van vid att "bollas runt" och hänga med på saker. Han är mest hos mormor & morfar och han lyser verkligen upp varje gång de träffas! Ibland är han med sin farfar eller sin farbror också. Sen längtar jag ju också efter honom när han är borta, men jag kan njuta av tiden också.
    Det är ju jätte bra att det funkar för er! (jag är inte sarkastisk, kändes nästan så...men nej, det är jag ej... :0)
    Jag har lite problem med att lämna bort Colin till hans farmor och farfar då jaghar lite svårt för dem. Sen är C pälsdjurs allergiker så hos min mamma kan han bara vara för några timmar. Hos min pappa är han i bland men oftast så har vi endå inget för oss så vi behöver ingen barnvakt. Han hänger med oss på diverse saker istället!

Du behöver inte skämas, och jag kände också ett bra tag att jag nog inte hade så mkt "mamma känslor" men jag har fått väldigt mkt senaste året! Särskillt nu när jag är gravid också...då vill jag inte vara utan min lilla son...*fniss*
  • Lynn84
    Peak skrev 2008-01-10 17:28:50 följande:
    juliah skrev 2008-01-10 15:16:52 följande: Ja det är skönt! Och bra för oss alla att få paus från varandra lite kanske Jag har också lite Hrmhrm svårt för lowes farmor och hon bor 15 mil bort så det är inte så ofta vi ses som tur är Men när hon börjar prata om att Lowe ska åka tåg till henne senare och bo där...ryser!Mammakänslor har jag allt, det är bara det att jag funderar ibland vad som skiljer mig från andra som ni då tex Att en del måste vara nära hela tiden och inte vill lämna ifrån, inte ens till pappan (kompis som hade det så) medan jag inte har några problem med det! Vi tycker ju om våra barn lika mycket det är jag säker på sorry OT
    Egentligen är jag precis som du. (och VSM...*fniss*) Jag har alltid tagit det mesta med Colin med en klackspark. Jag är en slit och släng mamma...det är jag. Men det är väl som sagt var senare tid som jag har blivit väldigt hemma kär och gärna vill ha honom nära hela tiden. Nu tror jag mkt handlar om att han verkligen ska veta hur mkt jag älskar honom så han inte blir allt för sotis när bebisen kommer. Inte för att det hjälper, det blir som det blir då. Får ta saker när det kommer. Men känlsorna blir ju väldigt starka som gravid och nu är han mammas bästa plutt som ska få ligga nära och njuta av bara "sin" mamma en liten tid till.

Ihuvudtaget så är jag kanske inte en praktmamma...men jag har mina tankar och ideér om hur barn och familjer ska ha det. Eller, rättare sagt vår familj. Men det är inte alltid jag passar in inom alla andras ramar. Den bästa mamman är en slit - och släng - mysande - påhittig - trött- mänsklig - lyhörd och vaksam mamma med hjärtat på rätta stället. Sen om man bakar sina bullar själv eller köper dem på ica spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att det man gör med barnen känns rätt och att man ger dem en fina start i livet och en grund som är värd att minnas som vuxe. Sånna där typiska föräldrar- barn grejor.

Oj, det blev långt. Men det är ett intressant ämne att prata om.
  • Lynn84

Godmorgon!

Först inne idag ser jag.

Sonen har blivit morgonpigg och går upp ca 30 min innan pappa tar sig ur sängen.
    Sitter och leker i sitt rum på mornarna.

Idag satt han och kollade in alla flyttlådorna dock - i tre min, det känns som väldigt lång tid när en liten 3 åring sitter tyst i sin säng och bara tittar.
    "ska du sitta där och titta på kartongerna?" sa jag. "ja, du får med!" sa han då.
    Njaa...inte lika intresserad av det.
    Sen la han sig ner i sin säng där han inte legat på flera månader och lyssnade på Astrid Lindgrens Jul skiva......*myyyys*

Idag vankas besök av bästa kompisen som jag inte träffat på länge.
    Premiär för att visa magen för henne....
    Till kvällen blir det 8 års kalas hos Colins kusin.
    *fullt upp*

Vad har ni andra för planer för dagen?

~Mamma till Colin, snart 3! och bebis i magen~ :0)
  • Lynn84

Förresten!

Ge mig lite inspiration ang namn till bebisen.
    Flicknamn behöver ni inte bry er om! Flört
    *ooopppss....avslöjade jag nu??? *fniss*

Jag och sambon är oense...
    Jag vill ha en Wiktor, Viggo, eller Elliot
    tycker något av dessa namn passar ihop med Colin.
    Dock tycker sambon att Wiktor som är min favvo låter för "vanligt" för att användas tillsammans med namnet Colin......(?) Det är sambons mening det!

Hjälp mig....överös mig mig härliga namn. Gärna gamla namn, men också lite små coola...(fast jag har kommit ifrån de namnen så behöver jag hitta nått som kanske passar herrn i huset) Med det menar jag namn som jag har varit inne på förr, t ex, Milton, Tristan, Milo...

*oj - långt igen*

~Mamma till Colin, snart 3! och bebis i magen~ :0)
  • Lynn84
    nublu skrev 2008-01-11 07:40:50 följande:
    Lynn: Elliott är fint. En bekant till mig har två pojkar, de heter Colin och Melvin. En idé kanske? Lina: Intet är som repepeteringseffekten! "Repetition är all kunskaps moder", det har vi som pluggat hört till leda! Juliah: Skönt att nattningen gick bra! Och jag känner igen det där med att dyka upp i föräldrarnas sängar efter ett par timmar. Det gör Gustav också och han fyllde fyra strax före jul!Och igår kom tandfén på besök, Oskar har tappat sin första tand. Fast inga fula gluggar här inte, den nya tanden har redan kommit upp!
    Det är en jätte bra ide´. Men jag känner flera stycken vars söner heter Melwin. Annars gillar jag det också! ;0))
  • Lynn84
    Birks och Kalles mamma skrev 2008-01-11 09:01:29 följande:
    Nu vill jag ha riktigt ärliga svar! Är detta fint eller fult. Jag köpte dem för länge sedan då det var verklig hype på trätulpaner. Har en hel bunt mörklila också men de skall jag ge bort till någon som har lila i inredningen.
    Jag tycker det är lite små cool!!!
  • Lynn84
    Birks och Kalles mamma skrev 2008-01-11 09:13:37 följande:
    Jag velar också. Kom på att jag inte gillar vasen. Blir det bättre med annan vas?
    Nu vill jag säga en sak till ang. de där tuplanerna.
    Fixa en ny vas. En vit cylinderformad blir nog fint. (keramik såklart)
    De är rätt små coola men jag förknippar dig med någon helt annan stil än just gammalt och vitt. En blandning av vitt och avskalt med massa roliga färgglada ting.
    Det är nog namnet BirkochKallesMamma som får mig att tänka så.

Ja...jag hade nog inte heller sneglat åt dem i en affär. Inte vad jag tror just nu iaf. MEN...man vet aldrig vad som kan flyga i en. Jo...jag skulle nog kunna tänka mig det, ett par vita trätulpaner med vitlaserade stjälkar kanske?? I en vit keramikvas....JA. Det går hem hos mig iaf. Fantasifullt - och alla har det ej.
Svar på tråden Vita hem del 6